«Дитина будь-якого віку потребує наставника»
Як запровадження нового інституту допоможе вихованцям українських інтернатівУ вересні Верховна Рада ухвалила законопроект, який дає зелене світло морально-психологічній підтримці дітей-сиріт. Це стало можливим завдяки внесенню змін до Закону України «Про забезпечення організаційно-правових умов соціального захисту дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування», який забезпечує нормативно-правове врегулювання діяльності з наставництва.
За останні роки кількість дітей в інтернатах зросла: за даними офісу Уповноваженого Президента з прав дитини, нині там проживає близько 104 тисяч дітей (раніше було на кілька тисяч менше, спостерігалась тенденція до зниження показника). Наставництво є одним із сучасних методів підготовки вихованців інтернатних закладів до самостійного життя, він практикується в багатьох країнах світу. В Україні діяв щодо цього пілотний проект громадської організації «Одна надія», завдяки якому тисячі дітей відчули, що таке підтримка у важку хвилину.
Микола КУЛЕБА, Уповноважений Президента України з прав дитини:
— Сьогодні в багатьох інтернатах із дітьми працюють волонтери, але основною була ідея про, власне, постійну взаємодію з ними — щоб дитина завжди відчувала, що має до кого звернутися. Це для дитини принципово — так вона зможе відкритися, відчути захист. Не слід плутати наставника з опікуном чи вихователем.
Пілотний проект, який діє у нас сім років, показав, що дитина будь-якого віку потребує наставника — навіть наймолодша. Наставником може стати той, хто пройде курси підготовки: людина, яка захотіла ним стати, має розуміти потреби дитини. Обов’язок проводити ці курси поклали на центри соціальних служб. Програму, за якою працювали в пілотному проекті, адаптують для роботи в соціальних службах, її має затвердити Кабінет Міністрів.
Наставниками можуть бути і молоді люди, й студенти. Але щоб упередити залучення випадкових людей, у Центр соціальних служб необхідно буде надати медичну довідку та довідку про несудимість. Тоді між Центром соціальних служб, директором інтернату та наставником укладається договір. У наставника є багато завдань, але саме від нього залежатиме взаємодія з дитиною — з огляду на її потреби. Сподіваємося протягом двох-трьох років охопити інститутом наставництва всіх вихованців інтернатних закладів.