В очікуванні мовного прецеденту у Кропивницькому
Уперше в Кропивницькому українець майже відстояв у суді своє право обслуговуватися українською мовою. Чому майже? Тому, що суд вже півтора місяця з невідомих причин не може завершити розгляд справи щодо порушення мовних прав. При чому залишилась лише невеличка формальність – розглянути заяву відповідача, в якій вони визнають права клієнтів на обслуговування державною мовою…
Але спершу – передісторія. Більш ніж півроку в Ленінському райсуді м. Кропивницького (Кіровограда) розглядалася справа за моїм позовом до однієї із мережі аптек щодо права на обслуговування українською мовою. Як це відбувалось?
Почалося все з того, що у грудні 2016 року мене, мешканця Кропивницького, обурила відмова провізора аптеки регіональної мережі «ЯМТ» обслуговувати мене державною мовою. Продавець висловила свою відмову у досить грубій формі.
Надавати книгу скарг продавчиня відмовилася, сказавши, що книги немає. Коли я взяв телефон і почав набирати номер поліції, книга «знайшлась». Обурило, що ця особа навіть не спробувала бодай слово сказати українською, вона не вважала мене клієнтом, а себе обслуговуючим персоналом.
Я не отримав жодної реакції на скаргу, а за деякий час у мене знову виникла потреба купити ліки у тій же аптеці. Ситуація повторилась, однак керівництво закладу не побачило жодного порушення з боку свого працівника. Тоді я ухвалив для себе рішення подати до суду, звинувачуючи мережу аптек у порушенні прав споживачів.
Підготувати позов мені допомогли юристи громадської організації «Незалежні», які вже мають чималий досвід переможних судових рішень у цій темі. Після подачі позову суд довго не розпочинав розгляд справи. Перше засідання відбулося у травні 2017 року, за 5 місяців після подачі скарги.
На суді представники ТОВ «ЯМТ» не визнали мого права на обслуговування українською мовою, вони наполягали, що їхні працівники нічого не порушували. Мотивували це тим, що у керівництва та співробітників нібито немає жодних обов’язків, проте існує вільне право визначати, якою мовою спілкуватися зі своїми клієнтами. Тобто якою мовою співробітник хоче, такою і обслуговує.
Це суперечить не тільки здоровій логіці та українському законодавству, а й стандартам обслуговування клієнтів, тому що клієнт завжди правий.
Проте на останньому судовому засіданні з’ясувалося, що у період часу з травня по серпень, у підприємства ТОВ «ЯМТ» змінилися власники. На судове засідання у супроводі чоловіка прийшла нова керівниця фірми Ольга Король. Нове керівництво кропивницької аптечної мережі визнало всі мої позовні вимоги і зобов’язалось обслуговувати своїх клієнтів українською.
Мережа аптек «ЯМТ» вже раніше засвітилася у пресі у монополістському скандалі, коли Антимонопольний комітет України оштрафував мережу за продаж ліків в онкодиспансері за цінами, на 54% вищими за ціни у інших точках роздрібної торгівлі цієї мережі. Перевірка показала, що мережа аптек «ЯМТ» були монополістами на продаж ліків та товарів медичного призначення у онкодиспансері.
Фaктичнo впеpше мoвні пpaвa гpoмaдянинa були зaхищені у судoвoму пopядку. Я ввaжaю, щo це – пpецедент для нaшoгo містa.
Дмитpo СІНЧЕНКO, ВО «Рух захисту української мови»