Коли музику сприймаєш не тільки вухами, а й поглинаючи її очима
Молода піаністка Марія Віхляєва віртуозно виконала твори Ліста
Чи можна перетворити звучання рояля на звучання цілого оркестру? Чи можна так віртуозно грати складну, технічно важку музику, використовуючи рояль у всьому його діапазоні, в нижньому і високому регістрі, його семиоктавну повноту і барвистість? Чи можна однією лівою рукою, граючи тільки басову партію, передати в музиці то звуки важкого тупоту ніг, то підлий сатанинський регіт, то відтінки оксамиту нічного неба, то тривогу і гнів, то героїчні пориви, високі прагнення, то глибокі сумніви, скепсис, іронію? Звичайно, можна, якщо за роялем — геніальний композитор-піаніст, якщо руки віртуоза від плеча і до кінчиків пальців так розвинені, сильні, гнучкі, чуйні, і так легко і красиво літають над клавіатурою...
Ференц Ліст — саме цьому класику присвятила свій сольний концерт лауреат міжнародних конкурсів Марія Віхляєва, а програми — вищий клас фортепіанної виконавської майстерності. Зіграти концерт із творів Ференца Ліста означає здійнятися на найвищу сходинку піаністичної кар’єри та увійти в роль людини-оркестру. Тобто намагатися трактувати фортепіанні мелодії та ритми так, ніби це звучать мідні чи дерев’яні духові, скрипки чи віолончелі, дзвіночки чи цимбали. Принаймні саме цього вимагав Ліст-композитор від Ліста-піаніста, чи навпаки. Завдання ускладнюється ще й тим, що Ліст-піаніст — чоловік, з притаманною йому силою і натиском. Віхляєва-піаністка — молода жінка, з притаманними їй інтелігентною виконавською манерою, благородним піаністичним звучанням, ліризмом і грацією, закладеними у суто жіночій природі. Проте її майстерність після цього концерту і вже вкотре — не залишила сумнівів. Адже вона, в цій своїй жіночій іпостасі, також має напрочуд віртуозні і сильні руки — гнучкі, чуйні, здатні передати і шалену пристрасть, і ніжність, і романтичний пафос і невагомість. Саме під час цього концерту від рук Марії неможливо було відвести очей. Це був той випадок, коли музику ти сприймаєш не тільки вухами, а й поглинаючи її очима.
У складній за формою та смисловим наповненням програмі концерту прозвучали всі знакові твори Ліста: етюди: № 3 «Зітхання» і № 6 з «Великих етюдів за Паганіні», дві п’єси із циклу «Роки мандрів. Швейцарія» — «Долина Обермана» і «На Валленштадському озері», «Мефісто-вальс» № 1, «Втіха» № 2, ноктюрн «Мрії кохання» та Соната сі мінор.
Як данину найбільш романтичному періоду життя Ліста — його «українському коханню» й щасливому перебуванню в маєтку княгині Кароліни Вітґенштейн — Віхляєва виконала «Скаргу» на тему української народної пісні «Віють вітри» — одну з трьох п’єс циклу «Glanes de Woronince» — «Колоски Воронинець», або «Колоски, зібрані у Воронинцях» (тепер село Хмільницького району Вінницької області), присвячених доньці Кароліни, княжні Марії Сайн-Вітґенштейн. Цей твір написаний саме у той період, коли Ференц Ліст приїхав до Києва і його вже знала вся Європа. У свої, на той час 36 років, він побував із гастролями в усіх найбільших осередках культури — Парижі, Римі, Відні. Давав концерти в рідній Угорщині. Вже тоді його знали як геніального піаніста. Тож у Києві приїзд Ференца Ліста викликав надзвичайний галас. Для нього Україна стала важливим етапом у житті — тут він зустрів Кароліну, дякуючи їй, — вирішив завершити гастрольну діяльність і присвятити себе саме створенню музики. Надихнула на це його саме Кароліна Вітґенштейн.
Отже, програма, обрана Віхляєвою для цього монографічного концерту, свідчить не тільки про її виконавський рівень (надзвичайно високий), а й про її внутрішню культуру і широкий мистецький кругозір. Як виконавиця, вона показала весь спектр свого артистичного темпераменту і блискуче володіння інструментом та публікою.
Слухачам було продемонстровано ліризм і пристрасть, а також усі прийоми романтичного стилю в виконавстві — величезну динамічну амплітуду і темпову свободу в ноктюрні «Мрії кохання», що також написаний в період роману з Кароліною Вітґенштейн та їй присвячений. Метафізику та фізику в п’єсах «Долині Обермана» і «На Валленштадському озері», реалізм і фантастику в Мефісто-вальсі, «фаустівсько-шуманівські» (Соната сі мінор) та паганінієвські (концертний етюд №6) «мотиви», експресію та глибокий піанізм в етюді «Зітхання».
Після цієї програми про М.Віхляєву можна говорити вже не тільки в контексті прийняття її в штат як солістки Національної філармонії України у 22 роки (тоді ще студенткою IV курсу НМАУ), а й у контексті її зрілості як музиканта й артистичної особистості та з точки зору якісно нового етапу її виконавської кар’єри.