Місце, де стають чемпіонами
Як небайдужі містяни повертають до життя найстаріший у Європі велотрек — київський
Із таким захватом звітували у КП «Київські парки», що завершено перший етап ремонту київського велотреку — найстарішого в Європі, зведеного ще 1913 року, що захотілося побачити на власні очі, як триває оновлення. Останні років десять тут був практично пустир, зарослий бур’янами та завалений сміттям, здебільшого будівельним. Бо коли 2007 року уряд зняв з велотреку статус пам’ятки історії (таке звання йому було присвоєне у 1998 році), по сусідству почали зводити висотний будинок групи «Консоль». Однак будинок досі не здали в експлуатацію, поруч стоїть ще одна недобудована «свічка», а велотрек засипали будівельним непотребом. Його звідти вивезли 150 КамАЗів.
У планах забудовників взагалі була геніальна ідея: засипати старий велотрек, зробити там дворівневий паркінг, а поверх нього — новий велотрек. Не віриться? І правильно. Бо майже гектар землі у самісінькому серці столиці, на вулиці Богдана Хмельницького, звідки до Хрещатика рукою подати, — надто «смачний» для будівельного бізнесу.
КІНО — Є, КОВЗАНКА — БУДЕ
Знаючи цю коротку передісторію, рушаємо на велотрек перевіряти, що ж зробила київська влада, і як потім переконуємося, більше зусиль тут доклала громада. Так, віражі забетоновані, посередині є невелике заасфальтоване поле, є бігова доріжка, яку згодом обіцяють закласти спеціальною гумою для зручності бігунів, є діляночки трикутної форми зі свіжим ґрунтом — для майбутньої зеленої зони. За звітом «Київських парків», виконано титанічний шмат роботи, у тому числі демонтаж незаконно встановлених гаражів, об’єднання просторів велодрому із сусіднім парком Гончара, відремонтовано бювет, вбиральня та бруківка у парку.
Та найголовніший фактор, що вказує на оживлення велотреку, — люди. І саме це — завдяки зусиллям небайдужих киян, які об’єдналися в ініціативну групу та проводять тут кінопокази, змагання з велополо, хочуть відновити тут веломайстерні, спортивну секцію для дітей, а взимку — залити ковзанку. А місцеві жителі зі щирим інтересом приходять до велотреку, вдивляються в інформаційний стенд з детальним планом, що тут має бути, дякують і приводять сюди дітей.
РЕМОНТ — НЕЗАВЕРШЕНИЙ ТА... НЕЛЕГАЛЬНИЙ
Однак не все так гладко, як здалося на перший погляд. По-перше, ремонт. Його експерти вважають сирим та незавершеним. «Є побоювання, щоб ця спортивна споруда не повторила помилок харківського треку, який реконструювали не спеціалісти. А це ж складна конструкція під нахилом, тут мають бути витримані певні технології, має бути зона безпеки для велосипедистів. Наприклад, щільність бетону старого полотна — від 35 до 45 одиниць, а нового — всього дев’ять, це як штукатурка, — розповідає Олександр Пригунов, один із членів ініціативної групи. — Щодо ремонту приміщення, що поруч із велотреком, там має бути кімната для медперсоналу, веломайстерні, переодягальні, тренажерні зали. Але цей будинок, нібито, — в аварійному стані, а за документами — це самобуд, його навіть не здали в експлуатацію».
Активісти кажуть, що немає порозуміння з дирекцією велотреку — коли прийшли сюди на перший суботник, керівник викликав міліцію. Наступного разу запросили Віталія Кличка, який пообіцяв допомогти. «Свого часу в Києві вкрали гектар землі у центрі міста, обтягли парканом, зробили автопарковку і почали незаконне будівництво. Мені здається, неприпустимо, що нікого за це досі не покарано. Навіть ремонтні роботи на велотреку теж вважають нелегальними», — додає активіст, член Асоціації велосипедистів Києва Микола Вогник.
ЗАГРОЗА ВІД БЕТОННИХ «МОНСТРІВ»
По-друге, досі велотрек не належить місту. Раніше ним опікувалися київські профспілки. Через суд вдалося повернути його у Фонд держмайна. Наступний етап — передати у комунальну власність Києва, чого досі не зроблено. Єдиний плюс — торік вдалося повернути треку статус пам’ятки.
ЧЕРЕЗ БУДІВНИЦТВО ЧАСТИНА ТРЕКУ ВЗАГАЛІ ВИЯВИЛАСЯ ЗРУЙНОВАНОЮ — ЗАМІСТЬ НЬОГО ПЛАНУВАЛАСЬ ДОРОГА ДО БУДМАЙДАНЧИКА...
І це ще не всі перепони. Олександр Пригунов розповів, що паралельно існує ще одна громадська організація з порятунку велотреку. По суті, однодумці, але з іншими планами: перебрати на себе керівництво велодромом. Та є побоювання, що ці люди певними ниточками зв’язані з «Консолем». Крім цього ризику, є інший — спроби легалізувати недобудовану «свічку». «Голова району підписав документи, що дозволяють завершити будівництво. Крім того, у проекті «Консоля» був дев’ятиповерховий бізнес-центр і дві висотки на 60 метрів. І це в історичній частині міста такі бетонні монстри», — додає активіст.
ДЕ СТАЮТЬ ЧЕМПІОНАМИ
Попри ці фактори, в активістів є віра, що все вдасться. І вони мають чудову мотивацію — виховувати тут майбутніх чемпіонів. За словами Олександра Пригунова, професійні велосипедисти 40% тренувань проводять саме на треках. Однак в Україні велоспорт у занепаді: немає ні тренерів, ні спортсменів-асів, ні місць для тренувань. Єдиним треком висококласного зразка вважають львівський. А свого часу на київському відточували своє уміння 39 чемпіонів світу, 20 призерів світу та чемпіони олімпійських ігор.
ІЗ ПОЧУТОГО: ТУТ ТРЕНУВАВСЯ ДІДУСЬ ЦОГО ХЛОПЧИКА... А ЧИ СТАНЕ ВНУК ЧЕМПІОНОМ, ЗАЛЕЖИТЬ ВІД АКТИВНОСТІ КИЯН У БОРОТЬБІ ЗА ТРЕК
Наразі ж головна ціль активістів — популяризувати велотрек серед киян, бо є такі, що взагалі не знають про його існування. А також протидіяти чуткам, приміром, що трек взагалі треба знести, бо він нібито нестандартних розмірів. Фахівці це заперечують. «Чого точно ми не допустимо, то це комерціалізації, тобто жодних мафів, реклами, парковки, так само недоречно ставити тут тенісні корти, футбольні стадіони, бо є люди, які хочуть відтяпати частину велотреку», — розповідає Микола Вогник.
Тому заяви «Київських парків», що схожі на оду неймовірним зусиллям, які приклало місто до повернення велотреку, розбиваються, як друзки, об аргументи активістів. «Я їжджу на трекові змагання у Львів, Мінськ, і з задоволенням займався би цим тут», — озвучує побажання Микола Вогник. Чи збудеться?