Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Продукт подвійної перегонки

Андрій Білоус випустив у Молодому театрі виставу Homo Ferus
05 жовтня, 11:12
ФОТО НАДІЇ НАУМЕНКО

Постановка створена  за мотивами творів І.Карпенка-Карого, чиї дві п’єси накладені тут одна на одну — «Сто тисяч» і «Наймичка», а головний персонаж є одночасно й Герасимом Калиткою з першої п’єси, і Цокулем з другої.

У підсумку отримується ніби продукт подвійної перегонки — міцний, прозорий, і доза саме така, що від неї в голові прояснюється й світ стає видно до дна.

Що в цій виставі найбільше бісить — так це антракт: тебе немов розбудили серед кошмарного сну, який все-таки хочеться додивитися до кінця без перерви, хоч тобі й страшно.

Доля сироти-наймички Харитини у автора — жахлива, у режисера — жахливіша удвічі. За версією Андрія Білоуса, Харитина виросла серед собак, мов Мауглі, вона і є ота сама Homo Ferus, тобто, «людина здичавіла». Наївна Харитина (Дарина Грачова) хоче олюднитися — на свою голову, бо краще б їй залишатися собакою Найдою...

Оскільки обидві згадані п’єси І.Карпенка-Карого — з сільського побуту, то звично ждеш побачити на сцені соняшники над тинами. А дзуськи! Їх тут немає. Натомість на початку вистави сцену заповнює... дим. Це читається як епіграф, узятий із Т. Шевченка: «Село неначе погоріло, неначе люди подуріли...» Які соняхи? Перед нами — занедбаний бідонвіль, населений алкашами й тубіками, хвойдами, мігрантами й нічними бандитами, дебілами й дегенератами. Ці істоти черпають моделі поведінки не зі «священних джерел народних традицій», як дехто й досі вважає, а з ідіотських телевізійних шоу. Чи не єдиний, хто тут не потворний, а навіть породистий — це сам Герасим (Ернест Ощипок), та й він виявляється вовкулакою-перевертнем.

Важко й згадати, щоб українська класика у нас трактувалась отак проникливо-жорстко — МакДонах би плакав! Це безжальна картина вимирання людського виду і виродження землеробського племені. Мабуть, недарма під час вистави звідкись береться дивно-серйозна думка про те, що мораторій на продаж землі скоро скасується сам собою, бо аборигени вимруть, і хтось, може, саме цього й хоче, бо інакше як можна було допустити те, що тут відбувається?

Ця думка ясно звучить у тебе в голові, але у виставі вона схована глибоко в підтексті. Тут, як і в класичному фільмі жахів, обходяться без моралізаторства й дешевої публіцистики.

Одначе дивовижна річ: спектакль страшний, а при тім відчуваєш якесь захоплення й навіть душевне піднесення від того, настільки все це добре продумано режисером і підхоплено акторами. Ризиковане переплетення двох сюжетних ниток (із двома спробами суїциду в фіналі) ні разу протягом вистави не рветься й не провисає. Актори працюють з тим азартом, що можливий тільки в команді щасливих однодумців. Через те навіть «дрібні» ролі зроблені викінчено і з блиском: Панас (Віталій Бобух), Параска (Руслана Петрякова), Мелашка (Валерія Березовська), Мотря (Олександра Городецька), Невідомий (Дмитро Третьяков), Копач (Іван Потапов), Рухля (Дарія Усупова) та Борух (Мішіко Кобалія).

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати