Перейти до основного вмісту

«Макети – це пам’ятники замислам»

Творчий портрет Емми Зайцевої, художниці із Закарпаття
22 травня, 10:21

Сценограф Емма Зайцева, головний художник Закарпатського українського музично-драматичного театру ім. братів Юрія-Августина та Євгена Шерегіїв служить театрові понад 25 років. Вона вважається одним із найбільш плідних театральних художників Закарпаття. У творчому доробку —  понад 70 вистав та концертних дійств, де Зайцева виступила автором художнього оформлення. Хоча у творчій біографії мисткині є роботи на сценах Рівненського українського муздрамтеатру, Національної опери України, Дніпровського театру опери та балету, Палацу «Україна», Закарпатського обласного театру драми та комедії, Ромського Народного музичного театру «Лаутарі», також у театрах Туркменістану, найбільшу кількість постановок було зроблено нею у Закарпатському театрі ім. братів Шерегіїв.

Творчість Емми Зайцевої посідає своє самобутнє місце в сучасній історії українського театру. Познайомити широкий загал читачів і шанувальників театрального мистецтва з творчістю закарпатського сценографа й розкрити значення її мистецького доробку поставили собі за мету автори Людмила Попова та Олег Зайцев у книзі «Художник театру Емма Зайцева», що вийшла в Ужгородському  видавництві «Аутдор-Шарк».

 

Етапи становлення власного творчого почерку сценографа простежуються у розлогому літературному начерку про її життєвий та творчий шлях, що розпочався у Рівному, продовжився в Ашхабаді, де Зайцева здобула професійну освіту, й у подальшому знову в Україні, куди художниця повернулася, щоб після навчання самостійно творчо працювати.

У книзі детально вибудовано хронологію постановок, з театрознавчим аналізом вистав, описом характерних рис оформлення, стильових особливостей костюмів, образних рішень мізансцен. Кожна вистава проілюстрована фотографіями мізансцен, авторських макетів, ескізів декорацій, костюмів, театральних плакатів.

З розгорнутого творчого портрету Емми Зайцевої вимальовується образ митця, який має глибоке знання мистецтва театру, специфіки сценічного простору, законів його існування, який точно й виразно вміє знайти ритм, образ вистави й згармонізувати усі складові непростої сценічної структури, якою є вистава. Аналіз творчості, зроблений авторами книги, представляє героїню оповіді високопрофесійним, з точно визначеними естетичними принципами самобутнім сценографом, який у своїх рішеннях уміє співвіднести загальносвітове й національне, може зробити візуальне узагальнення з окремої теми вистави й тим самим сприяти тому, щоб вистава не просто виглядала рядком на репертуарній афіші, а ставала витвором мистецтва.

Емма Зайцева залюбки працює у різних драматургічних жанрах, її сценографія, декорації, костюми завжди створюють потрібну атмосферу, відповідають режисерському задумові, підтримують його емоційним візуальним рядом. Художниця  власноруч робить макет майбутньої вистави. Пам’ятаючи вислів геніального майстра сценографії Данила Лідера, 100-річчя якого нині відзначає українська театральна громада, про те, що «Макети — це пам’ятники замислам», Емма Зайцева втілює свій задум у кожному макеті. Тут якнайзручніше фантазувати, імпровізувати, шукати фактури матеріалів, вимірювати співвідношення компонентів, вивіряти динаміку мізансцен, творити відповідне середовище сценічного простору. До речі, макети декорацій стають головними експонатами театральних виставок, в яких Емма Зайцева постійно бере участь, вони виставляються разом з її численними ескізами костюмів, ескізами сценографічних рішень, плакатами.

Зайцева вимоглива до себе та професії, шукає нові образотворчі ідеї, прагне віднайти оригінальні виразні засоби, щоб застосовувати у власних рішеннях розмаїття художніх прийомів. Вона самовіддано любить театр і зробила його справою свого життя. Всесвіт українського театру, наче великий океан, складається з багатьох «струмочків»-талантів митців, які служать йому.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати