Перейти до основного вмісту

Слухаймо музику нового покоління!

4 червня в Києві представлять унікальний проект MARIOLOGIA
31 травня, 16:04
ПРОЕКТ MARIOLOGIA ДО ПЕВНОЇ МІРИ ЛАМАЄ СТЕРЕОТИПИ ЩОДО «ТРАДИЦІЙНОГО» ЗВУЧАННЯ ХОРОВОЇ ТА АНСАМБЛЕВОЇ МУЗИКИ. ДО СПІВПРАЦІ ЗАЛУЧИЛИ ВОКАЛЬНИЙ АНСАМБЛЬ ALTER RATIO (З ЛАТ. — «ІНШЕ МИСЛЕННЯ») / ФОТО МАКСИМА БУСЛА

Ця творча подія відкриє нову сторінку академічної музики сьогодення. Вперше в Україні буде виконано твори чотирьох сучасних українських композиторів, написані на тексти давніх григоріанських співань. Концерт відбудеться у храмі св. Олександра.

Проект MARIOLOGIA до певної міри ламає стереотипи щодо «традиційного» звучання хорової та ансамблевої музики. До співпраці залучили вокальний ансамбль Alter Ratio (з лат. — «інше мислення») на чолі з художнім керівником Ольгою Приходько і запросили чотирьох молодих українських композиторів, яким запропонувавши написати композиції на тексти традиційних літургійних григоріанських молитов-співань: «Alma Redemptoris Mater», «Ave Regina Caelorum», «Regina Caeli» та «Salve Regina», які відомі під назвою «B.V.M. Antifone» — антифони Діви Марії, або марійні антифони.

Маестро створили неповторні музичні цикли, кожен з яких складається із чотирьох творів. Максим Шалигін (Україна — Нідерланди), Святослав Луньов (Україна), Олексій Ретинський (Україна — Австрія) і Максим Коломієць (Україна — Німеччина) — представники нової генерації українських композиторів, відомі та визнані в багатьох країнах світу, тоді як на Батьківщині їхню творчість меломани тільки починають відкривати. Їхні твори втілюють своєрідність української хорової музики та новітніх досягнень сучасної європейської композиторської школи.

Під час концерту слухачі почують чимало музичних несподіванок: поєднання складних вокальних та інструментальних тембрів, сучасних вокальних технік та візуальних образів, використання незвичних комбінацій голосів та інструментів (ударні, арфа, орган, гобой, чаші, що співають, ножиці, скляні кулі тощо).

Про те, як народжувалась музика проекту, «Дню» розповіли автори.

КОМЕНТАРІ

«ГІМН НЕЗЛАМНІЙ ЛЮДСЬКІЙ ВЕЛИЧІ»

Максим КОЛОМІЄЦЬ (Україна—Німеччина), композитор:

— Робота над антифонами стала для мене цікавим переживанням. Я спробував відчути, що могла переживати жінка, син якої став засновником нової релігії, а сама вона — частиною пантеону. Чи думала, що буде оспівана у віках? Що мають при цьому відчувати віруючі, які співають гімни Діві Марії? І як я можу виразити відчуття захвату і відчаю в музиці, ґрунтуючись на канонічних текстах, де не можна змінити ні літери?

Для мене образ Діви Марії, який нам пропонують канонічні тексти, — це гімн незламній людській величі, благородству і водночас гімн про самотність, особисту драму і невтішне горе втрати близької людини. Це постійний пошук опори і неможливість її знайти, це невідворотність трагедії і велич людини, що пройшла через неї незломленою. Це вічна жіночність і жертовність.

«ЩО НАДАЄ НАМ СИЛИ ВІРИТИ»

Максим ШАЛИГІН (Україна—Нідерланди), композитор:

— Мені хотілося показати (поглибити, відчути, розширити, висвітлити, оплакати, замовчати, закарбувати) дуальність протилежних процесів: таких, як сходження і падіння, а також те, що між ними і за їхніми межами; те, що надає нам сили вірити, навіть коли ми нестримно падаємо вниз. Врешті-решт «...я це пишу не через велике розуміння, а просто мені подобається, як це звучить...» (Марк Z Данилевський «Дім листя»).

«РОДЮЧИЙ «ҐРУНТ» МОЛИТОВНИХ ЛАТИНСЬКИХ ТЕКСТІВ»

Олексій РЕТИНСЬКИЙ (Україна—Австрія), композитор:

— Радость від роботи над марійними антифонами полягала в тому, що мені випало — як садівникові — лише створити належні умови для майбутнього «дерева», майже непричетно спостерігаючи за його самостійним зростанням. Решту на себе взяв родючий «ґрунт» молитовних латинських текстів, будь-якої миті готовий дати насінню-звукові померти, аби потім народитися.

«МАРІЙНІ АНТИФОНИ УТВОРЮЮТЬ СВОЄРІДНУ «РОЗШИФРОВКУ» МОЛИТВИ «AVE MARIA»

Святослав ЛУНЬОВ (Україна), композитор:

— Марійні антифони утворюють своєрідну «розшифровку» молитви «Ave Maria», яка, сама не входячи до циклу, визначає образно-тематичну канву його чотирьох складових: Радісна таємниця. Світла таємниця. Скорботна таємниця і Славна таємниця. Коли композитор береться за таку тему, «велич задуму» йому забезпечено. Залишається лише змиритися із власною недосконалістю.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати