Перейти до основного вмісту

Смерть у Венеції

Прем’єру своєї нової вистави «Гольдоні. Венеція» в Харківському українському театрі «Березіль» Андрій Жолдак грав у напівпорожній залі
13 травня, 00:00
Але не тому, що адміністрація театру не змогла продати квитки, які, до речі, коштували до 200 гривень (квитки на післяпрем’єрні вистави будуть продаватися за значно нижчими цінами). Адже на прем’єрах інших жолдаківських театральних фантазій уже, схоже, харківська публіка, яка звикла до експериментів художнього керівника театру «Березіль», справно заповнювала зал.

На нинішній прем’єрі глядачів було небагато, оскільки одержимий ідеєю пошуку нових форм режисер відвів їм місце лише в самому центрі партеру. Решта простору партеру, весь бельетаж та балкон порожні. Щоправда, сиротливо напівпорожня глядацька зала виглядає лише в першій дії вистави «Гольдоні. Венеція». Після антракту її окупують актори, які, почавши грати на сцені, поступово переходять у партер і на балкон. А публіці Жолдак відводить місце на сцені. Глядачеві, який розмістився в районі лаштунків, спочатку пропонують ніби великі і середні плани, а потім, коли дія поступово «сповзе» в зал, режисер продемонструє свою майстерність у побудові загальних планів та створенні динамічних мізансцен.

Жолдаку тісно не тільки в просторі сцени-коробки, а й у межах театрального мистецтва як такого, яким воно склалося до кінця минулого століття. Тому він з мічурінською вірою в чудодійну силу селекції намагається схрестити театр та кіно. Не даремно із вистави у виставу у нього переходить такий собі персонаж з камерою, який невтомно фіксує на плівку бездоганно вибудувані статичні мізансцени (кожен відзнятий кадр супроводжується гучним, характерним клацанням), які монтуються в розказану мовою химерних картинок історію. Історію, вигадану не драматургом, а режисером разом з болгарською художницею Тітою Дімовою. Наївно розраховувати, що Жолдак буде покірно ілюструвати кимсь вигаданий, нехай навіть геніальний у своїй інтризі, сюжет.

Звичайно ж, нинішня вистава має до Гольдоні, яким він увійшов до світової історії театру, таке ж відношення, як попередні роботи режисера до «Гамлета» Шекспіра або «Месяца в деревне» Тургенєва. Оголосивши сюжетний, або, як він його ще називає, лінійний театр тужливо нудним, Жолдак втягує глядача в стихію метафор, що розгулялися, а то й навіть, як влучно зазначив один критик, «збожеволіли». «Гольдоні. Венеція» — асоціації, які виникли у Жолдака на тему майбутнього міста на воді, що стає тут символом усієї цивілізації (співавтором «сценарію за мотивами комедії Карло Гольдоні» «Слуга двох панів», як названо літературну першооснову вистави, є Валерій Мамонтов). Гіпотеза про те, що Венеція незабаром має піти під воду, пробудила в режисері апокаліпсичний настрій, і він вирішив влаштувати на сцені потоп. Не в тому плані, що залив її водою, хоча вода тут і справді капає звідкись із колосників в акваріуми та інші розставлені на сцені ємкості. Настрій потопу створює нестихаючий шум проливного дощу, який час від часу супроводжується розкотистим громом. І ось поки там, десь за вікном, немилосердно ллє, герої займаються своїми справами: позують перед фотоапаратом, дивляться телевізор, злягаються, знімають у студії телепередачу, нарешті, читають вголос Гольдоні… Втім, Жолдак дедалі рідше відтворює на сцені якісь виразні у своїй однозначності побутові дії. Більшість його мізансцен поза залежністю від своєї практичної доцільності, повинні, по-перше, радувати нас своєю красою, естетичною цілісністю та завершеністю, по-друге, викликати асоціації на задані теми — в даному випадку на теми всесвітнього потопу. Серед людей, які тут розмовляють цифрами (символ доведеної до абсурду технократії), раптом з’являються величезні риби, акваріуми, що стоять на авансцені, стрімко наповнюються водою, в яку вливають червону фарбу — під час потопу кров теж стане згубною для нас рідиною, яка, змішавшись із водою, покриє земну твердь.

Із епізодів, зрепетируваних у напруженій праці, вийшло дві вистави. «Гольдоні. Венеція» йтиме увечері, вдень же кілька десятків глядачів, що сидять на сцені, зможуть подивитися сорокахвилинну виставу «Чотири з половиною». Вона також про потоп, який, щоправда, з чиєїсь невидимої волі раптом припиняється, шум дощу зміняє спів уцілілих на невидимому ковчегу птахів. Режисер не ризикнув відібрати у глядача (та й у себе) останню надію.

Чого в останній роботі Жолдака більше — надії чи похмурих прогнозів, харківський глядач зможе оцінити в червні. Зігравши один раз прем’єру, театр через кілька днів поїхав у чергове закордонне турне: спочатку до Австрії з «Одним днем Івана Денисовича», а потім до Німеччини з «Місяцем кохання». Фантазії на теми потопу також уже знайшли своє місце в фестивальних афішах — вистави запрошені до Румунії та до Петербурга на Балтійський дім, є реальні перспективи поїздки до Японії.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати