«Шок» від Жолдака
Уперше на Берлінському театральному фестивалі буде представлено три українські виставиЦе роботи відомого екстремала та скандального режисера Андрія Жолдака, поставлені ним у Харківському драматичному театрі ім. Т.Г. Шевченка, яким донедавна він керував. Місяць тому Жолдак написав заяву за власним бажанням і розірвав контракт, який було підписано до 2007 року. Як причину свого звільнення з посади художнього керівника він указав «у зв’язку з отриманою пропозицією роботи в Європі»...
Для німецької публіки режисер підготував «видовище для гурманів театру» — так називає свої сценічні експерименти Жолдак. На фестивалі він покаже постановки, які набули розголосу: «Один день із життя Івана Денисовича» за Солженіциним і «Місяць кохання» за Тургенєвським «Місяцем у селі», а 22 жовтня в одному з найстаріших театрів Берліна — «Фольксбюнне» (Народний театр) відбудеться світова прем’єра «Ромео та Джульєтта. Фрагмент» за мотивами Шекспіра. Саме «Ромео...» може стати справжньою «бомбою» для глядачів. Про цю виставу традицiйно є найбільш суперечливі думки: від захоплення до хули. На початку вересня Андрій Жолдак провів генеральну репетицію в Харкові, на яку було продано квитки, а ось театральних критиків і представників ЗМІ він не покликав, зрадивши своєму правилу — робити галасливий піар усім своїм роботам. Тому бачили виставу дуже небагато глядачів, але всі, кому сподобалася чи не сподобалася його шекспірівська версія трагедії, говорять, що — «це шок». Для одних зі знаком плюс, для інших — із мінусом. Відомо, що в «Ромео...» режисер повністю роздягнув акторів, посадивши їх на унітаз, що в ходi вистави герої обмазуються брудом, що за зовнішнім виглядом схожий на фекалії, а в фіналі актори замруть, перетворюючись на статуї... Як говорить А. Жолдак, для нього «актор — мисливець, а глядач — лисиця, яка потрапляє до режисерської пастки».
Жолдак і раніше ставив провокаційні вистави, ламаючи засади академічного театру. За епатаж його часто критикували, але потрібно зазначити, що байдуже ставитися до творчості цього режисера неможливо. Як вважають критики, він розбурхав застояне харківське театральне життя, і з його від’їздом на роботу в Європу в Україні стане сумно. А наскільки вдалою вийшла прем’єра вистави «Ромео і Джульєтта. Фрагмент» — ми довідаємося з рецензій німецьких критиків вже найближчим часом.
ДОВІДКА «Дня»
Андрій ЖОЛДАК народився 1962 року. Закінчив Російську академію театрального мистецтва. Ставив вистави в Україні і за кордоном. Його постановки відзначено преміями міжнародних театральних фестивалів: BITEF (Бєлград), «Контакт» (Польща), «Sibiu» (Румунія), «Нурдерзон» (Нідерланди), «Мистецьке березілля» (Київ, Україна) та інших. Нагороджений театральною премією ЮНЕСКО-2004. Одружений iз акторкою Вікторією Спесивцевою, яка грає практично в усіх його постановках. У них двоє синів.