Поп-конвеєр
У жовтні на «Новому каналі» стартує українська версія всесвітньо відомого проекту
Фабрика — це конвеєр, не завжди хороша якість і забрудненість навколишнього середовища. Зірки — це зазвичай капітал, шоу-біз і пафос. «Фабрика зірок» — це кузня естрадних талантів. Тепер — і українських. До участі у конкурсі організатори запрошують тих, хто вміє співати, танцювати, а також тих, хто не вміє нічого. Дивний критерій, але принаймні відвертий. З огляду на російський досвід, параметри, за якими «ліпляться» виконавці, як і на всіх фабриках, підганяються під середньостатистичного споживача, масові уподобання і рейтинги. Кожен учасник набуває потрібних — зовсім не йому — характеристик. Із лірикою у російської «Фабрики» особливі проблеми. Зі змісту пісень фабрикантів вважає за обов'язок підсміятися кожен, навіть найостанніший телевізійний маргінал — «Аншлаг». Але «Фабрика» в межах українського телепростору набуває якоїсь навіть альтернативності. Адже вона, напевно, не дасть спокійно спати фавориту недільного прайм-тайму — «Шансу».
Першопочатково формат голландської компанії Endemol проект «Академія зірок» (оригінал «Фабрики зірок») уперше був показаний у Франції. Старт — жовтень 2001 року. Після цього — поява клонів по всій планеті — у 50 країнах: США, ПАР, Австралія, Єгипет. Суть аналогічних реаліті- шоу «Фабрика зірок» полягає в такому. З величезної кількості претендентів обирається певна кількість чоловік (12—16), які протягом місяців у спеціально обладнаному будинку під безперервним стеженням численних відеокамер і мільйонів очей набувають потрібних обрисів і борються за звання найфабричнішого фабричного продукту, якого у новій блискучій і дуже дорогій упаковці випустять у вільне плавання просторами шоу-бізнесу. Протягом цього періоду потенційні зірки беруть уроки вокалу, хореографії, акторської майстерності у знаних людей, їх гарно одягають і акуратно зачісують наймодніші стилісти, перукарі, візажисти. Проект дійсно користується шаленою популярністю. Фабриканти завоювали навіть хіт-парад MTV. Дівоча група Gіrls Aloud, переможець англійського конкурсу «Академія зірок», з відомою піснею Sound Of The Underground свого свого часу дійшла до перших рядків авторитетного хіт-параду. А дебютний сингл Evergreen/Anythіng Іs Possіble переможця американського реаліті-шоу Pop Іdol Вілла Янга розійшовся тиражем понад мільйон копій протягом тижня. Щоправда, як перший, так і другий його альбоми ніякого ажіотажу не викликали... Щорічно голландська компанія-винахідник Endemol навіть проводить міжнародний фестиваль Evrobest, що складається з виступів переможців «Фабрик» з різних країн.
В Україну найбільший наплив фабричної творчості потрапляє з Росії. Хто з наших громадян не знає, приміром, гурт «Корні» або Юлію Савічеву? Тим часом у Росії «Фабрика зірок» працює на всю потужність уже п'ять років, наводнюючи поп-сцени СНД все новими і новими рузельтатами свого виробництва і з лишком забезпечуючи країну конкурсантами на Євробачення. Зараз там готується вже сьомий епізод проекту. Але ставлення до «Фабрики» самих росіян далеко не однозначне. Ясна річ, є мільйони прихильників, але є, наприклад у рунеті, «Сайт ненавидящих «Фабрику звезд». Якщо самі організатори називають реаліті-шоу «можливістю виявити себе і знайти місце на музичному небокраї», то сайт супротивників коментує діяльність «Фабрики» так: «Нет спасения от неумеющих петь...».
Чим стане українська «Фабрика зірок», покаже час і готовий продукт. А поки що відомо, що вихователями майбутніх зірок стануть шоу-бізнесові гуру. Продюсуватиме проект Юрій Нікітін. Серед «учителів» — театральний режисер Роман Віктюк (акторське мистецтво), оперна співачка Олена Гребенюк (вокал), гімнастка Лілія Подкопаєва (фізична підготовка), режисер-постановник Олена Коляденко (танці). Режисером стане кліпмейкер Максим Паперник, стилістом — Анжела Лисиця, перукарем — Володимир Тарасюк.
Щоб відшукати претендентів на головну боротьбу, буде проведено ряд кастингів у різних містах України, які закінчаться фінальним відбором 25—26 серпня у Києві. Критерії відбору для потенційних учасників звучать заохочувально: «Умієш співати? Приходь! Умієш танцювати? Приходь! Нічого не вмієш, але є бажання? Усе одно приходь!..» Для претендентів організатори встановили вікове обмеження: участь у відборі проходять лише ті, кому від 16 до 30 років, і приходити треба з паспортом! За результатами відбору журі 16 осіб поселять у «Зірковий дім» — двоповерхову будівлю, площею понад 1,5 тис. кв. м, у якому встановлено 28 камер. Щодня на Новому транслюватимуться відеозвіти, а щонеділі у прямому ефірі відбуватиметься гала-концерт. За результатами виступів наставники «Фабрики зірок» відсіюватимуть трьох найнедостойніших, на їхню думку, учасників. У фіналі залишаться шестеро, троє з яких і стануть переможцями. Юрій Нікітін пообіцяв майбутнім переможцям підтримку протяом двох років, а Роман Віктюк — навчання в ГИТИС. Організатори стверджують, що це буде найдорожчий проект на українському ТБ. Нагадаємо, що дотепер лаври найдорожчого проекту належали «Танцям із зірками», бюджет якого склав 1 млн. доларів.
Побачимо. Але чомусь складається таке враження, що неабаром напівфабрикати через свій надлишок просто перестануть засвоюватися суспільством. Може, тоді і зникнуть конвеєрні виконавці і прийде час для «хенд мейду».
P.S. Проект художників мистецької групи «5» під назвою «Фабрика зірок» відкрився 7 липня в київській галереї «L'art». Інсталяція представляє собою купу обезголовлених «людських» поролонових тіл, одягнених у ганчір'я. Усередині цієї моторошної «гори» — телевізори, які транслюють відеоарт. Поруч — конвеєр, яким послідовно і в чіткому порядку рухаються ці ж «люди». На стінах — фото з зображеннями все того ж фабричного процесу. Сенс угадати не складно: епідемія масовості, споживацьке суспільство, а людина — це товар.