Замахнулися на... Бродвей
Петро КАЧАНОВ, директор — художній керівник Київського муніципального театру опери та балету для дітей і юнацтва: «Експерименти продовжуються»!
Прем’єрою опери «Весілля Фігаро» у стилі трилера,.. еротичного — з ванною, душем та поцілунками, колектив КМАТОБ завершив свій 37 сезон. Музика В. А. Моцарта, лібрето Лоренцо да Понте за однойменною п’єсою П’єра-Карона Огюстена де Бомарше, а постановниками дійства виступили режисер Оксана Тараненко і диригент Іван Чередниченко....
Цей сезон подарував дев’ять прем’єр, престижну нагороду — «Київську пектораль» за оперу «Король Дроздобород» Юрія Шевченка, «Краща дитяча вистава», а ще у активі театру є «вітамін гарного настрою» — комічна опера «VIVA LA MAMMA» (Нехай живе мама), або Театральні порядки та безпорядки» Г. Доніцетті. Велика подяка за цей сценічний релакс маестро Сергію Голубничому, режисеру Віталію Пальчикову та артистам, зокрема Андрію Гонюкову, Дар’ї Литовченко, Олександру Вознюку та іншим.
У найближчому майбутньому театр може стати «Українським Бродвеєм», де показуватимуть нові, свіжі, сучасні, модерні й класичні опери, балети, мюзикли, рок-опери для маленьких, юних і дорослих. Про експерименти, пошуки та знахідки — наша бесіда з керівником КМАТОБ Петром Качановим.
«ТЕАТР НЕ МОЖЕ ТРАНСЛЮВАТИ ЛИШЕ ТЕ, ДО ЧОГО ЗВИКЛА ПУБЛІКА»
— У липні виповнюється рік, як ви очолили театр, і з того часу, без перебільшення, розпочалася нова, яскрава сторінка творчих експериментів. Скандали, які раніше супроводжували колектив, припинилися... Як вам вдалося швидко знайти спільну мову з митцями й які методи — «батога чи пряника» — довелося використовувати, аби вгамувати пристрасті?
— Так, 24 липня буде рік, як я став працювати у Київському муніципальному театрі опери та балету для дітей та юнацтва, — уточнює П. Качанов. — Я вважаю, що коли у творчому колективі люди зайняті, то у них уже немає часу влаштовувати скандали, провокувати сварки, плести інтриги... Чогось особливо, щоби вгамувати митців, я не використовував, а просто дав усім можливість творчо проявитися і співпрацювати в єдиній команді. Знаєте, я коли виграв конкурс і став керівником КМАТОБ, на першій же зустрічі з колективом сказав, що не буду приймати ту, чи іншу сторону двох «берегів», а всіх прошу «закопати сокиру війни» і пропоную працювати так, аби наш театр став помітним, цікавим для глядачів, почав творчо розвиватися. Власне цим ми цей сезон і займалися.
— Петре Федоровичу, практично всі цьогорічні новинки не залишили байдужими театралів і критиків. А під завісу сезону здивували і навіть шокували публіку виставою для глядачів 14+ «Весілля Фігаро» Моцарта — еротичним трилером на сцені Дитячого музтеатру...
— У нашому трилері «Весілля Фігаро» немає відвертої еротики, а є натяк на символічні любовні фантазії, які можуть у когось із глядачів виникнути під час перекладу вистави. Постановку здійснили: режисер Оксана Тараненко, диригент Іван Чередніченко, сценографія Сандри Крмаджян, костюми — Дмитра Куряти, хормейстер Анжела Масленнікова, художник по світлу Світлана Змєєва, пластика — Сергія Кона. На прем’єрі головні партії виконали: Олександр Харламов (Фігаро), Дар’я Литовченко (Сюзанна), Євген Малофеєв (Граф Альмавіва), Вікторія Осадчук (Графиня Альмавіва), Анастасія Поліщук (Керубіно), Андрій Гонюков (Лікар Бартоло), Алла Пригара (Марцеліна), Микита Олійник (Дон Базіліо), Сергій Шаповал (Дон Курціо), Михайло Нагорний (Антоніо), Віра Багринець-Воловоденко (Барбаріна), а соло на гітарі — Олексій Суркіс.
Все, що відбувалося на сцені, — це режисерське прочитання відомого моцартівського твору. Хоча ця постановка була нелегкою для нашого колективу. Всі служби активно працювали, щоб відбулася прем’єра під завісу сезону. Ми мали складний підготовчий період із постановочною групою на чолі з Юрієм Гавриленком. Багато декорацій робили самі, бо ніхто у короткий термін не міг нам їх зробити, але мені здається, що всі наші зусилля були успішними. Вистава вийшла неординарною. Хоча чув репліки від митців, що дуже великий розрив між Моцартом і нашою постановкою... Не думаю, що це негатив, бо театр — живий організм, він постійно змінюється і не може транслювати лише те, до чого звикла публіка і що можна побачити в інших театрах. Уся команда постановників класно співпрацювала. Я вважаю, що цією виставою ми вийшли за межі свого театрального простору, і цей творчий експеримент вдався.
«УСІ НОВІ ОПЕРНІ ПОСТАНОВКИ МИ БУДЕМО ЗДІЙСНЮВАТИ УКРАЇНСЬКОЮ МОВОЮ, І ЦЕ СТАНЕ НАШОЮ «ФІШКОЮ»
— «Весілля Фігаро» виконується італійською мовою, а попередня прем’єра «VIVA LA MAMMA» (Нехай живе мама), або Театральні порядки та безпорядки» — українською. У майбутньому постановки йтимуть на мові оригіналу чи українською?
— Знаєте, це моя помилка, яку усвідомив пізно і вже не було дороги назад... У майбутньому як художній керівник театру планую, що всі нові оперні постановки ми будемо здійснювати українською мовою і це стане нашою «фішкою». Більше того, з часом, ми перекладемо і «Весілля Фігаро» українською. Тому що рухомий рядок під час дійства відволікає глядачів. Пригадую, як на прем’єрі «VIVA LA MAMMA» я побачив, як жваво реагує публіка на кожну фразу, слово, й є тісний контакт із залом акторів, а емоції були схожі на фонтан. Глядачі відразу розуміли певні смисли, які були закладені у цьому творі (режисер Віталій Пальчиков, переклад лібрето Ксенії Кваші, адаптація тексту — Дмитра Тодорюка. — Т.П.).
— Схоже, що вашому колективу тісно у рамках КМАТОБ. Можливо, вже час змінити назву закладу, наприклад — Театр на Контрактовій площі, Київський Бродвей, або Опера і балет на Контрактовій?
— Зараз ми робимо ребрендинг і будемо називатися «Київська Опера». Якщо подивимося на логотип, то в афіші відмовимося від назви «Музичний театр», бо вона вже не відповідає суті нашого театру. Перейменуванням займатися не будемо, а просто після назви «Київська Опера» буде розшифровка — Київський муніципальний театр опери та балету для дітей та юнацтва, тобто так, як наш заклад зареєстрований. Моя мета, щоб наш театр став «Українським Бродвеєм» — це явище і місце, де можна побачити все найновіше, найпрогресивніше, найцікавіше, навіть найнеочікуваніше. У нашому репертуарі будуть постановки для малечі, молоді, дорослих і вистави для родинного перегляду — тобто для публіки різного віку.
«МИ ХОЧЕМО ПРОДОВЖИТИ СПІВПРАЦЮ З РІЗНИМИ МИТЦЯМИ, БО ЦЕ СТИМУЛЮЄ І МОТИВУЄ»
— Серед резонансних проектів були: «Тиждень в Київській Опері або Музика для дорослих», балет «Легенда про вічне кохання», вистави «Нові мелодії Різдвяної ночі», «Розстріляне Відродження», «Сильні духом», де виступали не тільки провідні майстри вашого театру, а й запрошені митці, зокрема диригенти — Володимир Сіренко, Олексій Баклан, Віктор Плоскіна, Алла Кульбаба, Володимир Кожухар, солісти — Тарас Штонда, Андрій Гонюков, Ксенія Бахрітдінова, Андрій Бондаренко...
— Ідея «Тижня...» полягала в тому, щоб залучити до нас дорослого глядача. Тому започаткували проект, в якому представили хітові опери і балети. Глядачі могли побачити опери «Травіата» Дж. Верді, «Богема» Дж. Пуччіні, «Viva la mamma (Нехай живе мама), або Театральні порядки та безпорядки» Г. Доніцетті, а також балети «Жізель» А. Адана, «Ромео і Джульєтта» С. Прокоф’єва і вечір одноактних балетів: «Шопеніана» на музику Ф. Шопена та «Шехеразада» на музику М. Римського-Корсакова.
Ми хочемо продовжити співпрацю з різними митцями, бо це стимулює і мотивує колектив. Після «Тижня...» я жартома сказав, що вперше за історію мого перебування у театрі мені подякували. Так, оркестранти дякували, що мали можливість виступати разом із такими чудовими музикантами, як Кожухар і Сіренко, грали вічну музику й отримали майстер-класи від суперпрофесіоналів.
— Арт-сцена на другому поверсі репертуар розширятиме?
— Обов’язково. Це чудовий майданчик не тільки для камерних оперних і балетних постановок, а й для концертів, творчих зустрічей. Там буде лунати не тільки класика, а й джаз і сучасні твори.
ІМПРЕЗА У ФОЙЄ. НА ФОТО: ХОР ТЕАТРУ ПІД ОРУДОЮ АНЖЕЛИ МАСЛЕННІКОВОЇ
— У фойє театру стоїть гарний червоний рояль. Під час антрактів концертмейстери виконують на ньому популярну музику, аби налаштувати глядачів на високе мистецтво. А ті, хто вперше прийшов до театру, запам’ятають цю прелюдію до вистави. Наприклад, в антракті опери «VIVA LA МАММА» на цьому місці глядачі захоплено спостерігали за веселим перформенсом — продовженням того, що відбувалося на сцені... Це ваш імпровізований третій сценічний майданчик?
— Імпрези та перформенси у фойє ми продовжимо. Думаю, що ще не раз здивуємо глядачів. Маємо величезні плани на наступний сезон. Впевнений, що всі наші проекти привернуть увагу публіки різного віку.
— Треба зазначити, що практично всі вистави — «цукерочки»: класний хор, оркестр, вокалісти і прем’єри-танцівники, а от «фантик» — ваша будівля — давно потребує ремонту, але, схоже, що нарешті цей важкий камінь зрушується з місця... Що за літо плануєте відремонтувати, технічно поновити?
— Хочемо зробити чимало змін у театрі. Сподіваюся, що до вересня встигнемо оновити, зробити більш комфортним глядацький зал, поміняємо стільці. Вже маємо новий звук і придбали класне світове обладнання. Зробимо капітальний ремонт санвузлів, бо театр хоч й починається з вішалки, але й туалети мають бути пристойними. Відкриємо наступний сезон не тільки творчими здобутками, а й оновленим приміщенням театру.
Справді, у нас дуже хороший колектив, починаючи з керівників творчих цехів і закінчуючи технічним персоналом, який обслуговує не тільки вистави і концерти, а й усю життєдіяльність театру. Час зараз непростий, не вистачає коштів на постановки, треба підняти зарплати людям, а це дуже важливі питання. Нам треба забезпечити комфортні умови праці... Головна творча ціль — аби всім було цікаво працювати!
«СУСІДИ» І МАЙБУТНЯ АФІША
— Театр маєте «сусідів» — колективи «Київ модерн-балету» та ансамблю «Калина». Чи ще довго такі різні колективи будуть жити в одній «комунальній квартирі», ділити сцену, репетиційну базу?
— Питання про переїзд цих колективів із нашої будівлі у якесь інше приміщення поки не стоїть. Зараз не можу сказати, що дуже тісно у парі співпрацюємо. Нам би хотілось, щоб ми були одні у цьому приміщенні, але є реальність... Хоча нам не вистачає репетиційних майданчиків і кімнат, щоб розташувати комфортно своїх співробітників. Але всі ми співіснуємо без конфліктів і радіємо успіхам одне одного.
— Ви креативний керівник, який не боїться експериментів. Вони продовжаться? Чим дивуватимете глядачів у наступному сезоні? Чи буде оновлюватися творча команда?
— 19 вересня запросимо глядачів на відкриття 38-го сезону і покажемо оперу «Весілля Фігаро». Плануємо поставити два балети. Зробимо нову трактовку «Лускунчика» у сучасній інтерпретації на зразок «Аліси у країні чудес» (хореограф Артем Шошин). Закривати сезон будемо балетом «Аладін». Для нього потрібно написати нову музику, шукаємо композитора, який зробить партитуру, а постановником виступить хореограф Сергій Кон. У лютому хочемо представити глядачам рок-оперу на історичну тематику «Сагайдачний. Штурм Москви». Не відмовимося ми і від своїх проектів «Тиждень в Київській Опері», «Мелодії Різдвяної ночі», які вже мають популярність у меломанів і стали брендами театру. Плануємо проводити концерти духовної музики, зокрема виконаємо твори національних класиків — Дмитра Бортнянського (1751—1825 рр.) та Артема Веделя (1767—1808 рр.), які довгий час були несправедливо забутими. Програму готуватимуть головний хормейстер театру Анжела Масленнікова і диригент Володимир Кожухар. Усіх секретів відкривати не буду, але творчий склад оновлюватимемо, і запевняю, що буде цікаво артистам, музикантам і публіці.
Фото надано театром