«Таємничий світ Марії Примаченко»
Картини української художниці повернулися з Фінляндії, де їх переглянули майже 34 тисяч відвідувачів виставкиБільш ніж чотири місяці тривав виставковий проект «Таємничий світ Марії Примаченко» в Музеї історії та сучасного мистецтва Фінляндії. В експозиції було представлено 135 творів, кожен з яких є перлиною золотого фонду Національного музею українського народного декоративного мистецтва. Полотна майстрині вражали і зачаровували жителів далекої скандинавської країни. Це була найбільша виставка славетної художниці за кордоном, яка має свою цікаву історію.
ВІД ПЛАГІАТУ ДО ЛЮБОВІ
Нагадаємо, «День» писав про те, що у 2013 році у Фінляндії здійнявся скандал — дизайнерку всесвітньовідомої фірми «Мерімекко» звинуватили у плагіаті картин Марії Примаченко. Крістіна Ісола, яку вважали іконою стилю фірми, створила нібито власний принт, використавши картину української художниці «Криса у путь!». Вона вилучила з неї зображення криси, залишивши казкові дерева, і навіть не змінила їх нахилу. Ними вже оздоблювали фінські літаки, аж тут прикрий факт було викрито і він набув широкого розголосу на півночі Європи. Тоді сліди плагіату почали знімати з бортів Finn Air, але чи був той малюнок нанесений ще на якісь предмети, з’ясувати так і не вдалося.
— Ми звертались до компанії «Мерімекко» з проханням надати таку інформацію, але відповіді так і не отримали, — згадує Адріана ВЯЛЕЦЬ, тодішня директорка Національного музею декоративного мистецтва (ця сумна історія дуже вразила її, адже Адріана Феодосіївна була особисто знайома з геніальною художницею і захоплювалась її талантом). — Пам’ятаю, як я приїхала до Марії Оксентіївни в село, де вона мешкала, і кажу: «Дозвольте ваші руки поцілувати, якими ви намалювали такі чудові картини». А вона суворо подивилася на мене своїми темними очима і відповіла: «Хіба я священик, щоб мені руки цілувати?..»
Невідомо, як би сама Марія Примаченко відреагувала на плагіат власних робіт. Адже, за словами очевидців, неперевершена авторка українського наїву мала своєрідний характер, була прискіпливою і дуже проникливою особою. «Вона ніби сканувала людину, з якою розмовляє, і безумовно володіла екстрасенсорним даром», — стверджує пані Адріана.
А от реакція фінської сторони була досить суворою. Преса просто «гула» від обурення. Музей, в якому і нині зберігається оригінал картини «Криса у путь!» (1961), отримав вибачення від «Мерімекко». Цей скандал неабияк «підмочив» репутацію цієї дизайнерської компанії, внаслідок якого вона розпрощалась зі своєю кращою працівницею. І це незважаючи на те, що її мати створила знаковий для фірми візерунок під назвою «Мак», який і нині користується популярністю.
Цей інцидент викликав неабияку цікавість до творчості народної художниці з України, і слава про неї миттєво поширилась північною Європою.
ФОТОРЕПРОДУКЦІЯ АРТЕМА СЛІПАЧУКА / «День»
Тоді Національний музей декоративного мистецтва, у фондах якого зберігається справжнє багатство — 650 творів Марії Примаченко, запропонував провести виставку її картин в одному із провідних музеїв Фінляндії. «Мерімекко» підтримала цю ідею, але здійснилась вона тільки через п’ять років, завдячуючи наполегливості українського музею.
КОВТОК ПОВІТРЯ З БАТЬКІВЩИНИ
Тільки в цьому році з’явився реальний шанс показати фінам українські шедеври. Наприкінці квітня «Таємничий світ Марії Примаченко» з комфортом розмістився в приміщенні Музею історії та сучасного мистецтва фінського міста Турку. Фірма «Мерімекко» свого слова дотримала і виступила у якості спонсора довгоочікуваного проекту. 135 робіт нашої славетної співвітчизниці, відібраних із фондів українського музею фінськими колегами, більш ніж чотире місяці милували око, дивували і гріли серце як фінської публіки, так і представників численної української діаспори.
— Для наших земляків, які живуть у Фінляндії, це була визначна подія, як ковток повітря з Батьківщини», — ділиться враженнями Людмила СТРОКОВА — генеральний директор Національного музею декоративного мистецтва. — Вони прийшли на відкриття у вишиванках, по декілька разів переглядали експозицію, ділились враженнями, сяяли очима, і було видно, що вони просто щасливі.
КАЗКОВІ ЗВІРІ «ОЖИЛИ»
Успіх картин Марії Примаченко був настільки великим, що посол України в Фінляндії запропонував продовжити виставку в столиці скандинавської країни. «Але практика закордонних музеїв така, що вони виставковий план формують на 3—5 років. Тому такий «експромт» там просто неможливий», — пояснює пані Людмила. За її словами, картини геніальної українки на фінській землі зустріли з великою теплотою, а оформлення виставки зробили надзвичайним. Експозицію поділили на кілька секцій, кожну з яких пофарбували різними кольорами, щоб підсилити враження і якнайкраще представити твори. Приміром, фіолетовий — для «Бескінечної уяви», червоний — для «Селянського життя», а зелений — для «Ніжних тварин-друзів».
До речі, казкові тваринки з картин народної художниці виготовили з пінокартону. Яскраві й фантастичні, вони ніби «ожили» і зустрічали гостей біля входу до музею. Це було зворушливо й цікаво, особливо для дітей, які із захопленням роздивлялись їх.
— У грудні ми плануємо відкрити велику виставку, присвячену 110-річчю Марії Примаченко в нашому музеї, і, сподіваюсь, ці чудові тваринки теж прикрасять нашу експозицію. Адже фінські колеги подарували нам їх на знак щирої дружби і захоплення творчістю українських митців...
Випуск газети №:
№164, (2018)Рубрика
Культура