Каннський шанс для «Племені»
Уперше фільм українського режисера — в конкурсній програмі «Тиждень критики»Фільм українського режисера Мирослава Слабошпицького боротиметься за нагороди конкурсної програми 67-го Каннського кінофестивалю «Тиждень критики», а також за один з головних призів Канн — «Золоту камеру», яка вручається за кращий повнометражний дебют.
«Плем’я» разом з іншими шістьма конкурсантами відібрали до «Тижня критики» з 1200 претендентів.
«Плем’я» — експеримент у галузі кіно: фільм повністю знято жестовою мовою, в ньому немає субтитрів і закадрового голосу: за сюжетом головний герой, Сергій, потрапляє до спеціалізованого інтернату для людей з вадами слуху, де, як, на жаль, часто буває в подібних закладах, існує кримінальна організація. Він намагається зайняти своє місце в ієрархії школи і бере участь у декількох пограбуваннях. Коли Сергій закохується в Ганну, одну з наложниць Смотрящего, він порушує неписані — і досить жорстокі — закони племені.
Як відзначив керівник «Тижня критики» Шарль Тессон: «Персонажі спілкуються жестами, створюючи складний балет чисто фізичного спілкування, чудове й унікальне кінематографічне переживання».
Всі ролі у фільмі виконали непрофесійні глухі актори. У кастингу взяло участь більше 300 претендентів з України, Росії та Білорусі. Оператором-постановником та продюсером фільму став Валентин Васянович. До речі, для Слабошпицького це не перша подібна робота: короткометражку «Глухота» (2010) також було знято з акторами з вадами слуху, і вона взяла участь у конкурсній програмі Берлінського фестивалю.
«Тиждень критики» Каннського кінофестивалю — повнометражна конкурсна програма, присвячена пошуку нових режисерських талантів. В різний час саме «Тиждень» відкрив світу імена Бернардо Бертолуччі, Отара Іоселіані, Гільєрмо дель Торо, Лео Каракса, Вонга Карвая, Алехандро Гонсалеса Іньярріту, Гаспара Ное, Франсуа Озона.
Мирослав Слабошпицький — один з найбільш успішних на сьогоднішній день українських кінематографістів. Разом з «Глухотою», короткометражна робота «Діагноз» також брала участь у міжнародному конкурсі Берлінського кінофестивалю. 2012 року короткометражний фільм Мирослава «Ядерні відходи» отримав «Срібного Леопарда» на МКФ у Локарно, а 2013 року його було номіновано на премію Європейської кіноакадемії в категорії «Кращий короткометражний фільм». «Плем’я» — перша повнометражна робота режисера.
Мирослав Слабошпицький прокоментував для «Дня» новину про відбір свого фільму до Канн:
— Це фантастично, тому що зйомки дуже затягнулися через різні обставини. Думали, звичайно, що непогано б фільм завершити під Канни — якщо не закінчити, то хоча б мати робочу копію, але я вже фактично налаштувався, що чекатимемо Венецію або Локарно. І все-таки встигли дофільмувати й надіслали диск з робочою версією 3 квітня, при тому що 4 квітня закінчувався відбір до «Тижня критики». Як не дивно, нас узяли. Я думав, що ось, закінчимо зйомки, я видихну і буду все спокійно монтувати. Яке там! Перегони тривають — ми ще доробляємо звук, і є ще купа турбот, пов’язаних з дистрибуцією фільму і з Каннами. Якщо ж говорити про нагороди, то в «Тижні кінокритики» на 7 фільмів — 3 призи. У мене ще не було нагоди помріяти... Звичайно, спочатку сприймаєш подібний факт як нагороду саму по собі, однак коли вже приїжджаєш на фестиваль, починаєш думати: «А раптом щось дадуть». У будь-якому разі, розумію, що сама участь у канському «Тижні» вища в табелі про ранги за, наприклад, Гран-прі Московського кінофестивалю. Тим паче що українських фільмів у цьому конкурсі ще не було. Далі — подивимося.