Коли надія перевищує страх, то вона породжує відвагу.
Георгій Кониський, український письменник, проповідник, церковний і культурний діяч

Екстравагантна «Кармен. Т V»

25 жовтня театр «Київ Модерн-Балет» запрошує на прем’єру
18 жовтня, 2006 - 00:00

Художнім керівником, а також постановником прем’єрної «Кармен. ТV» є популярний нині молодий балетмейстер Раду Поклітару — автор хореографічних вирішень одноактних балетів «Картинки з виставки» на музику М. Мусоргського, «Весна священна» Ігоря Стравінського, що йдуть на сцені Національної опери України. Його хореографічні дійства знані у Росії, Молдові, Латвії та інших країнах пострадянського простору та Європи. Новостворений театр (трупа складається з 16 молодих артистів), який відкрився цього року, поставив перед собою завдання зробити балет сучасним та зрозумілим для представників XXI століття.

Відомо, що новела Проспера Меріме та музика Жоржа Бізе неодноразово ставали предметом театральних експериментів. Несподівана та провокаційна у свій час постановка Андрія Жолдака, де значний акцент на візуалізації, естетизації дії, а також вирішальна роль звукових символів та елементів пантоміми дозволили називати сценічний твір модерною виставою. Неодноразово київський глядач міг побачити й сценічну версію «Кармен» Романа Віктюка, де при гіперболізованому динамізмі, рвучкості дії збереженi символіка Меріме та безсмертна музика опери Бізе. Звісно, не можна не згадати й «Кармен» у Національній опері України, де головною є лінія кохання.

Раду Поклітару пропонує свою інтерпретацію відомого класичного сюжету як авангардно-асоціативний хореографічний твір, котрий дозволяє, можливо, по-іншому сприйняти й героїв «Кармен», і подані автором проблеми, при цьому пропонуючи глядачеві опинитись в атмосфері Іспанії XIX століття. У пластичній виставі існують як звичні знаки (чорно-червона колористика, уявне рухливе серце у руках закоханого, костюми, не позбавлені національного іспанського колориту), так і несподіваний візуальний ряд, що дозволяє сприймати пластичне дійство загострено, з визначеними акцентами, чітким переходом із однієї смислової площини в іншу. Тут є емоційний, інтимний танець з елементами пантоміми, і поряд з цим — динамічний рвучкий, навіть дещо іронічний пластичний етюд «на двох», в якому головна героїня Кармен постає як дещо епатажна, проте чарівна «дикунка».

Екстравагантності хореографічній виставі «Кармен. ТV» додають сценографічні апартаменти (художнє рішення — Андрій Злобін), що становлять рухливу декорацію, на якій можна розгледіти стрічки-бинти, котрі, напевне, знадобляться для загоєння сердечних ран героїв, а також стрічка-знак «stop», що має натякнути персонажам про небезпеку. Головні партії в у балеті виконують: Кармен — Ольга Кондакова, Хозе — Дмитро Кондратюк, Ескамільйо — Олексій Бубнєв.

Вистава театру «Київ Модерн-Балет» є першою ластівкою, котра має привабити насамперед молодого глядача, адже позбавлена класичних стереотипів щодо балету як жанру мистецтва «Кармен. ТV» — це своєрідний мікс класичної музики, шоу, досить «виправданої» акторської роботи. До речі, Раду Поклітару думає: незважаючи на те, що Ж. Бізе мав на меті написати оперу, його музика насправді є довершеним матеріалом для балетної постановки.

Творці сценічного дійства говорять про ті свої плани щодо майбутніх вистав, які будуть логічним продовженням їх «модерн»-діяльності. Щоправда, зацікавлені так і не почули пояснення назви першої вистави, а особливо її другої частини «ТV». Можливо, це поширення говорить про певну естетичну фрагментарність, кліповість, або ж є своєрідним PR-ходом, засобом залучення глядача. Принаймні, постановники дійства обіцяли, що глядач про все має здогадатися, подивившись прем’єру театру «Київ Модерн-Балет» 25 — 26 жовтня у приміщенні Театру ім. І. Франка, звичайно, підключивши власну фантазію.

Олена ВАРВАРИЧ, спеціально для «Дня»
Газета: 
Рубрика: