Ромні — Обама: нічия
Чим керуватимуться американці під час виборів президента — розумом чи емоціями?
Президент США Барак Обама зрівняв рахунок на других президентських дебатах, які відбулися позавчора, пізно ввечері, у Нью-Йорку. Згідно з дослідженням CNN, 46% опитаних зареєстрованих виборців, які дивилися дебати, віддали перевагу нинішньому господарю Білого дому. Відповідно, 39% вважає, що на дебатах переміг республіканець, екс-губернатор Мітт Ромні.
І це дало підстави сенаторові-демократу Джонові Керрі, який був спаринг-партнером Обами під час підготовки до теледебатів, заявити, що ця перемога означає розгром кампанії Ромні. До заслуг президента Керрі, який свого часу програв вибори Джорджові Бушу, відніс агресивність і те, що Обама каже правду, тоді як Ромні демонстрував непослідовність. Коментуючи пояснення республіканця про те, що той не допустить зростання дефіциту, Керрі сказав, що цій людині не можна довіряти.
Про агресивність Обами можуть свідчити такі його слова: у губернатора Ромні — план не з п’яти пунктів, а з одного: зробити так, щоб багаті грали за іншими правилами. Крім того, президент звинуватив суперника в тому, що той не пояснив, як він має намір потратити вісім трлн доларів і при цьому зменшити податки. Зі свого боку, Ромні заявив: якщо ми говоримо про математику, яка не збігається, як тоді розглядати дефіцит у п’ять трлн доларів, що виріс за останні чотири роки?
Республіканець також постійно підкреслював, що за президентства демократа кількість людей без роботи сягла 23 млн.
Тим часом сенатор Роб Портман, який був спаринг-партнером Ромні, позитивно оцінив виступ екс-губернатора, зокрема його пояснення того, як він створить робочі місця. Коментуючи агресивність Обами, Портман сказав: можна змінити стиль, але не послужний список. І, за його словами, головна проблема на цих виборах полягає в тому, як зробити так, щоб запрацював середній клас. А це, на його думку, під силу Ромні, а не Обамі.
Разом із тим CNN опитав виборців, які дивилися теледебати, щодо конкретних характеристик обох претендентів. І тут — дивовижна картина: сильним лідером опитані вважають Ромні, йому віддали перевагу 49% глядачів проти 46% Обами, Ромні більш прямо відповідав на запитання (45%— 43%). 58% проти 40% вважає, що Ромні краще справиться з економікою, 51% проти 44% — що екс-губернатор краще розв’яже питання податків, а 59% проти 32% вірять, що Ромні краще впорається з дефіцитом.
І це контрастувало з тим, що авторові довелося побачити в Національному демократичному клубі жінок у Вашингтоні під час перегляду теледебатів. Там фактично не слухали жодних аргументів республіканця, часто вигукували: «Брехун» і підтримували все, що говорив їхній кандидат. Жінки висловили велике обурення, коли Ромні сказав, що йому принесли «повно жінок у скорозшивачах», коли він звернувся до жіночих груп із проханням знайти жінок для працевлаштування.
Можливо, так само поводилися прихильники республіканця. І це зрозуміло, бо зареєстровані члени тієї чи тієї партії голосують за свого кандидата. І фактично такі заходи є способом активізації своїх прихильників. Тому обидва претенденти наразі борються за голоси незалежних виборців, які ще не визначилися, за кого голосувати.
Йдеться про 10% виборців, які вирішать результати виборів. Крім того, у зв’язку з особливістю американської системи головна боротьба також точиться за штати, у яких жоден із претендентів не має переваги, яка гарантує перемогу. Це насамперед Флорида, Огайо і Вірджинія. І тут витрачають величезні кошти на рекламу. А особливістю цієї кампанії є те, що знято обмеження на фінансування виборів. З одного боку, існують обмеження на величину внесків у фонди партій чи партійних груп, а разом із тим з’явилася можливість для незалежних груп витрачати скільки завгодно коштів на розміщення реклами на телебаченні.
Це стало можливим після того, як Верховний суд ухвалив рішення, згідно з яким фінансування виборчої кампанії рівнозначне свободі слова. Тобто зацікавлені групи можуть випускати рекламні ролики, які підтримують того чи того кандидата і в яких є негативна оцінка суперника і немає заклику голосувати за свого кандидата.
Днями витрати обох кандидатів перевищили позначку в один млрд доларів. Стівен Бійє, директор з питань законодавства в Університеті Джорджа Вашингтона, вважає, що на нинішні вибори буде витрачено понад п’ять млрд доларів.
На боці Обами — такий фактор, як афроамериканці й іспанська громада, а ці дві групи останніми роками стрімко зростають у США, і здобуття більшості серед білого населення вже недостатньо для перемоги, наголосив Бійє. Він нагадав, що Маккейн на виборах 2008 року мав більшість голосів білого населення, але тим не менше програв. Найімовірніше, цього року відбудеться те ж саме, бо переважна частина названих вище двох груп проголосує за Обаму.
Хоча йому за останні дебати потрібно буде довести, що він спроможеться здійснити обіцяні зміни, бо на виборах-2008 Обама виграв тому, що не був Джорджем Бушем, зазначив пан Бійє. За його словами, багато американських виборців діють за принципом: я хотів би мати президента, з яким мені подобається пити пиво.
А іспанська громада також голосуватиме за Обаму ще й через його політику щодо легалізації дітей іммігрантів, які закінчили школу й навчаються в університетах. І чимало простих американців, із якими мені довелося розмовляти, вважають, що Ромні дбатиме про багатих. Тому вони голосуватимуть за Обаму. Дехто вважає, що Обамі потрібно дати ще чотири роки, щоб він завершив задумане. Утім, більшість бізнесменів дотримується протилежної думки й наголошує на тому, що Обама не розуміється в економіці і не вміє працювати з конгресменами. І це якраз може призвести до того, що його другий термін, імовірно, буде ще провальнішим, ніж перший. Адже одночасно з президентськими виборами відбуваються вибори до конгресу і переобирають третину сенату. Тож, згідно з прогнозами, республіканці здобудуть більшість у палаті представників і можуть поліпшити представництво в сенаті. Що ж тоді робитиме Обама, як виконуватиме свої обіцянки, не маючи контролю над законодавчим органом?
Про це, схоже, не думають прихильники нинішнього глави Білого дому. І виникає враження, що вони голосують, керуючись емоціями, які є дуже поганим порадником при ухваленні рішення щодо майбутнього курсу своєї країни.
Нині зарано говорити про те, як вплинуть другі теледебати на ситуацію у штатах, за які точиться боротьба. Тим більше й тому, що перемога Обами не була такою ж переконливою, як Ромні на перших дебатах. Хоча тепер є багато показників того, що переможе нинішній глава Білого дому. Треба дочекатися третіх дебатів 22 жовтня. І тоді можна буде більш-менш точно сказати, хто переможе на цих виборах, і навіть прогнозувати, як це вплине на ситуацію в самих Сполучених Штатах та у світі.