Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Живий ковальський дух

Знищити його виявилося не під силу ні радянській системі, ні сучасній глобальній індустріалізації
07 серпня, 00:00

У День народних ремесел в Пирогові зібралися упокорювачі металу. В Україні з давніх-давен найголовнішою людиною на селі був коваль. До нього йшли в найрізноманітніших потребах — зброю викувати, коня підкувати, виготовити орала, цвяхи чи будь-який реманент для господарства. Не дивно, що в нашому епосі є багато поетичних і музичних творів, які вшановують особу коваля. А яка людина нині найважливіша на селі? Важко сказати, бо ми пересіли на залізних коней, а справжнього меча — такого, яким користувалися воїни в часи Київської Русі — сучасний чоловік може й не втримати в руках. Але заглушити в людині давні традиції не під силу ні минулій радянській системі, ні сучасній глобальній індустріалізації.

— До 70-х років ковальство в Україні по суті було знищено, бо радянська влада бачила в ньому прояв куркульства, — розповіла учасниця ковальського фестивалю, головний редактор журналу «Ковальська майстерня» і заодно дружина коваля Олена Невойса. — Тоді по всій Україні закривалися навчальні заклади, в яких хлопці могли опанувати секрети кування, а на селі залишилися хіба що ковалі, які вміли виготовити лише щось із сільськогосподарського реманенту — не більше. А художнє кування як мистецтво було знищене на корені. Відродження українського ковальства розпочалося кілька десятиліть тому. Для цього багато зробили майстри Анатолій Ігнащенко та Олег Стасюк — люди, які жили цим мистецтвом.

Знавці вітчизняного художнього кування вважають великою удачею, що у Західній Україні майстри зберегли суто українські елементи кування, які не повторюються ніде у світі, а ще у нас поширене традиційне ковальство: за покликанням душі чи за матеріальною необхідністю ковальство в Україні розвивається і люди знаходять себе в цьому народному промислі.

Киянин Богдан Попов добре відомий в ковальському товаристві. Викувавши 20 років тому собі справжній меч, він на все життя захопився роботою з металом. Оскільки Богдан цікавиться давньоруським ковальством, то співпрацює з Інститутом археології, практикуючись, за його словами, в «ковальських експериментах». Приміром, у виготовленні давньоруських сокир, мечів. А коли цей чоловік став популярним «ковалем Богданом», у нього появилися клієнти, серед них навіть VIP-персони, хоча Богдан і тримає в секреті, хто ж робить йому замовлення.

— Для мене важливішими є не гроші, а те, що людина розуміє цінність моєї роботи. Найдешевшими у мене є цвях — 5 гривень і підкова за 20 гривень, — пояснив він. — Моя ж мета — зберегти давньоруську техніку кування, яка для мене є еталоном в мистецтві кування. Наразі я організував в Музеї народної архітектури і побуту Школу традиційного ковальства — щось схоже на клуб, у який приходять бажаючі навчитися ковальства. Сила в цій справі не найбільше потрібна — швидше дух такий і вміння. А ще — мати тяму в цьому і бажання працювати.

На святкування Дня коваля його школа презентувала глядачам експозицію з кількох типів похідних кузень, у яких роздувається вогонь, серед них і японську. Каже, що цікаво одночасно з українською кузнею показати, як це було в інших народів, адже в далекі часи кожен народ мав свою кузню. Також Богдан пообіцяв, що на наступне свято спробує зробити індонезійську кузню з бамбуків чи африканську (два горшки, обтягнутих шкірою).

Якщо Богдан Попов є прихильником традиційного ковальства, то його колега Дмитро Кушнір віддає перевагу художньому. І не просто художньому — а високохудожньому. Його вишукані вироби мають найнезбагненніші форми — фантастичнi тварини, оригінальні вази, декоративні прикраси тощо. За великим рахунком це — елітний напрямок у художньому ковальстві. Елітний з точки зору краси і ... вартості. Пан Кушнір працює з достатньо дорогим металом — титаном, а робота з ним у такій техніці вимагає і натхнення, і наполегливості. За словами знавця ковальства Олени Невойси, робота цього майстра — не суто ковальство, вона пов’язана із зварюванням вищого класу. Дмитро Кушнір — добрий учень Григорія Дочкіна — єдиного у світі майстра художнього ковальства, який працював з величезною точністю на одному сантиметрі металу. У галузі художнього зварювання він працює з 1990 року, наразі ж його майстерня знаходяться на заводі Патона. Свої речі він виготовляє на аргоно-дуговому зварювальному апараті.

— Продублювати мої роботи неможливо, тому що від початку до кінця робота є авторською, — пояснив він. — Мої ідеї народжуються непередбачувано, в цьому не бере участь ніхто крім мене. Просто беру кусочок металу і вже тоді з’являється ідея. На виготовлення однієї речі йде кілька місяців — до півроку. За рахунок того, що ручна робота, що титан — дорогий матеріал й іншим способом це повторити неможливо — мої вироби є досить дорогими... Досвід показав, що дуже добре оцінили мою майстерність у Санкт-Петербурзі, але от у Фінляндії — ні. Нещодавно ми їздили на «Слов’янський базар» у Білорусь — так там теж наші надії не справдилися. Люди бояться всього. Навіть показувати, що у них є гроші — теж бояться.

Вироби Дмитра Кушнікука — далеко не всім по кишені. Приміром, павук, якого майстер називає «охоронцем домашнього вогнища», коштує 2,5 тисячі гривень. І то, за його словами — «продати і плакати». Решта ж речей — ще дорожчі. Тому не дивно, що у нього замовляли речі багаті люди — екс- мер Києва Олександр Омельченко, покійний Кирпа.

Серед кількох десятків ковалів, які з’їхалися до Києва на свято, були і професіонали, і аматори, які теж колись стануть майстрами. За словами Богдана Попова, ковалем стати дуже просто: «прийти в кузню і через 10 років станеш ковалем». Звідси висновок, що ковальство — це така ж щоденна праця, як і будь-яка інша. У тому числі — над собою. І найголовніше — неможливо стати ковалем без того, що ковалі називають «духом ковальства». А що це таке, відомо лише їм...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати