Перейти до основного вмісту

«Найкраща постановка за останні роки»

Такою на батьківщині Вагнера визнали «Летючого Голландця» Донбас Опери
06 грудня, 10:33
ВИКОНАВИЦЯ ГОЛОВНОЇ ПАРТІЇ ЗЕНТИ, СОЛІСТКА ДОНБАС ОПЕРИ ТЕТЯНА ПЛЕХАНОВА / ФОТО АНДРІЯ КОРНІЄНКА

Донеччани показали німецькій публіці свою останню резонансну прем’єру — оперу «Летючий Голландець» Ріхарда Вагнера. Гастролі відбулися у театрі міста Швайнфурт.

Після того, як «Летючий Голландець» підкорив Донецьк, Одесу, Львів та Київ, прийшла черга меломанам із батьківщини маестро ознайомитися та оцінити постановку своєї співвітчизниці, режисера  Мари Курочки. Це був один із найскладніших іспитів, який колектив Донбас Опери успішно склав.

Про те, що відбувалося на сцені, в залі та за лаштунками Швайнфуртського театру розповідає генеральний директор Донбас Опери Василь Рябенький: «Я дуже вдячний імпресаріо Александеру Янкову, з яким наш театр плідно співпрацює протягом 10 років, за можливість представити нашу постановку опери «Летючий Голландець» за кордоном. Німці — дуже вимоглива та стримана публіка... Солісти, хор і оркестр — усі у гарній професійній формі. Найбільше хвилювань спричинив технічний бік постановки. Це пов’язано насамперед з особливою похилою конструкцією помосту (імітація корабельної палуби), з опусканням і підніманням якоря та стінки кімнати Зенти. Декорації треба було пристосувати до сцени Швайнфуртського театру. По-друге, доводилося перебудовувати відеопроекцію, враховуючи особливості нової сцени. Але всі чотири вистави відбулися з аншлагом. Як зізнався технічний директор Швайнфуртського театру пан Томас: «Донбас Опера показала високий професіоналізм. Глядачі аплодували стоячи. А це, безумовно, перемога!»

На батьківщині Р. Вагнера німецька критика визнала постановку опери «Летючий Голландець» Донецького театру опери та балету ім. А. Солов’яненка найкращою за останні роки. 

На окрему подяку заслуговують працівники художньо-постановчої служби театру, які не просто допомагали монтувати сцену, а й охоче працювали на рівні з монтувальниками сцени Донбас Опери. 

До речі, міжнародна постановка опери «Летючий Голландець», у народженні якої брали участь митці з України, Австрії, Німеччини і Росії, висунута на здобуття Національної премії України імені Тараса Шевченка в номінації «Театральне мистецтво». Номінанти: художній керівник українсько-німецького культурного проекту «Летючий Голландець» Василь Рябенький, режисер-постановник опери Мара Курочка (Німеччина), диригент-постановник Василь Василенко, хормейстер-постановник Людмила Стрельцова і виконавиця головної партії Зенти Тетяна Плеханова.

Зверніть увагу на промовисту історичну паралель. Ріхард Вагнер і наш великий український поет Тарас Шевченко — були сучасниками. Кожен із них переймався героїкою та болем свого народу, кожен із них відобразив у власній творчості народну велич і міцність духу, що внутрішньо єднає імена двох титанів. Тож вистава донеччан — гідний дарунок до 200-річчя обох геніїв людства!

— Феєрична легенда у Вагнеровій опері трансформувалася в сувору драму буття. У спектаклі Донецького національного академічного театру опери та балету імені А. Солов’яненка прочитується режисерське намагання Мари Курочки (Німеччина) відчути своєрідну сутність оперної атмосфери, що примхливими мереживами огортає Корабель буття-небуття, цей Човен Вічності, — як можна назвати «Летючого Голландця». Міцним павутинням рибальської сітки символічно обплутані персонажі дійства, потрапивши до пастки одвічних життєвих ілюзій, — із захопленням ділиться враженнями про виставу Оксана ТОРОПОВСЬКА, піаністка, Львів. — Музичне тло спектаклю — бурхливо-динамічне, використано колористично-експресивні барви, що яскраво характеризують зміни природних стихій, настроїв і драматичних колізій у житті персонажів.

Оркестр та хор Донбас Опери (диригент-постановник В. Василенко і хормейстер — Л. Стрельцова) демонструють надзвичайно високий рівень професійної майстерності, тонке відчуття стилю, прекрасне володіння технікою.

Окремим рядком у великоформатній та різнобічній підготовці майбутньої вистави стоїть співробітництво театру з Генеральним консульством Німеччини в Донецьку, Київським Гете Інститутом,  Посольством ФРН в Україні та Міжнародним товариством Ріхарда Вагнера. А зачинателем та ідеологом цього масштабного міжнародного проекту став головний диригент Донбас Опери Василь Василенко, який виношував цей задум упродовж п’яти років! Разом із художнім керівником проекту Василем Рябеньким екзотичний Вагнерів пагін перетворився на могутнє дерево у саду вітчизняного оперного мистецтва.

Спектакль відповідає масштабному Вагнерівському мисленню. У постановці задіяні значні ресурси: людські (у виставі бере участь близько 300 людей), технічні (найсучасніший відеопроектор BARCO, — його має лише цей театр, — а на гастролях, які відбулися в Одесі, Львові та Києві, — його аналог і, звичайно ж, матеріальні (на цю грандіозну постановку кошти спонсорувала компанія СКМ). 

Справжнє захоплення глядачів викликає віртуозна робота відеосценографічного дуету з Німеччини — Момме Хенріхса й Торге Мьоллера. Їхні новації органічно вписалися у вагнерівську атмосферу спектаклю. Тонкою вигадливістю і нестримною фантазією позначений створений митцями наскрізний образ моря у різних інтерпретаціях. Зауважу, що крім названих вище німецьких колег-сценографів, режисер-постановник проекту Мара Курочка (до слова, яка має українське коріння)  разом із Філіпом Штольцем саме зараз зайняті в Берліні постановкою Вердієвого «Трубадура»...

Постановку донеччан треба бачити, аби переконатися, що це дійсно феєричне дійство, якого в Україні ще не було. Нагадаємо, «Летючий Голландець» знову зазвучить на донецькій сцені 7 лютого.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати