Перейти до основного вмісту

ЦЕРКВИ СВIТУ

24 січня, 00:00

Новий закон про релігію в Румунії

Найгірший, як вважають експерти, закон про релігію в Європі підписав напередодні Нового року президент Румунії Траян Басеску. За іронією долі це сталося якраз перед вступом країни в ЄС. Румунські й міжнародні правозахисники мають намір оскаржити закон у Конституційному суді Румунії і в Європейському суді з прав людини. Найбільші нарікання викликає положення нового закону, згідно з яким релігійне об’єднання може отримати реєстрацію лише в тому випадку, якщо до його складу входить не менше 20 тис. осіб (це 0,1% всього населення країни). Законом також передбачається багатоярусна система правового статусу для релігійних об’єднань. А для того, аби домогтися повного обсягу прав, релігійне об’єднання має чекати не менше 12 років. Особливе неприйняття закон викликав у представників релігійних меншин: адвентистів, баптистів, свідків Ієгови, бахаїв і греко-католиків. (BosNews)

Алексій II відкидає звинувачення у експансіонізмі Російської церкви

Минулого тижня Патріарх Московський і всія Русі Алексій II відкинув докори зарубіжних ЗМІ в тому, начебто Російська православна церква намагається, за допомоги нафтодоларів і багатомільйонної пастви, розширити свій вплив у світі, розвиваючи політику панславізму і «третього Риму». В інтерв’ю грецькій газеті «Елефтеротипія» Патріарх заявив, що це твердження «не витримує критики» і що теорію «Москва — третій Рим» часто невірно розуміють — «розуміють у тому значенні, що ми прагнемо нав’язати свою вищість іншим помісним церквам. Тим часом, відчуваючи свою близькість зі слов’янськими народами, зумовлену тісними історичними зв’язками, ми є духовно єдиною родиною з православними інших національностей. Російській церкві абсолютно чужа ідея розділення православного світу на групи чи табори, які суперничали б». А та обставина, що в минулому багато хто, зокрема й Константинопольські патріархи, називали Москву «третім Римом», говорить «лише про відповідальність за долі православного світу, яку Москва «відчувала як центр єдиної на ті часи незалежної православної держави. Нині ж найменування Москви «третім Римом» не несе того значеннєвого навантаження, яке мало в минулому».

У цьому самому інтерв’ю Московський патріарх висловив вірну й актуальну аксіому, а саме: «Наші співвітчизники, які проживають за кордоном, мають гостру необхідність у пастирському опікуванні й богослужінні на зрозумілій для них мові. Ми не можемо відмовити їм у цьому благому бажанні, тому й відкриваємо нові приходи. При цьому якихось експансіоністських цілей щодо братських Православних помісних церков ми не переслідуємо». У нас, в українців, виникає законне запитання: «Чому в цій «гострій необхідності» богослужіння на своїй рідній мові Московська патріархія фактично відмовляє українцям? І до того ж — на їхній землі?» (Патриархия.ru)

Американські греки захищають Всесвітнього патріарха

Православний «Орден святого Андрія» (організація Всесвітнього патріархату, до складу якої входять найбільш заможні й впливові члени грецької діаспори в Америці), що знаходиться в США, проголосив папу Римського Бенедикта XVI і патріарха Константинопольського Варфоломея I «апостолами світу». Орден також закликав президента Джорджа Буша виступити на захист всесвітніх прав «духовного лідера 300 млн. християн планети» — патріарха Варфоломея I. У цій заяві Бенедикт XVI і Варфоломей I названі «двома найбільш шанованими духовними лідерами християнського світу». Водночас архонти занепокоєні, що «невірно зорієнтовані сили в Туреччині не розуміють великого значення Всесвітнього патріархату в період, коли народ Туреччини домагається свого місця в родині європейських націй». Вони також вимагають надати Православній церкві Туреччини права юридичної особи й повернути їй конфісковану нерухомість. (ENI-Інтерфакс)

Чорногорська церква повертає собі автокефалію

Синод Чорногорської Православної Церкви, що не визнає юрисдикції Сербської Православної Церкви-«матері», має намір створити п’ять самостійних єпархій та оголосити автокефалію Православної Церкви країни (повідомляє ЕАІ). Прихильники автокефалії групуються навколо правлячого митрополита Міхаїла, який керує Церквою на чорногорських землях. 75% населення країни, що отримала 3 червня минулого року незалежність Чорногорії, сповідує православ’я, яке оголошене в конституції пануючою релігією.

Як відомо, за церковними канонами перших століть християнства, помісні церкви отримують автокефалію лише за санкцією «материнської» Церкви; тим часом, Сербська церква навряд чи погодиться добровільно втратити Чорногорську церкву. Чорногорців застеріг від сепаратизму також всесвітній Патріарх. Утім Чорногорська церква вже мала законну автокефалію (1855—1920 м. м.), яку втратила у зв’язку з об’єднанням Чорногорії та Сербії в одну державу після Першої світової війни. (RISU)

Церква і влада

Як ми повідомляли, нещодавно одного з відомих польських єпископів звинуватили у таємному співробітництві з комуністичними розшуковими органами й відправили у відставку. У зв’язку з цим, у багатьох пострадянських країнах знову виникло запитання: перевіряти й обнародувати чи пробачити й забути? Нижче подаються уривки статті російського філософа й культуролога Григорія Померанца, який вважає, що «взагалі-то люстрація потрібна, але якщо люструвати наше православ’я — Російську Православну Церкву, то вона залишиться без кадрів. Це складне, неоднозначне питання. Пригадаймо, коли президенту Чехії Вацлаву Гавелу дали папку з відомостями про того, хто на нього доносив, він викинув її, не розкриваючи. Однак вважаю, що для тих, хто обіймає високі посади в державі (зокрема в РПЦ), люстрацію провести потрібно було б... Своє неподільне панування над церквою КДБ СРСР реалізовував переважно за такими напрямами: використання священнослужителів і релігійних діячів, які виїжджають за кордон, для виконання розвідувальних завдань КДБ, а також для спостереження й відповідної обробки зарубіжних релігійних діячів. Не менш ретельно здійснювалося керування внутрішнім життям релігійних об’єднань у СРСР, особливо щодо підбору кадрів служителів культу. Вони знімалися й призначалися органами КДБ, переводилися на службу в інші регіони країни, відправлялися на навчання до зарубіжних богословських учбових закладів...

КДБ СРСР, порушуючи встановлений Конституцією СРСР закон щодо відмежування церкви від держави, фактично здійснював постійне втручання у справи церкви з метою підпорядкування релігійних об’єднань і служителів культу політиці КПРС. При цьому КДБ використовував прийоми й методи роботи з духовенством і віруючими, неприйнятні навіть щодо закоренілих злочинців і шпигунів». (Дані з архіву «Висновки комісії Президії Верховної Ради Російської Федерації з розслідування причин і обставин ГКЧП. 1992 рік».) (Portal.Credo.ru).

Порятунок від останнього кроку

Британський пастор Росс Харді й загін його помічників-добровольців врятували за рік понад сто осіб, які намагалися покінчити життя самогубством у містечку Бічі-Хед. Тамтешні білі скелі мають сумну славу — щорічно з них покінчують життя самогубством у середньому 25 чоловік. Група рятівників виявляє потенційних самовбивць і відганяє їх від кручі. Пастор Росс Харді повідомив, що минулого року від фатального кроку вдалося врятувати 132 людини. «Невідомо, стрибнули б вони чи ні, якби нас не було поряд, але ми їм допомогли залишитися», — переконаний Р. Харді. На цьому фатальному місці завжди лежать квіти — їх приносять родичі загиблих або туристи, які знають історію цього місця. «The Guardian».

Відкритий ще один шедевр Гойї

В іспанському місті Сарагосі закінчилася реставрація фрески Франсиско Гойї. Розпис одного з куполів сарагоського собору Піларської Богоматері був першою роботою знаменитого художника. Замовнику вона не сподобалася, й решту склепінь храму прикрашали інші живописці. Через понад два століття за відновленням фресок Гойї в його рідній Сарагосі стежила вся Іспанія. Але помилуватися фрескою публіка зможе не раніше, ніж у квітні, коли відбудеться офіційне відкриття (Релігія й ЗМІ)/

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати