Перейти до основного вмісту

Фінал «Молодості»: призи й сюрпризи

30 жовтня, 00:00

37-й Міжнародний кінофестиваль «Молодість» завершився недільного вечора в Палаці «Україна» оголошенням переможців та показом російського історичного фільму «1612».

Докладний аналіз ще попереду, але, безумовно, цьогорічна «Молодість» стала найпрезентативнішою та найзабезпеченішою за всю історію існування фестивалю.

Перша з оголошених нагород стосувалася насправді позаконкурсної програми — Панорами українського кіна. Тут приз отримала короткометражка «Вільний Сашко» В’ячеслава Каталевського. Більш того, молодий режисер отримав потужний бонус — фестиваль «Молодість» узяв над ним опіку, що, вочевидь, означає фінансову та організаційну допомогу в зйомках подальших картин.

Дещо несподіваним був вибір міжнародного журі Федерації кіноклубів, котре зазвичай преміює масові, видовищні картини. Цього ж разу вони відзначили «Монотонність» (реж. Юріс Поскус, Латвія) — доволі складний фільм, зразок авторського кіна.

Другий парадокс — призом «За внесок в розвиток українського кіно» від Міжнародного благодійного фонду «Україна 3000» (голова наглядової ради — Катерина Ющенко) нагородили не діючого кінематографіста, а чиновника голову державної служби кінематографії України Ганну Чміль. А ось журі екуменічних організацій цілком передбачувано відзначило «Мандри Оркестру» (реж. Еран Колірін, Ізраїль) — фільм, в якому спільну мову знаходять араби-музиканти та мешканці невеличкого ізраїльського містечка.

Що ж до призів у основних категоріях, то тут несподіванок було набагато більше. Почати хоча б з призу глядацьких симпатій з премією 1000 євро. Переможця визначають шляхом прямого голосування глядачів, котрі оцінюють побачені стрічки за п’ятибальною шкалою — для кожного фільму вираховують середній бал. Приз отримав повнометражний дебют німецького режисера Флоріана Ґааґа «Холтрейн» (Німеччина/Польща). Причому, як було оголошено, переможець виграв буквально 0,01 бала. На другому місці опинився вочевидь найкращий фільм фестивалю, «Каліфорнійська мрія» (реж. Крістіан Немеску, Румунія) з оцінкою 4,65 бали, а у «Холтрейна» відповідно — 4,651. Проте, якщо мені (а також багатьом іншим відвідувачам фестивалю) не зраджують очі та пам’ять, на дошці, де вивішували результати підрахунків, все було точно навпаки — напроти «Каліфорнійської мрії» стояли цифри 4,651, а «Холтрейн» вдовольнився 4,65. Тобто тут у когось проблеми або з математикою, або з очима, або з пам’яттю. Проте, як то кажуть, після бійки кулаками не машуть.

Друга несподіванка — приз імені Іва Монтана кращому молодому актору або акторці — 1000 євро (спонсор —Посольство Франції в Україні) — отримала Анна Бєгунова за фільм «Жорстокість» (реж. Марина Любакова, Росія). Далеко не найкращий фільм, далеко не краща роль — але це тема для окремої розмови.

Приз за кращий студентський фільм (плюс 2500 доларів) отримала психологічна новела «Серце крається» (реж. Анне Севіцькі, Норвегія). Дипломи журі дісталися міні-комедії «Порно» (реж. Ян Ваґнер, Польща) та анімації «Ботубату» (реж. Маріна Россе, Швейцарія). Кращим серед професійних короткометражних фільмів (бонус — субтитрування на суму 2500$ від компанії «Laser Video Titres») визнали «Ковчег» (реж. Ґжегож Йонкайтіс, Польща). В цій же категорії є й український призер — дипломи журі отримали «Татуювання Бенні») реж. Ліза Марі Ґамлем, Норвегія) та «На грані» українців Артема Сухарєва й Микити Ратнікова.

Вагомий приз за кращий повнометражний ігровий фільм та 2500 доларів отримав вищезгаданий фільм «Холтрейн». Що ж до Гран-прі (статуетка «Скіфський олень» та 10000 доларів), то тут головне журі опинилося в складній ситуації. Вочевидь, нагороджувати треба було «Каліфорнійську мрію»; але ж подібні призи призначені для заохочення діючих, тобто живих режисерів, це свого роду інвестиція в майбутнє — а постановник «Мрії» Крістіан Немеску загинув минулого року. Тож приз тут мав уже суто символічне значення. Вихід виглядає так: Гран-прі за кращий фільм всієї конкурсної програми отримали згадані «Мандри Оркестру». А для «Каліфорнійської мрії» спеціально (!) ввели новий Спецприз журі; до того ж фільм Немеску відзначило журі міжнародної федерації кінопреси ФІПРЕСІ. Таким чином, «Молодість» у точності відтворило призовий сюжет потужних кінофорумів на кшталт Берліна або Канн — коли головну нагороду віддають доволі кон’юнктурній картині, а ось для справді цікавих, неординарних стрічок існують спеціальний Гран-прі журі або приз ФІПРЕСІ — вельми впливової організації.

Більш детальний огляд фільмів та подій «Молодості» 37 читайте у найближчих випусках «Дня».

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати