Перейти до основного вмісту

Екскурс у психологію творчості

25 квітня, 16:30
КАДР ІЗ ФІЛЬМУ ФРЕНСІСА ФОРДА КОППОЛИ «ПОМІЖ» / ФОТО НАДАНО ПРОГРАМОЮ «АРГУМЕНТ-КІНО»

Уночі з 28 на 29 квітня, о 00.30 на телеканалі «1+1» дивіться програму «Аргумент-Кіно» та фільм режисера Френсіса Форда Копполи «Поміж».

«Поміж» — останній фільм одного із живих класиків світового кінематографа, зірки Нового Голлівуду, режисера «Хрещеного батька», «Розмови» та «Апокаліпсиса сьогодні» Френсіса Форда Копполи.

У кінокартині йдеться про письменника, який втратив натхнення. Він опиняється у провінційному містечку, де намагається пізнати загадку серії вбивств. Уві сні ж йому весь час являється привид скривавленої дівчинки з посланням, і не тільки. Можливо, письменник, коли розплутає загадковий клубок, зможе нарешті подолати творчу кризу й написати нову книжку — про вампірів, потойбічне життя і про Едгара По...

В оригіналі фільм Копполи називається Twixt. Як каже сам майстер, це давньоанглійська мовна архаїчна форма, яка була у мовному вжитку, певно, років зо двісті тому. Twixt — між. Це слово зачарувало, заінтригувало Копполу. Він відчув його, як «між життям і смертю», як «між молодістю і старістю». І як наслідок, цей фільм — «між сном і реальністю». А кінокар’єра самого Копполи, як він каже, чи не повсякчас була «між успіхом та провалом». А ще йому в театрі завжди подобався простір між завісою та задньою стіною — свого роду чарівний, смерковий простір, де часом реальності насправді більше, аніж у власне реальному світі. Звідси й назва для кінострічки, назва, якою дихає, зрештою, і весь її сюжет.

Коли Коппола тільки розпочинав роботу над фільмом, то висловився в тому дусі, що це буде поєднання готичного роману, вкрай особистої для нього історії, а також почасти данина жанрові жахів, з якого він у 1960-х розпочинав кар’єру, працюючи під крилом фабриканта малобюджетних стрічок, продюсера й режисера Роджера Кормена.

Хоч Коппола не вірить у жанри. На фільми жахів, комедії, романтичні історії чи трилери стрічки для зручності ділять дистриб’ютори, прокатники. На думку Копполи, «життя, як воно є — це фільм жахів, але водночас і комедія, й історія кохання, і, безумовно, трилер».

Складно не погодитись. У випадку ж із фільмом «Поміж» режисер просто побачив сон, який скидався на готичний роман та який йому цікаво було зробити тієї форми й того типу, як у молодості, коли отримати роботу молодому режисерові було найпростіше, погодившись знімати жахалки.

«Поміж» — кіно доволі непросте для сприйняття, фільм-загадка, що глибоко просякнутий мотивами творчості знаменитого американського письменника-романтика Едгара Аллана По. Взагалі, це кіно є своєрідним екскурсом у психологію творчості, є спробою автора, себто Копполи, через власний фільм висловити надзвичайно складні речі й, можливо, пізнати їх, утвердитися у здогадах, а потім, також можливо, і знову засумніватися.

Варто додати лише, що Коппола цей свій фільм, як і попередні два («Молодість без молодості» й «Тетро»), створював, сказати б, у спробі відмовитися від себе колишнього. Адже він нарешті має можливість ні від кого не залежати, самотужки фінансувати своє кіно і робити його за невеликі бюджети — максимально мінімалістично, ну, майже як у студентські роки — своєрідний виклик: наскільки, мовляв, я молодий і що насправді можу? Принагідно, про пізню творчість Копполи, про пошук ним своєрідного еліксиру молодості у програмі йтиметься у спеціальному сюжеті.

У будь-якому разі, Френсіс Форд Коппола створив украй особистий, вільний від зовнішніх зобов’язань, похмурий, екстраординарний, моторошний і суперечливий фільм із великою пошаною до творчості й постаті Едгара Аллана По, а також суголосний самій натурі цього бентежного письменника й поета. І якщо Коппола, за власним зізнанням, «Хрещеного батька» фільмував «про заповіт», «Розмову» — «про самотність», то стрічку «Поміж» — «про втрату»...

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати