Призи та герої
26 травня в Будинку кіно відбулася церемонія вручення Премії НСКУ найкращим вітчизняним фільмам року
Премію Національної спілки кінематографістів України, яка відзначає кінематографістів за творчі здобутки за підсумками року, що минув, присуджували втретє. Її започаткували 2014 року заради відродження та розвитку українського кіномистецтва, підвищення творчої майстерності митців, підтримки молодих кінематографістів, пропаганди найкращих здобутків українського кіно.
Ідея присудження такої премії витала в кінематографічних умах давно. У 1990-х Спілка уже запроваджувала свій приз («Арсенал»), однак прожив він недовго — фільмовиробництво скотилося ледь не до нульової позначки, кого тут і що нагороджувати? Віднедавна продукування стрічок відновилося на більш-менш прийнятному рівні. На очах народжується нове кінематографічне покоління, ще недавно про це доводилося лише мріяти. Його й варто підтримувати передусім — матеріально, забезпечуючи належні умови виробництва й прокату, і морально, винагороджуючи призами та преміями тих, хто на це заслуговує.
Звісно, нині дуже багато фестивалів, на які наші молоді подаються і незрідка одержують призи. Проте приз НСКУ — це визнання кінематографіста середовищем професіоналів, до якого ти належиш. Ціна такого визнання — особлива. Всім відомий американський «Оскар» або французький «Сезар», то чому ж українцям не мати такого призу? Ми взяли за основу класичну оскарівську модель, хоч голосує не вся Спілка (у ній понад 1250 членів), а журі, до якого входять авторитетні кінорежисери, сценаристи, оператори, критики.
Церемонія вручення призів (вони мають вигляд кінокамери) так само подібна — за підсумками таємного голосування журі визначаються номінанти, а переможця оголошують уже безпосередньо в момент вручення відзнаки.
Цьогоріч приз НСКУ вручено в п’яти номінаціях. Власне кажучи, боротьба в номінації за найкращий ігровий фільм не склалася: «Пісня пісень» Єви Нейман (виробництво студії «1+1»), дуже стильна лірико-філософська стрічка за мотивами творів Шолома-Алейхема, виявилася, на думку журі, на голову вищою від історичної стрічки «Гетьман» Валерія Ямбурського, фантастичного трилера «Загублене місто» Віталія Потруха і картини Captum (латинською мовою «Полон») Анатолія Матешка, в якій поєднано суворий реалізм і прагнення до символічної обробки трагічного сучасного матеріалу.
Найкращим неігровим фільмом визнано стрічку «Хуізмістерпутін?» Валерія Балаяна, фільм-викриття Владіміра Путіна і створеної ним системи пограбування та обману. В цій номінації була достойна конкуренція, передусім номінувалися фільми, зроблені на історичному та сучасному, гостроактуальному матеріалі.
В номінації анімаційних стрічок переміг досвід режисера Степана Коваля, чий анімаційний серіал «Професіонали» (фільми «Столяр», «Журналіст», «Художник») визнано найкращим.
У новій номінації «Найкращий короткометражний фільм» (її ввели з огляду на велику кількість таких стрічок) переміг Rocketman Дениса Кушнарьова і Дмитра Муленка. А найкращим дебютом визнали фільм «Жилець» Анастасії Матешко.
Наступного року очікується ще більше фільмів і відповідно сильніша конкуренція.