«Про економіку слід писати легко і «смачно»
В рамках серії внутрішньо редакційних майстер-класів учасники ЛШЖ зустрілися з редактором відділу економіки газети «День»![](/sites/default/files/main/articles/13072015/1839.jpg)
Шість років тому Алла Дубровик-Рохова сама була слухачем Літньої школи «Дня». За її словами, тоді її - випускницю економічного факультету Національного університету Острозька академія – у «Дні» буквально вчили «писати». Але окрім уроків з майстерності володіння словом, я пройшла і досі проходжу масу різних більш глибоких майстер-класів: критичного мислення, історичної пам’яті, і може це прозвучить занадто патетично, але - любові до своєї країни… Без цих «курсів» не можна стати висококласним журналістом. Та, на жаль, ця наука не доступна для більшості українських ЗМІ…», - говорить Алла Дубровик-Рохова.
«Про Економіку неможливо розказати «на пальцях», — переконана редактор відділу економіки газети «День» Алла Добровик-Рохова. Тож з допомогою мультимедійного презентації їй вдалось за одну годину легко й доступно пояснити слухачам Літньої школи журналістики ключові виклики та можливості економічної журналістики в Україні.
«Про економіку, особливо українську, писати справді складно. Але журналісти, які це освоюють, стають членами, так би мовити, ексклюзивного клубу. Адже не так багато в Україні журналістів, які здатні написати не просто замітку, а хороший глибокий гострий текст, розібравшись у всіх наземних і підземних течіях українського бізнесу, ринку та політики», - зазначає Алла Дубровик-Рохова.
«Як писати про економіку так, аби те, що ви пишете добре читалось, цитувалось і оплачувалось?». На думку Алли Дубровик-Рохової, «секрет» успіху в тому, що про економіку потрібно писати «смачно», ці теми не люблять формального підходу.
А для цього, журналісту слід готувати матеріал, лише добре розібравшись у темі: зібрати якомога більше інформації, поспілкуватися з фахівцями, прозондувати статистику, законодавство, тощо… «І лише «обробивши» все це в своїй голові, ти можеш добре викласти матеріал «на папері», - переконана редактор відділу економіки газети «День». – У щоденному виданні, задача ускладнюється. У тебе на це дуже і дуже мало часу. Тому наші журналісти постійно в тонусі. Вони без «відпусток» «зондують свої поля»: стежать за динамікою на ринках, законодавчими ініціативами, тощо».
По-друге, писати статті для рубрики Економіка слід «людською мовою». «Добре «засвоюється» текст приправлений прикладами із життя; в якому сухі економічні терміни перекладені на «доступні» поняття; цифрами, бажано поясненими та поданими в динаміці, тощо», - говорить Алла Дубровик-Рохова.
І по-третє, статті з економіки мають бути дуже добре проілюстровані. За словами Алли Дубровик-Рохової, у газеті «День» фото/малюнок не просто ілюструє текст, а підсилює/поглиблює/розширює думку, яку автор подає в матеріалі. У підтвердження своїх слів редактор показала слухачам ЛШЖ-2015 декілька фотоприкладів та унікальних карикатур Анатолія Казанського. Як от фото Михайла Марківа 2003 року «Чому ми не в Євросоюзі?» . Коли вдало підходящого фото нема, виручають таблиці, графіки, схеми…
«Ми не обслуговуємо інтереси бізнес-груп, не працюємо на зливах і не встряємо в інформаційні війни між олігархами… Наша принципова позиція – вся ця негативна матриця, яка, на жаль, стала «нормою» нашого життя, повинна зникнути. А для того нам потрібно не зациклюватися, продукувати більше світла, і підтримувати тих, хто своїм прикладом показує, що нормально жити і працювати в Україні можна. Ми в «Дні» розшукуємо таких людей. Робимо їх героями наших матеріалів. А наші експерти не лише добре розбираються в темі, а ще й дорожать своєю репутацією, тому коли вони ганять якесь рішення влади, це не просте критиканство… Ці люди справді знають як би слід зробити правильно і готові, якщо їм це доручити, показати що те, що вони радять діє», - пояснила особливість економічної журналістики в Дні» Алла Дубровик-Рохова.
Після короткого «теоретичного» екскурсу була традиційна для таких внутрішньо редакційних зустрічей серія запитань та відповідей. Слухачі ЛШЖ запитували у редактора відділу економіки газети «День», чи може випускник журналістського факультету, не маючи профільної економічної освіти, стати гарним економічним журналістом; які теми сьогодні є найбільш актуальні, на думку Алли Дубровик-Рохової, і навіть — чи бувають у серйозних журналістів та редакції «проколи» з неточними обрахунками, статистикою тощо…
ВРАЖЕННЯ:
Дар'я ДЯДЕНКО, Одеський національний університет ім. І.І. Мечникова:
- Економіка у повсякденному житті не зводиться до стеження за курсом валют. У тому, що стоїть за цим, допомагає розібратися економічна журналістика. Дякую за зустріч з пані Аллою, бо я б інакше, може, й не зрозуміла, на скільки важлива робота журналіста у цій сфері.
Олена ЛИТВИНОВА, Львівський національний університет ім. І. Франка:
- Зустріч з Аллою Дубровик була продуктивною для кожного з літньої школи. Мені сподобалась конкретика, яку показала Алла у своїй презентації про економічну журналістику. Вона розповіла про особливості відділу та показала, що економіка може бути «смачною»! Дуже класно, що ми змогли зрозуміти важливість економічної тематики. Алла показала на власному прикладі, як саме можна допомагати людям через журналістику.
Дар'я ТРАПЕЗНІКОВА, Київський національний університет імені Тараса Шевченка:
- Ця зустріч зламала мій стереотип про складність роботи над економічними темами. Насправді, це нескладно, головне – бажання розібратися в цьому. Алла пообіцяла сформувати для нас список книжок «Економіка для чайників». Обов'язково ознайомлюся з ним, адже сучасний світ потребує хоча б базових знань і розуміння економічних процесів від кожного.
Автор
Катерина Садловська