Безпечно та зручно
Для поліпшення велосипедної інфраструктури в Україні уряд розробляє окрему національну стратегіюПотреба в розвитку велосипедної інфраструктури в Україні, особливо — у великих і середніх містах, — давно назріла. Від забрудненого автівками повітря страждають і люди, і довкілля. Тож у рамках реалізації Національної транспортної стратегії на період до 2030 року уряд розробляє Національну велосипедну стратегію. Нею займатиметься Мінінфраструктури, Міндовкілля при підтримці ПРООН, а також громадські організації. Мета — створити в Україні нову культуру на дорогах.
— Найбільш чистим видом транспорту є велосипед та мобільні засоби. За ними — громадський електричний транспорт. Приватні автомобілі та сектор транспорту в низці міст є найбільшим джерелом забруднення атмосферного повітря. Також бензинові та дизельні авто впливають на загальний клімат планети, — розповіла заступниця міністра охорони довкілля Ірина СТАВЧУК. — Єдиний шлях виходу — спонукати все більше людей обирати екологічний транспорт, залучати до цього процесу органи місцевої влади. Тому Міндовкілля і Мінінфраструктури запропонували сфокусуватися на розробці стратегії, покликаної розвивати напрямки і механізми сприяння розвитку велотранспорту в українських містах. Також стратегія стане внеском України у Європейський зелений курс та Паризьку кліматичну угоду.
В Україні у 31 населених пунктах, за підтримки «Асоціації велосипедистів Києва», провели дослідження, хто ж користується велотранспортом в Україні, які перешкоди для цього є і наскільки це популярно.
— 19 міст із 31 вже мають велодоріжки, велосмуги, 30 — велопарковки. Тобто багато міст, не чекаючи Національної стратегії, створили свої концепції розвитку велотранспорту — попит від міст вже є, — каже транспортна планувальниця, авторка дослідження «Потреба у розвитку велотранспорту та перешкоди для її реалізації у містах та регіонах України» Ірина БОНДАРЕНКО. — Дослідження показало, що чим менше місто, тим старші люди пересуваються на велосипеді. Ми побачили й залежність між розміром міста і відсотком жінок, які користуються велосипедом: чим менше місто, тим більше жінок. У малих містах таких — до 36%. Натомість у Києві — 8-10%. Більшість відповіли, що велотранспорт є популярним. Серед перешкод респонденти назвали небезпеку на дорогах, відсутність інфраструктури, певні стереотипи, фізичні причини та фінансові. Основна загроза, яку назвали респонденти, — це небезпека від водіїв авто. Величезна група проблем стосується відсутності інфраструктури. Зокрема, немає велопарковок та місць для зберігання велосипедів біля дому.
За її словами, українці так бачать шляхи подолання перешкод. Перші — регуляторні: розширити мережу камер відеофіксації на дорогах, щоб водії не перевищували швидкість — так можна підвищити безпечність на дорогах. У сфері будівництва — у проєктах передбачати велобокси і парковки біля будівлі. Від уряду — потрібне співфінансування велосипедної стратегії.