Нерви, ціни та «пістолет»

Борючись за інтереси виборців, серед яких чимало автолюбителів i аграріїв, уряд України попередив про намір обмежити надбавку в роздрібній торгівлі паливом 15%, вилучаючи надприбуток до бюджету та штрафуючи порушників. Також обіцяв постійні перевірки та моніторинг цін на бензин і дизпаливо. Для того, щоб подивитися, як це працює на практиці, кореспонденти «Дня» вирушили в рейд по столичних АЗС.
Побажавши залишитися неназваним, заправник АЗС «Лукойл» заявив «Дню», що лише за останні два тижні ціни на найбільш ходовий — 95-й бензин підскочили на 30 — 35 копійок. Причому така ситуація не лише в мережі «Лукойл» — аналогічний стрибок на ціни спостерігається на всіх київських заправках. Спершу, як поділився з «Днем» водій, який займається приватним візництвом, коли ціни лише почали зростати, більшість водіїв подумали, що це ініціатива якоїсь однієї мережі. Однак потім усі пересвідчилися, що «почин» підтримує решта мереж, і тепер, за його словами, особисто він буде вимушений підняти плату за свої послуги.
Багатьом таксистам, рентабельність яких насамперед залежить від цін на пальне, підвищення не до душі, й у пошуках розрядки вони виливають свій гнів на звичайних працівників заправок. Ті ж, втомившись від постійних сварок і побоюючись обіцяного владою «моніторингу», починають оповивати свої цінові муки ореолом таємниці. На запитання кореспондента «Дня», як змінювалися ціни на АЗС, старший оператор АЗС «Рось», який зберіг інкогніто, заявив, що це таємниця, і він не має права її розголошувати.
На запитання про обов’язковий моніторинг відповіді тих, хто наважився відповісти, були різними. Оператор АЗС «Лукойл» заявив, що, мовляв, так, їм ось уже три дні телефонують і запитують про ціни на бензин. Щоправда, хто телефонує — незрозуміло. Так само не знає, кого ж цікавлять ціни, й оператор «Росі», який заявив, що така перевірка цін триває вже... понад півроку. Його інформацію підтвердив і директор ТОВ «Астрал-Сервіс» Олександр Хохлов, якого «День» зустрів під час об’їзду підконтрольних об’єктів. Вiн розповів, що моніторинг цін проводить керівництво столичних районів.
Відповідаючи на запитання, чому виросли ціни на бензин, О. Хохлов відповів, що на світовому ринку зараз триває підвищення цін, і тому компанії просто вимушені тримати ту саму планку, щоб не працювати собі на шкоду. Що ж буде з цінами далі, він не знає, проте сподівається на прем’єра, яка обіцяла порушити питання про цінові рамки. Природно, різке підвищення цін невигідне підприємцям: автоматично зменшується попит на бензин, зменшується обіг і виручка, люди починають менше їздити.
Порушення балансу попиту та пропозиції передбачають і експерти науково-технічного центру «Психея». За їхніми даними, в березні порівняно з січнем зростання ціни на нафту в Україну становило приблизно 9% (з $220 до $240 за т), проте в квітні, за прогнозами, ціни підскочать до $300, відповідно перевищать січневі на 36%. У травні вони можуть піднятися до 30 — 50%. Із другої його половини може статися вихід ситуації з-під контролю через дефіцит нафтопродуктів українського виробництва, що призведе до короткочасного додаткового підвищення цін. А стабільними ціни зможуть стати лише до середини червня — початку серпня.