I про останню із п’ятірки «покращення»
Чи зможе акцизна марка нового зразка стати ефективною альтернативою у боротьбі з фальсифікатом?![](/sites/default/files/main/articles/11092013/7kurenie.jpg)
«День» продовжує вивчати «дієвість» та ефект вересневої п’ятірки «покращень» — закони та постанови, які набрали чинності 1 вересня 2013 року. Наразі черга дійшла вже до Постанови КМУ «Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 27 грудня 2010 р. №1251 і від 13 березня 2013 р. №188». Згідно з цим документом, відтепер усі алкогольні напої та тютюнові вироби маркуватимуться акцизними марками нового зразка. Нові марки відрізняються кольоровою гамою та графічним дизайном, а ще тим, що не можуть бути створені шляхом сканування, копіювання та друку. Акцизні марки для тютюнових виробів відтепер містять не менше трьох фонових сіток, для алкогольних напоїв — не менше чотирьох.
Проте підвищення рівня захисту продукції означає автоматичне підвищення цін. За кожну марку українському виробникові алкоголю або тютюну доведеться докласти від 14,2 до 27 копійок.
Варто пригадати, що з 2008 року розмір плати за марки акцизного податку не збільшувався. Якщо того ж 2008-го мінімальна ціна на горілку становила 14 гривень, то 2013 року — 30,1 гривні, що більше, ніж у 2,2 разу. Середня ціна сигарет із фільтром 2012 року склала 9,43 гривні, що порівняно з 2008 роком у 2,8 разу більше (3,34 гривні).
На думку законодавців, ця Постанова забезпечить більш дієву систему боротьби з фальсифікатом і підробками підакцизної продукції, а також зможе краще захистити населення від споживання неякісної продукції. «За оцінками фахівців Міндоходів, посилення захисту нових марок є цілком виправданим, оскільки чинна система маркування марками акцизного податку не відповідає сучасним вимогам і потребує суттєвих змін, що підтверджується негативною динамікою обсягів реалізації чинних акцизних марок і свідчить про нарощування тіньового обігу підакцизної продукції», — зазначили в прес-службі (вони виставили на сайт і підписалися «прес-служба») Міністерства доходів.
Проте, як і попередні закони із «вересневої п’ятірки покращень», Постанова про акцизні марки нового зразка викликала в суспільстві різні дискусії, зокрема й серед вітчизняних бізнесменів. Як зазначив у одному з інтерв’ю директор Спілки виробників алкоголю і тютюну Володимир Демчак, нові марки не здатні забезпечити необхідний контроль і зменшити кількість фальсифікованої продукції. «Ця система ніколи нічого не покращувала, оскільки марка — це лише інформація про сплату акцизного податку. Акцизний податок сплачується в момент покупки марки. І через це дуже часто вважають, що вона нібито може захистити... Насправді те, що відбувається на ринку останні роки, показує, що нічого вона не може. Завжди є велика доля тіньового ринку й фальсифікованої продукції. Це означає, що марка свою функцію, про яку так багато говорять, не виконує», — зазначає він.
Тим часом у Міністерстві доходів і зборів України не припиняють працювати над спробами зменшити кількість фальсифікованої продукції. Міністр Олександр Клименко вже заявив, що з 2014 року планується заміна паперової марки на електронну. Такий тип акцизної марки дозволить в онлайн-режимі контролювати всі процеси, які відбуваються з товаром, — від виробництва до реалізації товару, а споживачі отримають можливість перевіряти легальність купленої продукції. Проте, за оцінками учасників ринку, система запрацює з 2017 року.
«День» намагався з’ясувати в українського виробника тютюну та алкоголю, як вплине на їхню роботу ще один закон «покращання».
КОМЕНТАРІ
Віра КОЗЛІВСЬКА, голова правління ПАТ «Коблево»:
— Будь-які зміни акцизної марки створюють складнощі для виробництва. Ми замовляємо акцизну марку за два місяці до моменту її використання. А вирахувати точні об’єми потреби в акцизній марці за два місяці дуже складно. Тому при кожній зміні акцизної марки ми повинні витрачати гроші, тому що на сьогоднішній момент не діє та норма закону, яка б дозволяла отримувати акцизні марки безкоштовно. Потім, якщо ми її не використали, ніхто за рахунок заплачених засобів марку не друкує. Тому ми або повинні йти на певні фінансові втрати, або — докладати максимум зусиль для того, щоб всю цю марку використати у виробництві.
Раніше акцизна марка коштувала 10,5 копійки, а сьогодні її ціна складає 27 копійок. Коли закладається вартість акцизної марки в собівартість продукції, а потім ще на цю суму накладається ПДВ, то в результаті виходить збільшення ціни (собівартості) на кожній пляшці на 19,8 копійки. На сьогоднішній момент або виробництво повинне взяти на себе цю цифру й піти собі на збиток, або ми маємо підвищувати ціну.
Буде ця марка дорожчою, буде ця марка дешевшою — на захист споживача це не вплине. Сьогодні споживач мусить самостійно відрізнити, яку марку наклеєно на продукції. Я вважаю, що кожен у нашій державі повинен займатися своєю справою. У підприємств функція — виробництво, в контролюючих органів — контролю й захисту споживача від того, щоб до нього не потрапляла фальсифікована продукція. Не слід намагатися перекласти на плечі нашого споживача той контроль, який повинні здійснювати державні органи. Споживач, приходячи до супермаркету, має бути на сто відсотків впевненим у тому, що вся продукція — якісна ; що органи держави, на які покладено функції контролю та захисту його прав, виповнили свої функції, а не він повинен виконувати функції цих органів. Часто існують такі переконання: «Є споживач — він нехай і вирішує». Тоді на сьогоднішній день споживач має, як мінімум, вивчити всю нормативно-правову базу, яка існує з випуску будь-якого виду продукції і товарів, які є в нашій країні.
Щодо електронних марок, то тут варто подивитися на готовність наших підприємств до того, щоб виробляти продукцію із подібними марками. На мою думку, є багато інших способів боротьби з виробництвом фальсифікатів. Знаєте, як в медицині: «Простіше запобігти захворюванню, аніж потім лікувати його». Тож давайте запобігатимемо випуску фальсифікованої продукції, а не намагатимемося її десь там, у торгових центрах відшуковувати. Набагато простіше вирішувати ці питання по-іншому. Адже на сьогоднішній день існує безліч механізмів, які дозволять чітко контролювати це на етапі виробництва, а не на етапі реалізації.
Нині залишилося дуже мало країн, які на вині мають акцизну марку. Це — Україна, Росія та ще кілька пострадянських країн. У основних європейських країнах взагалі немає акцизної марки, й держава може контролювати цей процес. Сьогодні ми підняли ціну на акцизну марку; завтра, якщо спробуємо поставити електронну акцизну марку, давайте уявимо, які затрати все це за собою потягне. І на кого вони ляжуть? На плечі споживача. Усі затрати на придбання електронного обладнання, яке це все кодуватиме, а ще — великої кількості обладнання в країні, яке має все це контролювати, вони просто колосальні. До того ж я сумніваюся, що все це працюватиме. Ми намагаємося створити щось незрозуміле, коли у світі вже дуже давно існують шляхи вирішення цих проблем.
Наталія МИКОЛАЄНКО, менеджер зі зв’язків із громадськістю Imperial Tobacco в Україні:
— Наразі діє «проміжний» період, коли можна ще використовувати акцизні марки старого зразка. Тому поки що ми їх використовуємо. Через кілька тижнів ми вже будемо отримувати акцизні марки нового зразка й не виключаємо можливості виникнення складнощів під час використання акцизних марок нового зразка. Ключовим питанням залишається збільшення вартості акцизної марки для тютюну майже вдвічі. У цілому, враховуючи об’єми виробництва, які на сьогоднішній день є, затрати на тютюнову галузь із введенням нових акцизних марок коштуватимуть прямими затратами близько 350 мільйонів гривень.
Говорити про характер зміни поведінки споживача зарано, бо ми ще не знаємо, наскільки та на які марки підвищиться ціна. Це буде зрозуміло через кілька місяців. Можливо, це станеться, проте це буде незначне збільшення.
Як це вплине на поведінку споживача, складно сказати, адже на сьогоднішній день є багато інших факторів, які впливають на його поведінку. Вони пов’язані з обмеженням куріння, появою великої кількості контрабандної продукції. І це нас як виробника дуже турбує.
Безсумнівно, це не зовсім позитивний крок, тому що він збільшує вартість товару й наші затрати як виробника. Проте світова практика й ті тенденції, які сьогодні обговорюються, показують, що кращим вирішенням проблеми є електронні акцизні марки, так звана система Codentify. Ми як виробник всіляко намагаємося підтримати таку ініціативу, оскільки вона надає ряд переваг для всіх: виробників, держави, споживачів. Завдяки їй пересічний споживач зможе перевірити, чи є ця продукція оригінальною, чи вироблено її справді на цьому виробництві. Адже з чим ми зіштовхуємось сьогодні? Зі зростаючим об’ємом підробок, причому найвищої якості, з високою якістю поліграфії. Навіть експертам нелегко відрізнити продукцію візуально. На жаль, ніхто не виключає, що цю нову акцизну марку з часом також можна буде підробити. Адже ні для кого не секрет, що наразі розвиток технологій — на дуже високому рівні. А електронна акцизна марка, яка буде в собі повністю автоматично замикати дорогу від виробництва до споживача, — це великий крок у боротьбі з нелегальною торгівлею — як в алкогольному, так і в тютюновому виробництві.