Психологічно-емоційний «трансформер»
У театрі «Сузір’я» з’явився... «Нетутешній»
Нова робота режисера Катерини Степанкової не залишить байдужими глядачів бо вона підіймає дуже болючу для нас сьогодні тему — повернення бійців після війни... І хоча події п’єси німецького письменника Карла Ветлінгера «Чи відомий вам Чумацький шлях» відбуваються більше ста років тому — після Першої світової війни, але завдяки психологічно-емоційній постановці вийшла відверта розмова про сьогодення і про те, як непросто бійцям, які пройшли горнило бойових дій і полону адаптуватися до мирного життя і чому буває так, що героїв вдома не чекають рідні...
Сценографія Тараса Ткаченка скупа і багатофункціональна (величезні куби швидко трансформуються у кабінет лікаря психологічної лікарні, стійку бара, церковний вівтар, ліжко у готелі, офіс магістратури, навіть каскадерський трек «Петля смерті»)...
«Нетутешній» — це вистава у виставі. Головний герой (Михайло Кукуюк)— пацієнт психологічної лікарні, після аварії довгий час називав себе «Людиною із зірки», написав п’єсу і просить лікаря Штоля (Сергій Детюк) і медичну сестру Емму Фішер (Ксенія Баша-Довженко) посприяти його постановці. І починається сповідь про те, чому чоловік опинився на узбіччі життя і став нікому не потрібним... Коли людину помилково відправляють до психіатричної лікарні — що він повинен зробити, щоб врятувати себе? Нетутешній не лише домогтися постановки, а й зіграє у виставі разом з тими, хто засадив його в «психушку», щоб довести, хто з них божевільний... Як герою повертатися в світ, де не можна почути ні слова правди? Де грають долями людей? І як повернутися знову в це диявольське колесо, де ти все одно не зможеш бути людиною? Чому герой вирішує, що все ж краще йому лишитися у... божевільні?
За словами К. Степанкової, ідею поставити п’єсу Карла Ветлінгера «Чи відомий вам Чумацький шлях» їй підказала Валентини Зимня, екс-актриса Чернівецького театру ім. О. Кобилянської (нині професор кафедри Київського національного університету театру, кіно і телебачення ім. І. К. Карпенка-Карого), яка грала всі жіночі ролі у виставі «Людина із зірки», яку режисер Юрій Величко поставив у 1965 році».
— Я почала шукати п’єсу. У Чернівцях текст десь загубився. Шукала майже рік, — розказала «Дню» Катерина СТЕПАНКОВА. — Знайшла п’єсу у російському варіанті у Вільнюсі у Російському драматичному театрі Литви. Коли почала читати цей твір, то пригадала, що у дитинстві бачила телеверсію вистави «Ленкому» у постановці Олексія Баталова. Вона називалася «Лучше останься мертвым... (Человек со звезды)». Я шукала таку п’єсу, яка б була співзвучна нашому часу — куди і до кого приходять хлопці, які пройшли горнило боїв... За жанром це трагікомедія. Ставила «Нетутешнього» спеціально на Михайла Кукуюка (провідний актор Київського театру драми і комедії на лівому березі Дніпра. — Т.П.) і поставила йому завдання зіграти негероїчного героя. І він це зробив майстерно! Характерна природа Михайла — м’якість, мужність і чарівність дозволяє Кукуюку бути дуже органічним у кожному епізоді, навіть слові. Цей актор вибудовує образ переконливо і йому віриш.
Хочу подякувати Ірині Горшковій (художник по костюмам), яка розпочала наше дійство костюмами 1914 року, а у фіналі герой виходить у сучасному строї...
Цілий калейдоскоп образів створила Ксенія Баша-Довженко (талановита актриса Національного театру ім. І. Франко). Вона мене потрясла коли я її побачила у ролях Бабусі і Дівчини у виставі Дмитра Богомазова Morituri te salutant, поставленій за новелами Василя Стефаника. Те, що акторка робить на сцені — грандіозно! Ксеня знайшла фарби і відтінки і у «Нетутешньому», створила такі різні персонажі, як медсестра Емма, колишня дружина Ганса Кіфера — Кетхен , стара служниця Гертруда, повія Пауліна, синьора Умберто, секретарка і мотоциклістка Мод. Вважаю, що вистава народилася завдяки всій нашій творчій команді, яка працювала піднесено, а також всім акторам (Михайлу Кукуюку, Сергію Детюку, Ксенії Баші-Довженко, що зіграли головних персонажів, і епізодичні ролі: Богдану Жданову і Ярославу Сложинський — санітари), які розказали історію про життя після війни без ретуші. Для мене дуже важливо, що виставу тепло сприйняли колишні бійці АТО...
«Вистава мене приголомшила, написала у Facebook Алла МЕГЕЛЬ, екс-прес-секретар ДУК-інфо «Правий сектор». — Вона про АТОшний синдром суспільства. І все, як в реалі, розказане промовистою мовою серця, надірваного війною. П’єса про те, як вони приходять з шанців у світ, де немає війни, де їх майно вже давно розпродане за борги, земля роздерибанена, а дружина вийшла заміж за іншого. Зате в центрі села — пам’ятник! Загиблому герою.
— Що? Він живий? Нічого не знаємо.
І тихенько:
— А давай, ти будеш мертвий. Тобі ж краще!
І вони шукають собі місце у світі, де немає війни.
Знаходять?
Підіть подивіться»!
«Нетутешній» Катерини Степанкової і її творчої команди — це вистава про силу духу. І хоча після неї щемить серце, але вона заставляє подивитися на світ навколо себе і задуматись, а чи правильно ти живеш...
Наступні покази відбудуться у театральній майстерні «Сузір’я» 1 і 17 березня.