Шість аншлагів на «Аїді»
Чому в Данії нема культурної провінції![](/sites/default/files/main/openpublish_article/20050330/455-7-1.jpg)
Традиційні весняні зарубіжні гастролі колективу Національної опери України в Європі, що вже понад десять років є помітним чинником культурного життя Німеччини, Франції, Швейцарії, Данії та інших країн, і цього разу мали свою домінантну виставу. Нею стала «Аїда» Дж.Верді, яка була показана з великим успіхом шість разів у різних містах Данії. Уже сама кількість вистав засвідчила великий інтерес не стільки до самої вистави, яка без сумніву є в репертуарах багатьох європейських театрів, а насамперед до київської оперної трупи, що має в цій країні стале мистецьке реноме (в Данії наш театр, починаючи з 1996 року, показав низку вистав російської оперної класики, зокрема «Бориса Годунова» М.Мусоргського за участю Анатолія Кочерги, «Євгенія Онєгіна» та «Пікову даму» П.Чайковського, «Князя Ігоря» О.Бородіна, а також «Ріголетто» Дж.Верді та «Богему» Дж.Пуччіні). Ці гастролі, без сумніву, очікувалися, бо всі вистави пройшли з аншлагами попри те, що зали театрів, де виступала Національна опера України, були не менше двох-двох з половиною тисяч місць.
Данія — порівняно невелика країна в координаті Європи, яка однак має виразну палітру мистецького життя та активно знайомиться із культурою інших народів. Вочевидь, що в цій сфері тут проводиться найактивніший інтеграційний процес, що засвідчували весняні афіші в тих містах, де виступав наш колектив — від концертів уславленого співака Енріке Іглесіаса, Бонського симфонічного оркестру і Пекінської національної опери до екзотичних для півночі Європи африканських колективів із практично незнаною аборигенною музикою.
Культурна політика Данії ще раз підтверджує, що в західній Європі нема так званої культурної провінції. Не тільки в столиці, але і в будь-якому іншому індустріальному центрі можна подивитися унікальні виставки аж до таких, що репрезентують Каїрський археологічний музей, балетні й оперні вистави Санкт-Петербурзького Маріїнського театру, славетні симфонічні і камерні колективи із Лондону і Відня. Я не випадково наголошую на цьому факті, бо останнім часом у деяких вітчизняних публікаціях про гастрольну діяльність Національної опери України проскакують сентенції, що колектив, мовляв, виступає на «задвірках Європи». А це далебі не так, аналізуючи хоча б останні наші гастролі, які розпочалися в місті Орхусі, другому за величиною (після Копенгагена) місті Данії, значному культурному й університетському центрі. Гастрольний заспів був успішним. Це засвідчили переповнений два вечори зал і гарячий прийом обох вистав, які репрезентували різні склади київських виконавців. Дещо холодні данці вибухали зливою оплесків після кожної арії, сцени, не кажу вже про завершення опери, коли глядачі, стоячи, вітали виконавців головних партій, диригента Володимира Кожухаря та режисера-постановника Дмитра Гнатюка. Приємною несподіванкою для колективу стала зустріч із новопризначеним послом України в Данії Наталією Зарудною, яка завітала на виставу. Приємною і дещо несподіваною, бо вже давно загубилася гарна традиція відвідування наших зарубіжних вистав представниками українських посольств. Відродження посольства України в Данії і Данського королівства у Києві, без сумніву, важлива подія не тільки в економічному і політичному житті двох країн, але й у культурному, з огляду хоча б нашого театру, який і в наступному році виступатиме в північній країні та має плани на подальші мистецькі контакти.
Успішно пройшли наші вистави і в інших данських містах — передмісті Копенгагена Альбертшлінзі, Ольборті, Хорнінзі і Вейле.
Опера «Аїда» Дж.Верді, один із вершинних творів світового оперного мистецтва, дає можливість сповна репрезентувати творчий потенціал театру і наявність у трупі співаків зі справді винятковими вокальними даними. Цієї весни данці переконалися в тому, що Київ славний не тільки боксом, футболом, переможницею «Євробачення» Русланою, помаранчевою революцією, але й першокласною оперною трупою, знаною сьогодні в багатьох країнах світу. Яскраве вокальне і артистичне втілення партій, справді вердіївські за красою і діапазоном голоси продемонстрували провідні солісти київської опери Світлана Добронравова і Тетяна Анісімова — виконавиці заголовної партії, Анжеліна Швачка і Тетяна Піменова (Амнеріс), Олександр Востряков і Олександр Гурець (Радамес), Роман Майборода й Іван Пономаренко (Амонасро), Богдан Тарас (Верховний жрець), Василь Калибаб’юк (фараон), Ольга Нагорна (Верховна жриця), Степан Фіцич (Вісник). Не аналізуючи виконавську палітру кожного окремного виконавця, хочеться відзначити загальний знаменник усіх шістьох вистав — успіх! Київські вокалісти подарували данським любителям оперного мистецтва, доречно додати, дуже вимогливим, справжню насолоду послухати класичну оперу в класичному її втіленні, що трапляється зараз не завжди, бо оперне мистецтво останніми роками зазнало відчутних режисерсько-постановних деформацій, які подаються під оглядом модерних прочитань Верді, Пуччіні, Леонкавалло, Доніцетті.
Попри велику напруженість і динаміку гастрольної поїздки (зарубіжні імпресаріо вміють експлуатувати творчі сили) співаки продемонстрували виняткову майстерність і вокальну культуру, розкрили вповні музичну драматургію опери, підвладної далеко не кожному оперному колективу. Окрасою кожної вистави, як завжди, був хор київської опери (головний хормейстер Лев Венедиктов). Колектив набув за останні роки сталого реноме одного з найкращих у світі оперних хорових колективів, а також симфонічний оркестр, злагоджену гру якого, хоч де б він виступав, відзначає зарубіжна критика. Ми показали в Данії не просто одну з кращих вистав свого репертуару, але й продемонстрували рівень сучасної української вокальної школи, а також майстерність блискучих, європейського рівня виконавців, які дають усі підстави й на подальшу інтеграцію Національної опери України в європейське музичне життя. Є ще одна особливість цьогорічних весняних оперних гастролей. Якщо раніше ми показували в Європі переважно твори російських композиторів: Мусоргського, Чайковського, Бородіна, Шостаковича, Прокоф’єва, на які був великий попит зарубіжних любителів вокалу, і з огляду на те, що київська опера вважалася однією з найкращих їх інтерпретаторів серед слов’янських країн, то зараз усе частіше й частіше імпресаріо запрошують нас із творами європейської класики, про що засвідчують гастролі в Данії з «Аїдою». Невдовзі любителі вокального мистецтва Іспанії отримають можливість послухати ще одну чудову виставу з репертуару Національної опери України — «Турандот» Дж.Пуччіні. Під час цього турне, яке у квітні-травні проляже через усю Іспанію, буде показано вісімнадцять вистав опери.