Прапор має силу тоді, коли його несуть.
Євген Сверстюк, український літературний критик, есеїст, поет, мислитель, філософ, політв'язень радянського режиму

Анбандлінг: у «Нафтогазу» відбирають транзит

Віддавши його, він стає системно збитковим, - експерт
15 лютого, 2018 - 15:50
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Незвичне українському вуху слово анбандлінг (добровільне роз'єднання активів), навколо якого неодноразово звучали взаємні звинувачення уряду і «Нафтогазу» у тяганині і навіть саботажі, нарешті вставлено в рамки остаточного рішення українського Кабміну. Він доручив "Нафтогазу" і Міненерговугілля (після остаточного вирішення спору між "Нафтогазом" і "Газпромом" у Стокгольмському арбітражі з питань транзиту) передати газотранспортну систему і підземні сховища газу в господарське відання ПАТ "Магістральні газопроводи України".

"Це останнє з зобов'язань уряду, яке дає можливість вже забезпечити реальні справи щодо проведення анбандлінгу і відділення транспорту від НАК і передачі цієї функції "Магістральним газопроводам", - прокоментував віце-прем'єр Володимир Кістіон прийняте урядом в середу постанови" Деякі питання діяльності на ринку природного газу ".

Він також звернувся до прем'єра з проханням додатковим протокольним рішенням доручити Міненерговугілля, "Укртрансгазу" і МГУ "невідкладно забезпечити виконання рішень, які виходять з цієї постанови". "Це останнє наше рішення (щодо анбандлінгу) і потрібна реальна робота із забезпеченню його виконання", - підкреслив Кістіон.

Згідно з проектом постанови, оприлюдненої раніше на сайті Міненерговугілля, і приблизним договором на господарське відання газотранспортною системою, підземними сховищами газу та іншим державним майном, що перебуває на балансі "Укртрансгазу", міністерство визначається органом управління цим державним майном, що не підлягає приватизації. Йдеться, зокрема, про компресорні, газорозподільні і газовимірювальні станції, спеціалізований транспорт.

У документі також міститься доручення "Нафтогазу" і його "дочці" "Укртрансгаз" у 20-денний термін після набрання чинності остаточними рішеннями Стокгольмського арбітражу передати ГТС і ПСГ Міненерговугілля, після чого міністерство має передати їх у господарське відання МГУ. Ще 10 днів дається "Нафтогазу" і "Укртрансгазу", щоб розв’язати питання відчуження власного майна "Укртрансгазу" на користь МГУ на узгоджених із ним умовах.

Водно час міністр фінансів Олександр Данилюк вважає, що у постанові "є деякі ризики для "Нафтогазу", і тому на засіданні уряду попросив до кінця дня доопрацювати цей документ. НАК "Нафтогаз України" раніше критикувала підготовлений Міненерговугілля проект такого рішення Кабміну. На думку голови правління НАК Андрія Коболєва, передача ПСГ і непрофільних активів ПАТ "Укртрансгаз" до МГУ відштовхне іноземних партнерів від співпраці з Україною з управління ГТС.

Виходить, документ ще дещо сируватий, запитав «День» у президента Київського інституту енергетичних досліджень Олександра Нарбута. «Зараз формується наглядова рада компанії «Магістральні газопроводи України», - сказав експерт, - Наскільки я розумію, вона ще не створена. До того ж ця компанія ще не повною мірою структурована для управління переданими їй активами. Виникають ще запитання, а чи є у МГУ ліцензія оператора і чи може компанія без ліцензії цими активами управляти. Таких запитань ще дуже багато, і складно сказати, коли і як буде реалізовуватися постанова уряду».

Проте ПАТ «Магістральні газопроводи України» вже практично майже готове до того, щоб працювати на фондовому ринку України, свідчать дані державного обліку і звітності. Дата державної реєстрації нового підприємства 19 січня 2017 року. Початок розміщення цінних паперів був ще раніше - 15 листопада 2016 року, а їхній випуск зареєстровано 7 листопада 2017 року. Номінал однієї акції - 1 гривня. Розмір статутного фонду 4 млн 76 тисяч гривень. Власником МГУ поки ще залишається держава в особі Кабінету міністрів України.

МГУ присвоєно сім кодів з міжнародної кодифікації. Ось вони: КВЕД 45.20 - Технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів; КВЕД 85.32 - Професійно-технічна освіта; КВЕД 47.30 - роздрібна торгівля пальним; КВЕД 49.50 - Трубопровідний транспорт (основний); КВЕД 62.09 - Інша діяльність у сфері інформаційних технологій і комп'ютерних систем; КВЕД 71.12 - Діяльність у сфері інжинірингу, геології та геодезії, надання послуг технічного консультування в цих сферах; КВЕД 42.21 - Будівництво трубопроводів.

Здавалося б, передбачено все. Але де підземні сховища газу? Чому немає коду, що дозволяє займатися їхньою експлуатацією? Чи не стане ця обставина згодом підводним каменем для діяльності МГУ і отримання відповідної ліцензії? Адже відомо, що правильний вибір коду має в Україні важливе значення при отриманні низки ліцензій і здійсненні експортно-імпортних операцій. Схоже, «Нафтогаз» заклав ці бюрократичні міни під МГУ далеко не випадково...

Відповідаючи на відповідне запитання «Дня», Нарбут сказав: «З точки зору професійного розв’язання завдань оптимізації та розвитку наших газотранспортних потужностей і підземних сховищ має сенс зберегти інтегровану систему, що перебуває в межах діяльності однієї юридичної особи і одного оператора. І тільки в перспективі, коли будуть розв’язані завдання стратегічного плану і буде ясно, як функціонує ця система, невикористана частина цієї системи може бути акціонована і стати основою для тих чи інших проектних рішень. На цьому етапі я повністю підтримую ідею створення оператора, який керуватиме повністю і газотранспортними активами, і підземними сховищами».

«Мені здається, що навколо процедури анбандлінгу існує дуже багато політичних спекуляцій, - продовжив свій коментар Нарбут, - найістотнішим пропуском або недоліком, на мою думку, є відсутність перспектив для розвитку нашого вітчизняного оператора. В цьому плані уряд недопрацював. «Нафтогаз» же, який не є державним органом, зацікавлений, щоб якомога довше доходи від транзиту російського природного газу по території України перебували у дохідній частини фінансового плану НАКу. Бо без цих доходів компанія на цьому етапі системно збиткова».

Віталій КНЯЖАНСЬКИЙ, «День»
Рубрика: 

НОВИНИ ПАРТНЕРІВ

Loading...
comments powered by HyperComments