Рекламі алкоголю бути?!
Днями голова Національної ради з питань телебачення і радіомовлення Віталій Шевченко заявив, що лідери ринку ЗМІ здатні окупити себе без реклами алкогольних і тютюнових виробів. Адже «телекомпанії заробляють доволі багато, інше питання, куди ці гроші вкладаються», — говорить пан Шевченко. «День» спробував з’ясувати, як відреагували на цю заяву і що думають з цього приводу самі керівники деяких ЗМІ.
Юрій МОРОЗОВ, генеральний директор телеканалу «1+1»:
— Реклама алкоголю здійснюється в рамках, визначених законодавством і вона вельми обмежена. І проблеми, які пов’язані з зростанням споживання алкоголю в Україні, треба розглядати комплексно. Вони залежать не тільки від телебачення, але і від існуючих правил роздрібного продажу, куди також можна було б внести обмеження. Що стосується грошей і прибутку телевізійних каналів, то український телевізійний ринок дійсно має позитивні тенденції до зростання коштів, які витрачають рекламодавці. Але сказати, що ці прибутки настільки високі, було б не зовсім коректно. Усім відомо, що обсяги російського рекламного ринку в дев’ять разів більше. Тому для того, щоб успішно конкурувати, український ринок має зрости хоча б до мільярда, а він зараз становить 500 мільйонів. Гадаю, що всіх учасників ринку ця обставина має турбувати не менше.
Для того, щоб ринок був конкурентним, ми маємо заробляти вдвічі більше. Тобто обсяги ринку відповідно мають бути збільшені вдвічі.
Іван АДАМЧУК, генеральний директор «5 каналу»:
— Питання в тому, що мається на увазі під словом «реклама». Якщо це дозволена пряма реклама після 23.00, то незрозуміло, кому вона може заважати. Якщо йдеться про спонсорство, то, на мій погляд, тут канали втратять відсотків двадцять від загального рекламного бюджету. Але від цього втратить і глядач. Якщо ми подивимося на ТБ-ринок, то побачимо, що глобальні проекти не спонсорують звичайні мережеві бренди (скажімо, пральний порошок). Переважно видовищні великі проекти спонсорують саме горілчані бренди, які витрачають великі кошти для того, щоб глядач на все це подивився.
От власне тут можуть бути значні втрати. Канал може витратити деяку суму на придбання чи виробництво продукту задля підняття рейтингів, навіть якщо цей продукт може виявитися збитковим. Але постійно канал не ризикуватиме. Алкогольним спонсорам цікаво, щоб, наприклад, у кадрі було багато його логотипів — це коштує великі гроші. І вони здатні оплатити виробництво шоу чи фільму, створити красиву, цікаву для глядача картинку заради підвищення популярності свого бренду.
Учасники українського ТБ ринку закуповують, в основному, російський продукт, на чому й роблять рейтинги. Тож із забороною алкогольного спонсорства ми майже позбавимо себе можливості виготовлення власного значущого продукту на противагу російському.
На мою думку, якщо б Нацрада справді боролася за розвиток українського виробництва, то навіть у разі заборони алкоголю на ТБ, логічно, й мабуть правильно було би залишати можливість для спонсорства хоча б власних проектів і тим самим продовжувати піднімати рівень українського телебачення.
Головне, щоб не порушувалося законодавство. Якщо будуть відповідні зміни до закону, то ми як законослухняні мовники, звичайно, виконуватимемо відповідні рішення.