Проект «Одеса — Броди» дуже важливий для безпеки всієї Європи,
стверджує представник Єврокомісії Фаузі БЕНСАРСА
— Пане Бенсарса, під час візиту до Києва ви мали зустрічі з українськими урядовцями. Які підсумки вашого візиту?
— Як ви знаєте, 27 травня на конференції в Брюсселі український і польський уряди висловили підтримку проекту Одеса — Броди і засвідчили його комерційну життєздатність. Позитивні результати полягають у тому, що представники нафтопереробних заводів України, Польщі, Словаччини, Чехії та Німеччини підтвердили своє бажання використовувати цей нафтопровід. Тож висновки такі: його справді слід подовжити до Плоцька. Такі міжнародні фінансові організації, як Європейський банк реконструкції та розвитку, а також Європейський інвестиційний банк, висловили бажання інвестувати цей проект. Крім того, ним зацікавилися деякі приватні банки. Тобто він відкритий для приватних компаній. Якщо у Вас є політичні запевнення урядів України та Польщі, якщо у Вас готовий ринок і міжнародні фінансові організації готові вкладати інвестиції, то проект, звісно, розвиватиметься швидко. І саме тому віце-прем’єр-міністр Віталій Гайдук, його польський колега Марек Поль і віце-президент Єврокомісії Лойола де Паласіо домовилися створити робочу групу, яка опікуватиметься розвитком проекту.
— Чому, на ваш погляд, розробка концепції бізнес-плану проекту Одеса — Броди та ухвалення спільної декларації Україною, Польщею і Європейською Комісією щодо співпраці в його реалізації породили такі відчайдушні спроби реверсувати нафтопровід?
— Хочу бути відвертим. Єврокомісія не грає в політичні ігри з нафтопроводами і танкерним транспортуванням нафти, оскільки дуже серйозно ставиться до безпеки енергетичних постачань. Ми визнали нафтопровід Одеса — Броди — Плоцьк дуже важливим для безпеки всієї Європи. Зокрема, він дуже важливий для безпеки енергетичних постачань в Україні і Польщі.
— Чому не може бути так, що Україна трохи покачає російську нафту з Бродів до Одеси, а потім — каспійську до Європи? Чому ідея реверсу не відповідає європейській стратегії?
— Цей проект слід реалізувати в три етапи. На першому — нафтопровід буде використовуватися для постачання нафти на переробні заводи Західної України. Є ще переробні заводи в Словаччині, неподалік від України, також існує нафтопровід «Дружба». Поєднання цього нафтопроводу з Одеса — Броди не потребує великих інвестицій. Нафтопровід є, і можна розпочати роботу вже тепер — у вересні-жовтні. Другий етап — подовження нафтопроводу до Польщі та Німеччини, і тут робота слід виконати професійно. Що ж до реверсивного напрямку, хочу, щоб ви зрозуміли мене чітко. Україна — незалежна держава, і ніхто не може її зобов’язати або змусити робити те, чого вона не хоче. Єдине, що турбує ЄС, — безпека постачань. Постачання морем вважаються просто небезпечними. Якщо Україна почне використовувати цей нафтопровід у напрямку Броди — Одеса, то Чорне море і протока Босфор будуть ще більше завантажені. Євросоюз не хоче повторення тієї аварії, яка сталася торік із танкером «Престиж». Тому Єврокомісія підтримує розвиток проекту Одеса — Броди — Плоцьк. Щодо комерційного боку питання, то це справа приватних компаній — забезпечити Україну, Польщу, Словаччину інвестиціями для розвитку проекту. І останнє питання. Наступного року Україна вже буде на кордоні ЄС. У контексті ширшої Європи нафтопровід Одеса — Броди — Плоцьк, який транспортуватиме нафту з Каспійського регіону, дуже важливий. Тому що в Каспійському регіоні нафта малосірчана. Якщо вона потраплятиме на нафтопереробні заводи Європи, це, звичайно, буде плюсом, бо тоді вони вироблятимуть, і для України в тому числі, продукт дуже високої якості. У цілому слід відзначити три важливих моменти. Перший — безпека постачань, другий — зменшення постачань морем і третій — виготовлення якісних нафтопродуктів. Тому ми так серйозно і ставимося до цього нафтопроводу.