Недбалість і відповідальність
Росія сумує за жертвами катастрофи К-159Причиною аварії на атомному підводному човні К-159, що затонув у п’ятницю у Баренцовому морі, названо недбалість. Таку версію події висунув на зустрічі з журналістами міністр оборони Росії Сергій Іванов. «Елементарна легковажність, надія на «русский авось», що все обійдеться, безсумнівно були», — сказав міністр. За словами Іванова, рятувальники використали глибоководний телекерований апарат, за допомогою якого вдалося з’ясувати, що в момент аварії у човна був відкритий люк рубки.
При цьому Сергій Іванов сказав, що загиблі моряки, які знаходилися на субмарині, не винні у катастрофі. За словами міністра, серед винуватців трагедії — керівник переходу підводного човна на судноремонтний завод, якого на борту К-159 не було.
Затонулу субмарину було списано чотирнадцять років тому, її мали відбуксувати на завод у місто Полярне для демонтажу активної зони реактора. Як повідомили у прес-службі міноборони Росії, реактор на човні був приведений у безпечний стан, боєзаряди вивантажено. Під час буксирування, яке здійснювалося у шторм, підводний човен затонув. На його борту знаходилися десять моряків, врятуватися вдалося лише одному.
Сергій Іванов своїм наказом заборонив надалі до особливого розпорядження транспортувати підводні човни у такий спосіб, в який транспортували затонулу субмарину К-159. Підводний човен буксирували на завод для утилізації за допомогою чотирьох понтонів, що підтримували його на плаву. Під час шторму відірвався спочатку один понтон, а потім й інші. При цьому після відриву першого понтона була команда евакуювати екіпаж човна, але через поки що невстановлені причини цю команду не було виконано. Як пояснив кореспонденту РІА «Новости» представник штабу Північного флоту, човни, подібні до К-159, чекають своєї утилізації на базах по 10 — 15 років після списання. «Простоявши весь цей час у відстійниках, вони іржавіють і при буксируванні виникають певні труднощі. Моряки, які знаходяться на човнах, стежать при транспортуванні за рівнем води, за появою пробоїн та виникненням інших проблем. На думку військових експертів, з урахуванням нинішнього сумного досвіду слід подумати про технічні засоби контролю, які замінять людей на буксованому човні», — сказав співрозмовник РІА «Новости».
Пошукові роботи на місці катастрофи тривають. На російському флоті оголошено траур за загиблими. Сергій Іванов зустрівся у військовому шпиталі Північного флоту в Сєвєроморську зі старшим лейтенантом Максимом Цибульським, єдиним членом екіпажу АПЧ К-159, який врятувався. За виявлену моряком мужність і героїзм його нагородили. Поки що — командирським годинником. У шпиталі Цибульський проходить психологічну реабілітацію. Він розповів міністру, що провів у воді близько двох годин, і що врятували його, очевидно, теплі речі, які були на ньому. Цибульський встиг евакуюватися за допомогою рятувального плоту ще з одним моряком, однак той загинув у нього на очах. За словами Цибульського, він провів у воді півтори-дві години.
Представники військово-морського флоту Росії заявили, що К 159 обов’язково піднімуть. Рятувальники повідомляють, що підводний човен знаходиться на глибині 238 метрів і лежить із невеликим креном на лівий борт. Військові моряки кажуть, що К 159буде набагато легше підняти, ніж «Курськ». Однак деякі російські військові експерти сумніваються в тому, що Росія може сама впоратися з таким складним завданням. Тим часом міністр оборони Росії пообіцяв родичам загиблих моряків надати допомогу у вирішенні їхніх матеріальних та побутових проблем. Як приклад Іванов навів ситуацію загиблого старшого лейтенанта Сергія Соколова. «Він віз із собою всі документи дружини, громадянки України, для оформлення їй російського громадянства. Є в цій сім’ї прийомні діти. Найближчими днями я пообіцяв вирішити усі пов’язані з цим проблеми без бюрократичних зволікань», — сказав Сергій Іванов.