«Загорожа» для автомобілів
Росія і Україна обмінялися утилізаційним збором. На шкоду виробникові й споживачевіУ середу, після різкого зауваження Президента Віктора Януковича на адресу уряду на нараді з підтримки власного виробника й розвитку внутрішнього ринку в Дніпропетровську, було нарешті оприлюднено постанову Кабміну від 3 вересня про утилізаційний збір на російські автомобілі, що ввозяться до України. Для легковиків з об’ємом двигуна до 1000 куб. см такий збір становить 4,74 тис. грн, від 1000 до 2000 куб. см — 7,37 тис. грн, від 2000 до 3000 куб. см — 14,08 тис. грн., від 3000 до 3500 куб. см — до 19,085 тис. грн, понад 3500 куб. см — 30,25 тис. грн. У разі ввезення фізичними особами до України легковиків для власного користування ставка становить 550 грн незалежно від об’єму циліндра двигуна. Якщо з моменту випуску автомобіля минуло понад три роки, ставка збільшується в 6,2-6,4 разу, а для автомобілів від 3000 до 3500 куб. см — в 8,2 разу. У разі ввезення автомобілів старіших за три роки для власного користування ставка зростає в 1,5 разу — до 825 грн.
Для нових транспортних засобів, призначених для перевезення десяти й більше пасажирів, перевезення вантажів, а також автомобілів спецпризначення й кузовів для транспортних засобів з повною масою до 2,5 тонни ставка збору становить 19 тис. грн, від 2,5 до 3,5 тонни — 30,4 тис. грн, від 5 до 8 тонн — 41,8 тис. грн. Для таких самих автотранспортних засобів повною масою від 8 до 12 тонн максимальна ставка становить 50,92 тис. грн, від 12 до 20 тонн — 55,86 тис. грн, понад 20 тонн — 110,2 тис. грн. Для автобусів, вантажівок, спецавтомобілів і кузовів старіших за три роки ці ставки зростають: для транспортних засобів повною масою до 2,5 тонни — на 76%, від 2,5 до 3,5 тонни — на 56,3%, від 3,5 до 5 тонн — на 60%. Водночас для цих же транспортних засобів повною масою від 5 до 8 тонн ставка зростає більш як учетверо — до 173,28 тис. грн, від 8 до 12 тонн — майже в 5,2 разу, до 262,58 тис. грн, від 12 до 20 тонн — у 6,8 разу, до 382,28 тис. грн, а понад 20 тонн — у чотири рази, до 448,4 тис. грн.
Постанова Кабміну України від 3 вересня про утилізаційний збір була ухвалена у відповідь на запровадження Росією утилізаційного збору з імпортних транспортних засобів. Легковики на російський ринок постачають корпорації «УкрАВТО» й «Богдан», вантажівки — «АвтоКрАЗ», автобуси — ЛАЗ, Черкаський автобус, корпорації «Богдан» і «Еталон».
Експерти транспортної галузі України зазначали, що рішення РФ про запровадження утилізаційного збору значно посилює конкуренцію для українських легковиків, що постачаються на російський ринок, для автобусів — створює загрозливу ситуацію, тоді як для великовантажних автомобілів (КрАЗ) практично закриває російський ринок.
Коментуючи «Дню» черговий автомобільний конфлікт Росії й України, народний депутат і президент УСПП Анатолій КІНАХ сказав:
— Україна націлена на ефективну співпрацю з країнами СНД, Митного союзу й таким важливим партнером, як Російська Федерація по всьому периметру відносин. Достатньо сказати, що лише з останньою обсяг торгівлі становить 34% нашого зовнішньоторгового обігу. Підтвердженням такого спрямування України стала ратифікація угоди про зону вільної торгівлі в СНД. Ця угода набула чинності практично одночасно зі вступом Росії до СОТ. Саме на стандартах цієї організації базується й угода про ЗВТ у СНД. І це дає нам можливість врегулювати виникаючі розбіжності не в параметрах чергової торговельної «війни», а цивілізовано, як того вимагають норми СОТ і з мінімальними втратами з усіх сторін. Україна, звісно, висловила своє співчуття з приводу того, що з 1 вересня в Росії, зокрема й щодо України, запроваджено транспортний утилізаційний збір, який робить велику частину автомобільної продукції України, особливо вантажівок і автобусів, неконкурентоспроможною на російському ринку.
Україна дуже хотіла б, щоб ця критична ситуація була розв’язана цивілізовано, аби не створювалися штучні бар’єри для постачання автомобільної техніки з України до Росії. У відповідь кроків не було. Тому наша країна вжила так званих дзеркальних заходів. Але є надія, що найближчим часом ми ще сядемо за стіл переговорів і вийдемо на баланс інтересів.