Прощальна хроніка від Олександра КЛЕКОВКIНА
1902 р. 5 сiчня — перша постановка п'єси Бернарда Шоу «Професія місс Уоррен». Присвячена тодішній «стратегічній еліті», п'єса розповідала про сильних світу цього, котрі живуть на кошти від борделів. 26 березня — перша постановка п'єси М. Горького «Міщани». 12 листопада — прем'єра вистави «Саломея» О. Уайльда (п'єса заборонена цензурою). Вiдкрився Малий театр Макса Рейнхардта. Оформлення зробили моднi на той час художники- експресiонiсти — Лонiс Корiнт i Макс Крузе. Головну роль зiграла Гертруда Ейзольд, вiдкривши для сцени нове амплуа — iнженю-вамп, що поєднувало в собi слабкiсть i незахищенiсть дiвчини-пiдлiтка з еротичною силою навiженої. Кінорізновид цього амплуа — «флаппер» або «джаз-бебі», «вамп-бебі», «саламандра». Легковажні, насмішкуваті, з коротко підстриженим волоссям, довжелезними виставленими напоказ стегнами, зухвалим обличчям, вони були типовими носіями «нової моралі», моралі насолоди життям. Найзнаменитішими «джаз- бебі» у кіно стали Клара Боу, Сью Керол, Джоан Кроуфорд.
18 грудня — прем'єра вистави «На днi» М. Горького у постановцi К. С. Станiславського — Московський художнiй (загальнодоступний) театр — (разом з Немировичем-Данченком). З листа О. Л. Кнiппер-Чехової до А. П. Чехова: «Итак, сыграли «На дне». С огромным успехом для Горького и для театра. Стон стоял. Было почти то же, что на первом представлении «Чайки». Горький выходил после каждого акта по несколько раз... публика неистовствовала, лезла на рампу, гудела». П. Боборикiн, який вороже ставився до М. Горького, писав: «Пугачевщина только еще входит в силу... Когда волна отхлынет, нас может и не быть на свете... Момент этой пугачевщины разыгрался на первом представлении «На дне»... Юное стадо учащейся молодежи и разных горькующих интеллигентов взвыло при виде своего идола у рампы, в смазных сапогах и блузе... и с папироской в руке». 9 лютого 1903 р. у листі до О. Л. Кнiппер-Чехової А. П. Чехов писав: «На дне» запрещено в Питере, потому что неудобно произносить разговоры о совести и etc. с казенной сцены».
Перша кiнофеєрiя Жоржа Мельєса — «Подорож на Мiсяць».
1903 р.
3 квiтня — у Новому театрi Макса Рейнхардта прем'єра вистави «Пеллеас i Меллiсанда» М. Метерлiнка. «Коли Рейнхардт ставив у своєму театрi «Пеллеаса i Меллiсанду», — писав В. Мейєрхольд, — тодi ще не можна було говорити про те, що душа його режисерських пошукiв — реформаторська... Рейнхардт дiйсно дбав про «iлюзiю життя»,.. проте берлiнцi говорили про нього, що вiн бореться з натуралiзмом на сценi та користується в сценiчних постановках умовними прийомами».
31 серпня — Марко Лукич Кропивницький взяв участь в урочистiй виставi «Наталка Полтавка», поставленiй у Полтавi з нагоди вiдкриття там пам'ятника I. П. Котляревському. Тут востаннє Марко Лукич виступив на сценi разом з I. К. Карпенком-Карим та М. К. Садовським.
13 жовтня — газета «Варшавский дневник» писала про виставу трупи Саксаганського i Садовського у Варшавi: «До сих пор во всех труппах... Тетерваковский изображался и неряшливо одетым и дряхлым старикашкой, и вообще таким, который никак не смеет даже на небольшую хотя бы долю расположения со стороны молодой Наталки. Выборный Макогоненко изображался простым типичным с общепринятой точки зрения «хохлом», флегматичным и именно «по-хохлацки» комичным. Не то нам дали К.-Карый в роли возного и Саксаганский в роли выборного. В основу разработки взята была, очевидно, характеристика из самой же пьесы: для возного, что «он пан, да еще возный...», для выборного, что это «человъяга бы и ничего, да хитрый». И вот перед публикой предстал возный в кафтане из хорошего сукна, в приличной фуражке, причесанный и приглаженный, одним словом «пан», хотя и с сединой в голове и усах, но настолько бодрый и крепкий, что песня «Ой пiд вишнею» может подходить к нему лишь впоследствии... и все его слова о самом себе и других о нем — оказались в полном соответствии и с внешностью и с манерой держать себя. Еще в большей степени обращали на себя внимание разница между общепринятой в малорусских труппах манерой изображать выборного Макогоненко и тем ярким типом, какой дал в своем исполнении Саксаганский. Уже с первого появления Макогоненко на сцене с момента встречи его с возным... видно было, насколько способен он с хохлацким равнодушием подъехать к человеку, оказать должное, с не бросающимся в глаза преувеличением, почтение, и как он вместе с тем может подсмеиваться над собеседником, не обнаруживая этого перед последним»
22 жовтня — лист К. С. Станiславського до А. П. Чехова стосовно щойно отриманої ним вiд автора п'єси «Вишневий сад»: «Это не комедия, не фарс, как Вы писали,— это трагедия, какой бы исход к лучшей жизни Вы ни открывали в последнем акте. Впечатление огромное, и это достигнуто полутонами, нежными акварельными красками. В ней больше поэзии и лирики, сценичности; все роли, не исключая прохожего, — блестящи... Я объявляю эту пьесу вне конкурса и не подлежащей критике. Кто ее не понимает, тот дурак. Это — мое искреннее убеждение».
17 грудня нове видовище — перший політ на літаку «Флайєр» над узбережжям Пiвнiчної Каролiни здійснили Вiлбур та Орвiл Райт.
Перша спроба хореографiчного втiлення «Саломеї» на музику М. Ремi здiйснена у Вiднi танцiвницею Мод Аллан.
Перша рег-опера , тобто регтайм-опера, перший зразок — «Почесний гiсть» Скотта Джоплiна.
Перший кіновестерн — «Велике пограбування поїзда» Едвiна Портера.
Вперше у фiльмi Жоржа Мельєса «Фауст у пеклi» на екранi з'явився диявол. Вiдтепер визначилися двi основнi тенденцiї у розвитку жанру: перша — у стилi легенди про доктора Фауста, тобто оповiдання про те, як людина продає свою душу нечистiй силi в обмiн на вiчну молодiсть, грошi або любов; друга — пов'язана з метаморфозами князя темряви, вiн з'являється пiд виглядом немовляти («Дитина Розмарi» Р. Поланського), дiвчини-пiдлiтка («Екзорсiст»), маленької дiвчини з м'ячем («Незвичайнi iсторiї» Ф. Феллiнi), жiнки («Симеон-пустельник» Л. Бунюеля), маклера («Сонце сатани» Морiса Пiала), iстерика («Небеса можуть почекати» Любича), пiдступного спокусника («Iствiкськi вiдьми»).
Випуск газети №:
№19, (2000)Рубрика
Суспільство