Перейти до основного вмісту

«Дієз-продукт»: на високій ноті

11 вересня, 00:00

Дванадцять років незалежності пішли на користь вітчизняному підручникотворенню. Навіть попри не вельми прихильну до української книги податкову політику, підручник як вид навчальної книги зазнав разючих змін. Насамперед це стосується підручників з історії.

Але на перший план сьогодні виходить необхідність шукати якихось нових форм подачі навчального матеріалу. Діти зараз дедалі більше цікавляться не книжкою: їм до душі комп’ютери з їхніми інтерактивними іграми, Інтернетом, можливістю віртуального спілкування. І хоча книжка ще довго й заслужено буде посідати перше й основне місце серед засобів навчання, на часі створення підручників на нових носіях, зокрема на СD.

Такі підручники уже досить давно мають наші найближчі сусіди — польські й російські школярі. В Україні ж досі нічого такого не було. (Тут не йдеться про присвячені українській історії CD взагалі, зокрема випущений НаУКМА про Богдана Хмельницького, електронну енциклопедію Києва тощо, а лише про навчальні посібники для середньої школи).

Причин тут декілька. Скажімо, гіганти видавничої справи з серйозними можливостями доволі добре почуваються з держзамовленнями на «паперові» підручники й просто не потребують кардинальних змін. Дрібні ж видавництва, за ідеєю мобільніші й зацікавленіші у відкритті «нових обріїв», фінансово неспроможні створити такий складний і новаторський продукт.

На тим більшу увагу й повагу заслуговує спроба (і зауважу, досить вдала) невеличкого видавництва «Дієз-продукт» створити навчальний комплект зі звичного всім «паперового» навчального посібника й компакт-диска «Всесвітня історія. Новітня історія 1939 — 2003», автором тексту якого є доктор історичних наук, професор, заслужений діяч науки і техніки України, завідувач кафедри міжнародних відносин Інституту історії НАН України Степан Віднянський. Автор майстерно володіє пером: виклад матеріалу живий, цікавий. Виклад подій доведено до 2003 р. — антитерористичної операції США і Великої Британії в Іраку та вступу до ЄС низки країн Центрально-Східної Європи.

У комплекті з компакт-диском створюється відповідна поліграфічна версія навчального посібника, яка є свого роду путівником по компакт-диску. Для зручності роботи з навчальним комплексом «паперовий» посібник має систему посилань на матеріали, вміщені на CD. Відповідно до змісту навчального матеріалу CD містить низку ілюстрацій (загальною кількістю понад 500), хронологічну таблицю, словник термінів і понять, ілюстровані портретами провідних історичних діячів (близько 100), а також відеоматеріали (всього 61), близько 40 документів і 16 карт.

Для виходу на відео- та ілюстративний матеріал, хронологічну таблицю, словник термінів і понять, персоналії, відповідні інтернет-сайти розроблено систему гіперпосилань. До кожної теми складене інтерактивне тематичне тестування. Як і навчальний посібник, диск відповідає чинній навчальній програмі з історії, затвердженій Міністерством освіти і науки України.

На жаль, у своєму шляхетному пориві «Дієз-продукт» навряд чи може сподіватися на допомогу, зокрема фінансову, рідної держави. Лейтмотивом відповідей урядовців і просто відповідальних осіб на прохання про допомогу було: «Це не на часі. Хто купуватиме такі посібники? Адже комп’ютеризованих шкіл в Україні всього п’ять тисяч: тут би із забезпеченням школи звичайними підручниками впоратися!» Все правильно. Школа, як завжди, бідує. Однак те суспільство, до якого ми йдемо (не будемо соромитися вживати термін «капіталізм»), за визначенням неоднорідне. У ньому існують бідні й багаті, ті, хто хоче навчатися, вкладати у власну освіту кошти, аби згодом заробляти серйозні гроші, й ті, хто змалечку готує себе (чи його готують обставини) до некваліфікованої роботи. Це реалії того життя, до якого ми, за численними заявами в багатьох інстанціях, рішуче крокуємо. І як бути з результатами проведеного видавництвом анкетування, згідно з якими понад 90% опитаних бажають мати такий компакт-диск?..

Утім, видавництво не збирається зупинятись на досягнутому й планує випустити 11 таких навчальних комплексів з всесвітньої історії та історії України для 7—11 класів загальноосвітніх навчальних закладів. Уже триває робота над навчальним посібником «Історія України. Кінець XVIII — початок XX ст. 9 клас» Олександра Реєнта та «Новітня історія України. 1939—2003» Олександра Рубльова.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати