Кордон тисне на дрібних підприємців
Іноземний бізнес скаржиться на погіршення роботи митних органів у другому кварталі 2011 рокуБізнес вказує на погіршення якості митних процедур у другому кварталі 2011 року. Про це йдеться в результатах дослідження Митного індексу, оприлюднених учора Європейською Бізнес Асоціацією (ЄБА). В опитуванні взяли участь 94 компанії, які входять до складу ЄБА і представляють міжнародні компанії, які працюють в Україні.
Після поліпшення митних правил на початку 2011 року бізнес сподівався, що тенденція на спрощення триватиме. Однак, розповідає заступник директора із соціальних досліджень компанії InMind Ірина Чернова, другий квартал бізнесу нагадує 2010 рік з елементами погіршення ситуації. Два індикатори, за оцінками опитаних, продемонстрували значне зростання. Зокрема, кількість товарів, які підлягали фізичному огляду при перетині кордону, збільшилась до 41% (у першому кварталі було 26%). Відмову ж оцінювати митну вартість товару за цінами контракту отримали 33% опитаних (було, відповідно, 27%). Незначно збільшився час на повне оформлення однієї поставки товарів — майже три дні. Зросла кількість товарів, класифікаційні коди яких змінювалися митниками (сільськогосподарська продукція, ліки, будівельні матеріали тощо). Практично без змін лишилася кількість документів, які потрібні для перетину товаром кордону. З корупцією ситуація трохи гірша, ніж півроку тому, але значно краще, ніж було 2010 року, каже вона. Загалом, каже Чернова, кожна третя компанія-учасник дослідження нарікала на цю проблему. «З’явилася тенденція до погіршення умов митного оформлення для малого та середнього бізнесу — в цьому сегменті істотно зросли значення всіх індикаторів», — підсумовує неприємну тенденцію Чернова. Третина з 94 опитаних компаній представляє малий та середній бізнес.
Хоч митниця і йшла на контакт, швидко реагувала на звернення підприємців, але, на жаль, це не дозволило вирішити проблеми та негативну тенденцію, продовжує співголова митного комітету ЄБА Денис Шендрик. За його словами, другий квартал 2011 року запам’ятався підприємцям відмовами проводити оформлення товарів за цінами контрактів та затримками з митним оформленням, особливо, наприкінці місяця.
Напружена ситуація та затримки в портах вантажів змушують імпортерів змінювати призначення вантажів — у порти Польщі та Німеччини, продовжує співголова митного комітету ЄБА Олександр Лазарєв. Як він уточнив «Дню», до 50% всіх вантажів із українських портів пішло у три інші порти: Гамбург, Клайпеда та Гдиня. Як наслідок, українські морські ворота не отримали доходів, а імпортні товари подорожчали, бо вартість поставок у середньому зросла на тисячу доларів, каже він.
Турбує об’єктивне визначення митної вартості товарів, каже Шендрик. Не вирішить даної проблеми і відкриття Держмитслужбою єдиної бази митної вартості товарів. «Її відкрили, але вона має глобально-інформативний характер... В ній подано дуже великий коридор цін», — деталізує він.
За словами виконавчого директора ЄБА Анни Дерев’янко, спростити митні процедури допоможе один дуже кардинальний крок. Треба, пояснює вона, зняти з митниці фіскальну функцію. Бо сьогодні митні органи фактично змушені щомісяця виконувати план зборів до бюджету.
Прокоментувати настрої іноземної бізнес-спільноти щодо митних процедур та відповісти на болючі для підприємців питання «День» попросив голову Держмитслужби України. Відповіді читайте найближчим часом на сторінках «Дня» в ексклюзивному інтерв’ю.