Перейти до основного вмісту

Ціна життя і ...відповідальності

Після жахливої аварії донеччанин три роки чекає від компанії-винуватиці морального відшкодування, сума якого стала прецедентною для країн СНД — понад мільйон гривень, проте суди не поспішають із вердиктом
24 грудня, 17:39
ФОТО РУСЛАНА КАНЮКИ / «День»

Восени 2010 року мешканець Донецька Юрій Кочубєєв, знаний в Україні ювелір, роботи якого зберігаються в Музеї історичних коштовностей, та професійний велогонщик, потрапив у аварію. Він виїхав на тренування на заміську дорогу, планував проїхати 40 кілометрів, але на крутому спуску його збила вантажівка. У результаті — чотири тріщини в черепі, численні гематоми, травми хребта, порушення координації рухів та послаблення нюху і... друга група інвалідності. Адвокат Юрія підрахував, що за три роки лікування, реабілітації та з урахуванням моральної шкоди компанія, котрій належала вантажівка, має виплатити постраждалому один мільйон триста тисяч гривень компенсації. Така сума була подана на розгляд суду вперше за роки незалежності України і стала прецедентною в судовій практиці. Як каже Юрій, таких компенсацій не вимагав ніхто навіть на теренах країн СНД.

За цей час Юрій пройшов розгляд справи у суді першої інстанції, який виніс рішення про 15 тисяч гривень компенсації. Це рішення він оскаржив у апеляційному суді, однак справа завершилася не на користь потерпілого. А днями справу Юрія Кочубєєва розглянув Вищий спеціалізований суд, який мав перевірити законність попередніх судових рішень. «На жаль, результат касаційного суду став для мене очевидним: він скасував два попередні рішення суду, оскільки там були допущені якісь порушення, але які — не вказано. І таким чином визнав, що попередні суди працювали непрофесійно та некомпетентно, а три роки боротьби пішли нанівець. Тепер мені треба звертатися знову до суду першої інстанції, тобто починати все спочатку. Але ж що тоді робили попередні суди, навіщо я збирав купу доказів, аргументував кожну цифру, щоб мене вже утретє повернули до початкової точки? І що найбільше мене обурило, наостанок засідання касаційний суддя сказав мені: «До зустрічі»», — обурюється Кочубєєв.

У такому рішенні він вбачає незаконний вплив компанії-відповідача на суд. «Адже з самого початку було зрозуміло, що її власники готові на все, аби тільки не платити мені компенсацію, — продовжує Юрій. — Уперше засновник фірми прийшов до мене аж через дев’ять місяців після аварії. Пропонував 40 тисяч гривень компенсації, але я відмовився, бо на той час витратив уже 80 тисяч гривень лише на лікування. А натомість я мав забрати заяву з міліції, щоб не відкривалося кримінальне провадження. Я мусив лишитися інвалідом на все життя і ніяких претензій при цьому не висувати».

Під час слідства з’ясувалося, що водій горе-вантажівки мав лише два місяці досвіду роботи, тобто не був ще тим професіоналом, якому можна було доручити міжміські перевезення. «Коли слідчий запитував водія, як таке сталося, відповідь була така: «То він же по дорозі їхав». Виходить, людина не розуміла, що велосипедист має такі самі права на дорозі, як і водій, — говорить потерпілий. — Коли тривали судові засідання, представники компанії на них не з’являлися, а суддя відкладав повторні слухання справи на місяць-півтора. Коли я вирішив дати моїй справі розголосу — зібрав конференцію для ЗМІ, запросив журналістів на судове засідання, — то після цього навіть прокуратура подала апеляцію з приводу моєї справи».

Як каже Юрій, суд визнав, що сума компенсації могла би бути більшою на мільйон. Одна з судово-медичних експертиз показала, що один мільйон 300 гривень — це лише завдана моральна шкода, а ще 950 тисяч — це матеріальні витрати на лікування.

«В Україні не так часто нараховуються такі великі суми компенсацій, — коментує генеральний директор Української федерації убезпечення Галина Третякова. — Був випадок, коли після аварії потерпілому власник машини заплатив три тисячі доларів відразу ж після ДТП, тобто без судів. Після того потерпілого госпіталізували, а лікарі констатували, що йому потрібна операція. Усі ці гроші пішли відразу на лікування. А ми якось необережно ставимося до того, скільки насправді вартує наше життя. Сьогодні маємо таке суспільство, коли окрема людина не знає ціни свого життя. А Юрій наполегливо відстоював цю суму в судах, хоча вони до цього не звикли».

Вимагати моральної компенсації на мільйони гривень може кожен, додає експерт. Цивільний кодекс це дозволяє. «До того ж для Європи такі суми цілком реальні, — продовжує Галина Третякова. — Там, якщо ви зайшли на територію магазинчика чи на вокзал, підсковзнулися, отримали якусь травму, то підприємство несе відповідальність перед вами, бо не дотрималося безпечних умов пересування на своїй території. У суспільстві всі мають бути відповідальними один перед одним. Ось цю культуру треба поширювати в Україні».

До речі, за даними Асоціації безпеки дорожнього руху, щороку в Україні внаслідок ДТП інвалідність отримують від 40 до 100 тисяч громадян. А максимальний розмір компенсації за останні роки сягав... 30 тисяч гривень. Тепер юристи радять Юрію звертатися до Європейського суду з прав людини.

«Якщо більше трьох років розглядається справа, можна подавати скаргу до Європейського суду, — коментує директор Фонду стратегічних справ Української Гельсінської спілки Михайло Тарахкало. — Тоді можна отримати компенсацію навіть у подвійному розмірі. Інший варіант — продовжувати ходити по цих судах, але, за великим рахунком, компенсація мала б бути виплаченою, якщо доведено, що ДТП сталася з вини водія. Інша справа, що наша судова система буває непередбачуваною, і подібні справи затягуються на дуже довгий час. Часто буває й таке, що справи повертаються до перших інстанцій на повторний розгляд».

На думку Юрія, таким чином у нього хочуть відбити бажання і надалі відстоювати своє право та вимагати морального відшкодування. Але юристи радять довести справу до кінця, адже йдеться про унікальний випадок, коли людське життя ще не оцінювалося так дорого.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати