Перейти до основного вмісту

Дороги-вбивцi

Якість українських «автобанів» сприяла 4823 аваріям за 5 місяців
14 червня, 00:00

«Господи, — засмучувався знайомий автолюбитель, вживши при цьому кілька нецензурних висловів, — до яких же пір нас буде переслідувати знаменита фраза класика про дурнів і дороги?» Пригадую, його в буквальному значенні приголомшила об’їзна дорога, яка огинає провінційне містечко Гайсин Вінницької області. До Києва він спробував повернутися через місто, але гайсинці святкували День перемоги і жах «транзиту» йому довелося пережити двічі.

На жаль, шляховики і радi б позбавити власників транспортних засобів від страждань, але їм катастрофічно не вистачає грошей. Як повідомив «Дню» замначальника відділу нагляду за перевезенням небезпечних вантажів і станом доріг Управління ДАІ МВС України Євген Кравченко, з січня, коли було ухвалено закон про фінансування дорожнього господарства, до березня цього року всі підрозділи відповідальної за якість доріг корпорації «Укравтодор» не працювали. Так що вся колісно-транспортна рать (включно з мотоциклами і причепами), що нараховує приблизно 9 млн. «коней», була позбавлена зворушливої турботи дорожніх робітників.

Тим часом, за 5 місяців, за словами Є.Кравченка, сталося 4823 аварії, супутніми причинами яких разом iз іншими були несприятливі дорожні умови. У результаті ДТП загинула 651 особа, травмовано 5394. Найбільше нарікань водіїв викликають «ямочність» дорожнього покриття, неохайна, а подекуди й відсутня розмітка і покажчики напряму руху. Буває, що власники транспорту подають до суду на «господарів» доріг, але до залучення їх до карної відповідальності справа не доходить. За все господарство доріг загального користування відповідає Українська державна корпорація з будівництва, ремонту і утримання автошляхів (Укравтодор), а в містах — місцеві адміністрації. До речі, зауважив Є.Кравченко, ДАІ більш ніж два роки намагається ввести на дорогах першої категорії (з розділовою смугою) швидкість 110 км. за годину, (правилами дозволено 90 км. за годину). Однак їхній власник «Укравтодор» чинить опiр, оскільки не може забезпечити надійну експлуатацію доріг.

«Існують три типи доріг: загального користування, протяжністю 168 тисяч 700 км., підпорядковані нам, внутрішньо-міські і сільські, відомчі, — розповів «Дню» начальник науково-технічного управління «Укравтодору» Міністерства транспорту України Федір Гончаренко. — Дорожній збір, який раніше був чинним, 1,2% від обсягів виробленої продукції з першого січня скасовано. Нинішнього року з бюджету заплановано виділити на утримання доріг орієнтовно 860 млн. грн., що становить 20% від необхідної суми. Платні дороги ми поки що не «потягнемо», а прибутки від плати за транзитний проїзд зарубіжних автомобілів — мільйонів 10 — погоди не роблять». Доріг першої категорії, наближених до європейських стандартів і розрахованих на швидкість 150 км за годину, в Україні, зі слів Ф.Гончаренка, приблизно 2 тис. км. Однак відвести душу і проїхатися з вітерцем правила дозволяють лише на відрізку автомагістралі «Київ — Бориспіль». Згідно із законом, підкреслив він, 90% від грошових зборів «за техогляд» потрібно використовувати на ремонт і утримання «кровоносних судин економіки»: «Ми намагалися впливати на регіони, в яких «наші» кошти розподілено. Проте голови обладміністрацій відповідають на це: «А ви б хотіли, щоб ми школи і лікарні позакривали?»

У доріг, що дісталися в спадок від радянських методів господарювання, конструкція дуже слабка, і тому шляховики зміцнюють їхню «потужність» і довговічність, нарощуючи додатковий шар асфальтобетону товщиною 5–7 см. Вони вже не женуться за кількістю і віддають перевагу якості, застосовуючи американські полімери і російські бітуми. Нинішнього року заплановано побудувати близько 300 км таких доріг державного значення. І все ж таки, навіть за умови достатнього фінансування, як вважає Ф.Гончаренко, потрібно не менше 5 років, щоб привести мережу доріг в порядок. «А скільки ж при теперішньому фінансуванні?» — поцікавився кореспондент «Дня». — «Боюся, що через десять років, — відповів Ф.Гончаренко, — ми можемо зовсім... залишитися без доріг».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати