Життя, скорочене димом
Цигарка ще залишається моделлю успіху для підлітків![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20011016/4187-5-2.jpg)
На «круглому столі» відзначалося, що в першому читанні було прийнято законопроект «Про обмеження споживання тютюнових виробів». Зараз триває його підготовка до другого читання. З деяких ключових питань існує принципова незгода між представниками тютюнової індустрії та прибічниками охорони здоров’я.
Під час обговорення було заслухано обидві сторони виробників тютюну — з одного, працівників охорони здоров’я та громадських організацій — з іншого — потрібна чи ні реклама тютюнових виробів, що дасть нам ця реклама; (це право громадян мати вільний вибір, чи, можливо, основна її дія спрямована на ще не сформовану свідомість підлітків, примушує їх палити лише з почуття данини моді)? З вже згадуваного вікового проміжку 15-рiчних більшість не змогла пояснити, чому вона палить. Противники паління відзначають, що цигарка ще залишається своєрідною моделлю успіху для підлітка. Це особливо небезпечно, враховуючи те, що немає позитивних поведінкових моделей. До того ж, інтерес до паління збільшують різноманітні рекламні акції тютюновиробних компаній.
Як зазначила представник Українського інституту проблем здоров’я Галина РУДЬ , зараз розроблено три основні напрямки протидії тютюновій агітації: запобігання прилученню до тютюну, надання підтримки тим, хто хоче позбутись цієї звички, захист тих, хто не палить, а також захист їх права жити в чистому середовищі. Пропозиція щодо заборони реклами тютюну по телебаченню й в засобах масової інформації лунає вже давно, є позитивний досвід Канади. Планується переглянути політику ціноутворення, підвищити ціни. Проте, як зазначили опоненти з тютюновиробної галузі, вони теж за те, щоб пропагувати здоровий спосіб життя, проте підвищення цін призведе до збільшення контрабандного ринку. Так, підвищення акцизного збору в 1998 — 1999 роках призвело до падіння легального виробництва на 20% і, водночас, збільшення контрабандного ринку на 30%. Легко вбити нашу тютюнову галузь, проте це призведе до панування на нашому ринку західних виробників.
Проблема ще й в непоінформованості населення щодо шкоди паління для здоров’я, а це і онкологічні й серцево-судинні захворювання, порушення імунної системи, а ще, такого серйозного захворювання, як туберкульоз (на нього зараз хворіє 1 мільярд населення).
Щоб протидіяти тютюновій епідемії, розроблено Рамкову конвенцію з контролю над тютюном, створено Альянс цієї конвенції. Нині він об’єднує 130 неурядових організацій з усіх континентів. Створено комітет для регулювання контрабанди тютюнових виробів. Оголошено громадське обговорення Коаліцією громадських організацій «За вільну від тютюнового диму Україну» для всіх небайдужих громадян стосовно реклами й правдивої інформації щодо шкоди тютюну. Одна з ініціатив — проведення Олімпійських ігор у безтютюновому середовищі.
Серйозніше потрібно поставитися й до антиреклами, адже вона дуже часто аж ніяк не може протистояти кольоровому, професійно зробленому ролику, чи плакату, який пропагує паління. Як повідомив заступник головного лікаря Центру здоров’я Отто Стойка , нещодавно ініціативною групою студентів було проведено підрахунок пунктів продажу тютюну в центрі нашого міста. На кожен 1 квадратний кілометр їх було виявлено 92, а також 200 щитів iз рекламою цигарок.
До речі, коли проводилось громадське опитування стосовно заборони реклами тютюнових виробів, то 80% з тих, хто погодилися пройти анкетування, говорили рекламі — ні.