Примари з минулого
Скучили за «сильною рукою»? Сходіть до театру...
Це наше життя вчора й, можливо, завтра. Так можна однією фразою охарактеризувати виставу «Сон Гафта, переказаний Віктюком», показаних московським театром «Современник» на гастролях у Києві. Сьогодні, коли в Україні незабаром чергові вибори, і почали лунати заклики, що нам, мовляв, потрібна «сильна рука й сильна влада», ця постановка може слугувати попередженням — чим може обернутися витягнення з музейного пилу старих, окроплених кров’ю мільйонів людей знамен радянської епохи. Жорстко, без сентиментів говорять актори з глядачами про минуле й б’ють на сполох, адже привид диктатора вже навис над деякими з пострадянських країн...
«Сон Гафта» — фантасмагорія у віршах. Цю виставу створила команда талановитих і небайдужих людей (режисер Роман Віктюк, сценографія Володимира Боєра, музичне оформлення Дмитра Кремінського). Текст написав Валентин Гафт, він же виконує головну роль — «вождя народів Йосипа Сталіна» (без гриму, в сучасних джинсах і сорочці лише своєю майстерністю актору з першої хвилини вдається передати єзуїтський характер героя). Його партнером виступив Олександр Філіппенко, якому довелося створювати різнопланові образи: драматурга й історика Едварда Радзінського (саме з їхньої нічної бесіди в історичному архіві починається й закінчується дія). По черзі в гості до героїв постановки завітають історичні та сучасні персонажі — маршал Жуков, політзек із ГУЛАГу, поетеса Анна Ахматова, сатирик Жванецький, лідер російських комуністів Зюганов та інші. Роль мускулистого хлопця-покидька, якому «все по фені» — що кат, що його жертви, грає актор Максим Разуваєв.
Публіка ловить кожне слово, боячись пропустити найменший нюанс із того, що віщає «вождь». Герой із минулого особливо не церемонитиметься ні зі своїми сучасниками, ні з нинішніми кумирами. Особливо дістається Едику Радзінському — «Вам нравится в моей быть власти. Идя на сцену, как на плаху, У вас глаза горят от счастья. И бешеный восторг от страха», а у фіналі Сталін обіцяє: «Я все виправлю і перепишу»... Образи, створені Олександром Філіппенком, намагаються виступати опонентами Сталіну, актор без перебільшень і баламутства кількома штрихами (голосом і пластикою) окреслює легку схожість із прототипом героя, якого він грає. І нехай Сталін Гафта старий і немічний, у нього тремтять руки, із задишкою піднімається сходами, але варто заявити: «Рассвет мы встретим исполненьем гимна, Надеюсь, что желание у нас взаимно. Прошу не в ноты вас смотреть, а мне в глаза, Чтоб я увидел всех — кто против и кто за» — в залі повисає дзвінка тиша...
Важко уявити, хто інший, окрім Валентина Гафта й Олександра Філіппенка, зміг би так органічно зіграти у «Сні...». Вистава йде понад дві години без антракту. Для Романа Віктюка «Сон Гафта» — незвичайна вистава. За його словами, «нічого схожого, здійснивши понад 180 постановок, я ніколи не робив. Ця робота в «Современнике» для мене номер один (Віктюк поставив у цьому театрі чотири вистави: «Квартиру Коломбіни» Петрушевської, «Стіну» Галіна, «Дрібного біса» Сологуба і «Пекельний сад» Май нарді. — Т. П.). За п’єсу Гафта я взявся тому, що сьогодні деякі росіяни й українці почали мріяти про царя (назвіть його генсеком, президентом або вождем). І він прийде, а цього не можна допустити! Колесо історії не можна повертати назад! Ми показували виставу в Пітері, але тут, у Києві, у мене було таке відчуття, що відбулася прем’єра. Гафт і Філіппенко грали геніально — це великі актори нашого часу, а київська публіка — найкраща»!