Перейти до основного вмісту

ОЧНА СТАВКА

27 вересня, 00:00
«Чим далі — тим цікавіше» — цей слоган цілком можна поставити епіграфом до кожної подальшої публікації «порції» відповідей кореспондентів «Дня» на запитання наших читачів. Уже перші відповіді, опубліковані в № 170 та 171, за вашим же визнанням, дозволили вам більше дізнатися про творців «Дня», доторкнутися до таємниць «журналістської кухні». Ми раді, що не розчарували вас, і урізноманітнили форми нашого спілкування. У свою чергу наші колеги зазначають, що читачі, навіть ставлячи запитання особистого характеру, не скотилися до бажання просто задовольнити обивательський інтерес, тому відповідати на всі ваші запитання було приємно. Ще раз нагадуємо, що журналісти «Дня» чекають ваших листів із новими запитаннями, на які будуть раді відповісти в нашій — тепер уже постійній — рубриці на шпальті «Пошта «Дня». Пишіть нам за адресою: 04212, Київ-212, вул. Маршала Тимошенка , 2л; e-mail: master@day.kiev.ua. («Запитання — «Дню»). Тел. 414-91-26. Продовження відповідей — у завтрашньому випуску «Пошти «Дня».

До Наталії ТРОФІМОВОЇ:

— З чого для вас розпочалася ваша журналістська робота?

— Досить-таки банально: на останньому курсі інституту. До того я не брала участі ні у створенні стінгазет, не друкувалася у «районках», що було загальним місцем для всіх абітурієнтів Інституту журналістики. В 11 класі я для себе чітко визначила, що навчатимусь у Київському університеті, залишалося тільки підібрати, на якому факультеті. У школі я дуже добре писала твори. І коли дізналася, що у Києві існує Інститут журналістики, вибір було зроблено автоматично. З одного боку, ця професія як набір правил і дій була мені абсолютно невідомою (я виросла у сім’ї лікарів), а з другого — страшенно цікавою. І крім того, мені здавалося, що я зможу з цим упоратися. Потім, щоправда, були сумніви — коли прийшло усвідомлення, що для жінки цієї професії коли-небудь настає момент вибору між сім’єю і роботою.

А кар’єра моя (якщо, звичайно, це слово до мене можна застосувати) почалася з приходу до університету Лариси Івшиної, яка запропонувала студентам приходити до неї у так звану «творчу майстерню» (своєрідний вид практики в Інституті журналістики) безпосередньо в редакцію. Тільки четверо моїх однокурсників зважилися на цей крок — всі інші віддали перевагу заняттям з інститутськими викладачами. Для мене тоді «День» був ідеалом газети, вершиною, до якої треба прагнути. Уже на першому занятті я відчула, що це саме те місце, де я б хотіла працювати. Усе, починаючи з атмосфери приміщення і закінчуючи рівнем висунених вимог, мені подобалося. З того часу я тут. Так що журналістика для мене почалася у «Дні». Ну а в практичному значенні я стартувала з дуже болючої для мене теми — тексту про гуртожиток.

До Михайла МАЗУРІНА:

— Хто з виконавчої влади не дав можливості Президентовi України підписати Закон «Про заборону реклами алкогольних і тютюнових виробів?»

— Такого закону або законопроекту просто не існує. Питання реклами тютюнових виробів і алкогольних напоїв регулюються відповідною статтею Закону України «Про рекламу». Ця стаття, наприклад, забороняє рекламу тютюнових виробів і алкогольних напоїв на телебаченні. Та, як ми знаємо, телевізійники цієї норми дотримуються лише формально, рекламуючи торгові марки, під якими випускаються міцні напої. Що, у свою чергу, викликає праведний гнів тих, хто усвідомлює соціальні наслідки такої рекламної політики телеканалів.

У листопаді минулого року, приймаючи у другому читанні Закон «Про внесення змін до Закону України «Про рекламу», депутати Верховної Ради проголосували за заборону рекламувати тютюнові вироби й алкогольні напої на всіх видах носіїв. Але Президент України скористався правом вето і повернув закон у парламент зі своїми пропозиціями. В них йшлося і про припинення реклами тютюну й алкогольних напоїв, але з 1 січня 2003 року. Парламентський комітет з питань свободи слова й інформації врахував президентські пропозиції. Проте нова редакція закону (яку винесли на голосування 7 лютого цього року) підтримки у більшості народних обранців не знайшла: за неї проголосувало 67 депутатів.

На цьому, проте, спроби врегулювати питання реклами тютюну і алкоголю, зокрема, на ТБ, не закінчилися. На громадському обговоренні «Яким бути Закону України «Про рекламу»?», що відбулося не так давно у Києві, ця проблема обговорювалася, мабуть, найактивніше. Обговорення ще раз чітко зафіксувало конфронтацію з цього питання між апологетами суспільного здоров’я і телевізійниками, для яких реклама алкогольних брендів — одна з основних статей прибутку. Як компромісний варіант, розглядається реклама алкогольних напоїв у нічний час: з 23.00 до 4.00. І одним із головних завдань профільного парламентського комітету є підготовка такої редакції Закону «Про внесення змін...», яка б влаштовувала всіх. І ввести саме обмежувальні, а не заборонні норми — мабуть, єдиний спосіб примусити телекомпанії реально, а не формально дотримуватися Закону «Про рекламу» в обговорюваній частині.

— У своєму матеріалі ви порушили проблему кінопоказу на телевізійних каналах та його зв’язки з рейтингами. А ваші уподобання та уподобання ваших друзів збiгаються із рейтингами, на які орієнтуються телеканали?

— Багато моїх друзів телевізор просто не дивляться. Я їм іноді заздрю через це, оскільки мій особистий вибір між «дивитися» і «не дивитися» визначається формулою: «телевізор є усвідомленою необхідністю». Що стосується телевізійних уподобань, то вони для мене останнім часом визначаються, передусім, не видовищністю того чи іншого телепродукту, а його інформативністю. У зв’язку з чим мої особисті «рейтинги» з рейтингами, на які орієнтуються телеканали, не збiгаються відсотків на 95.

До Ігоря ОСТРОВСЬКОГО:

— Скільки книжок у вашій бібліотеці? Скільки з них українською мовою? — Так склалося, що я трохи випадаю із традиційного канону «чоботаря без чобіт». Цей славний факт має декілька складових-передумов: 1) писати, а отже, і читати, почав у віці чотирьох років — відтоді ніяк не позбавлюся цієї жахливої звички; 2) знову ж таки, дитяче непорозуміння (варто, напевно, згадати дідуся Фрейда) окремих фінансових пріоритетів родини — на книжки чомусь завжди йшло незрівнянно більше, ніж на морозиво; 3) підліткове «хочу все знати»; 4) мікропрогалина у пубертатний період, що зумовила ухил в тексти специфічного штибу; 5) потяг до філософського спадку людства, спричинений дивним внутрішнім спокоєм, — синдром упокорених гормональних завірюх; 6) навернення до класики як наслідок підслуханих колись прізвищ; 7) університетська програма, що, незважаючи на сумлінно прогуляні «пари», була таки прочитана; 8) «кавові» посиденьки з письменниками, що доповнили бібліотечку ексклюзивними шедеврами; 9) зрештою, теперішня іманентна зацікавленість перебігом літературного життя, що разом із професійними обов’язками підштовхує до відвідування книжкових виставок, презентацій, базарів, магазинів, видавництв та здійснення татарських навал на книгосховища друзів. Ну й чого я після цього не ношу окуляри?

Якщо трошки серйозніше, то розміри моєї бібліотеки суттєво обмежені рамками, що мають винятково фінансовий характер. Усього сотні три книжок, з яких левина доля — це видання, що побачили світ за останні 3—4 роки. Тобто це нові книжки: переможці найбільших українських літературних конкурсів, твори знаних письменників, дослідницькі праці, епістолярії, перекладна література. Крім того, маю окремі числа літературних часописів: «Четвер», «Кур’єр Кривбасу», «Українські проблеми», «Ї». Якщо говорити про мовне співвідношення (укр./рос.), то воно буде приблизно 7:3 на користь державної. Із сусідського купую переважно перекладну літературу («Азбука-классика», «Амфора», «Иностранка»), яку неможливо надибати українською. З рідних рятують «Класика» (Львів), «Основи», «Юніверс», «Дух і Літера» (Київ). Окремо хочеться подякувати «Кальварії» (Львів) — просто не уявляю, на що був би схожий наш убогий ринок без книжок цього видавництва.

До Ігоря СЮНДЮКОВА:

— Який історичний період вам більш за все подобається досліджувати? — Мені здається, що це — Руїна (1657— 1676), фатальна та страхітлива епоха, знати її напам’ять мусить, на мою думку, кожен, хто щиро вважає себе українцем. Іноді дивуєшся, скільки паралелей з днем сьогоднішнім можна легко провести, вивчаючи цю добу! «Боротьба за булаву» на тлі пошматованої Вітчизни, фатальний егоїзм та недалекоглядність, користолюбство, коли до уваги бралися винятково свої, приватні інтереси, — все це, разом узяте, зруйнувало українську державу. А була ж визвольна війна Хмельницького, що вразила свого часу, без перебільшення, увесь світ; були героїчні зусилля всього народу, що прагнув до національної та соціальної свободи. Очевидно, уроки Руїни (особливо враховуючи, що зараз ми вже втретє робимо спробу відновити свою державність і помилитися не маємо права) ще дуже довго залишатимуться актуальними для патріотів України.

До Наталії МЕЛЬНИК:

— Останнім часом ви часто пишете про необхідність збереження пам’яток культури. Чому ви раніше про це не писали?

— «День» порушує цю тему протягом усього часу свого існування. Гадаю, немає значення, хто з журналістів «веде» певне питання, — головне, щоб проблему на сторінках газети обговорювали. Особисто мені незрозуміла логіка деяких сучасних діячів: в Україні, за даними пам’ятникоохоронних організацій, щорічно виникає 56 новоявлених (найчастіше за проектом цих же діячів і побудованих) «пам’яток архітектури» і зникає приблизно така ж кількість пам’яток старовини. Проблеми з підтримкою у належному вигляді останніх пояснюються щоразу причиною, яка, м’яко кажучи, набила оскому: немає коштів. Перші — зростають із завидною постійністю, і «недофінансування» стосовно них — не більш, ніж недоречне слово. Погоджуюся — «пластичні операції», наприклад Софії, обходяться в явно «нескромні» для держбюджету суми. А столична влада з сумом пояснює, що реставрація цiєї пам’ятки їхніми, столичної влади, силами можлива фінансово, але не законодавчо, оскільки на даний момент чужа це «парафія» — за законом, пам’ятку національного значення не можна передавати в «місцеве» розпорядження. Тоді чому б не пограти в добродійність? Тим більше — будемо справедливими — певну кількість послуг з реставрації Софії Міськадміністрація вже надавала. Однак їй (тобто Софії) потрібен уже далеко не простий косметичний ремонт. Можливо, доцільно було б заробляти «бонуси» на підтримці останньої, а не на споруді нових храмів? Риторичне і водночас банальне запитання «навздогін»: що ціниться вище — ювелірна річ ручної роботи чи її копія з масово виготовленої серії?

Безумовно, наступні покоління сучасну нам архітектуру зрозуміють і оцінять — у них, виходячи з нинішніх пам’ятникоохоронних тенденцій, не буде іншого вибору. Вибору порівнювати.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати