Перейти до основного вмісту
На сайті проводяться технічні роботи. Вибачте за незручності.

Тотальний «ящик»

Які наслідки може викликати розвиток мобільного телебачення?
15 червня, 00:00
ІЗ РОЗВИТКОМ ВИСОКИХ ТЕХНОЛОГІЙ МОЖЛИВОСТЕЙ ДЛЯ НАЙЗВИЧАЙНІСІНЬКОГО МІЖОСОБИСТІСНОГО СПІЛКУВАННЯ БЕЗ ПОСЕРЕДНИЦТВА МАШИН СТАЄ ВСЕ МЕНШЕ... / ФОТО МИХАЙЛА МАРКІВА

Здається, XIX століття, яке традиційно вважаться революційним у сенсі науково-технічного прогресу, втрачає свої інноваційні позиції поруч із нашою добою. Ніхто і ніколи не заперечуватиме епохальність винаходів братів Люм’єрів або Олександра Белла, але блискавичний розвиток технологій сьогодні просто вражає. Так само, як вражає швидкість адаптації людини до інновацій і темпи впровадження нових винаходів. Те, що ще вчора здавалося вам ледь не фантастичним, сьогодні ви вже активно використовуєте і не уявляєте без цього свого життя. До телебачення свого часу звикали дуже поступово, а от, наприклад, цифрові фотокамери, комп’ютерна техніка і мобільні телефони набули масштабного розповсюдження за якісь два-три роки. Зараз на черзі мобільне телебачення — новий винахід невтомних хай-тек-геніїв. Це не просто відеоконтент, який ви можете замовити у свого оператора, а повноцінна трансляція телевізійних каналів. Як зазвичай — тільки на екрані вашого мобільного. З приводу цієї новації фахівці висловлюють абсолютно різні думки. Хтось називає впровадження мобільного ТБ революційним кроком, який змінить людство, а хтось — забавкою, яка навіть не набуде широкого розповсюдження. Наприклад, американці схильні до другого варіанту, пише видання ZDnet. Згідно з проведеним нещодавно дослідженням, 75% американців не зацікавлені в тому, щоб дивитися телебачення на екранах своїх мобільних телефонів. Їм це просто непотрібно. Насправді суть цього питання лежить значно глибше. Як, і чи вплине взагалі мобільне телебачення на сучасне суспільство? Невже телебачення у класичному своєму розумінні відімре? І не буде більше колективних переглядів немудрого телевізійного інфортейменту, а в українських родинах назавжди запанує мир, бо кожен дивитиметься те, що хочеться йому...

Вплив мобільного телебачення фахівці перш за все пов’язують зі зростанням рівня інформатизації суспільства. Вони стверджують, що з остаточним приходом цієї послуги людина просто не буде випадати з інформаційного поля. Вона весь час буде в курсі всіх подій, і при цьому їй не доведеться вбивати свій час просто сидячи перед телевізором. Ще один наслідок — телеперегляд стане індивідуальним і, так би мовити, приватним. Те, що дивитеся ви — це ваша особиста справа. Поруч із цим виникає тотальне поле телеперегляду. У парку, у кафе — всюди, де завгодно. Так, як у азіатсько- тихоокеанському регіоні, де мобільне ТБ набуло найбільших масштабів. Лідерство тут утримує Південна Корея. Вона перша відгукнулася на розвиток цього напрямку, запустивши в грудні 2005 року мобільне телемовлення в Сеулі та його передмісті. Тут людей, що заворожено споглядають екран свого мобільного, можна зустріти на кожному кроці.

У Західній Європі ситуація не настільки однозначна. Тут лідером із розвитку мобільного телебачення можна назвати Італію. Першопрохідцем став оператор 3 Іtalіa, що близько року тому запровадив сервіс TV Dіgіtale Mobіle. Він дає можливість абонентам переглядати будь-який із запропонованих дев’яти телеканалів. Незважаючи на те, що кількість передплатників уже за перший місяць зросла до 100 тис., багато експертів не висловлюють особливого оптимізму щодо подальшого розвитку послуги. Такий легкий старт фахівці пов’язують із чемпіонатом світу з футболу, який проходив у той час. Слід зазначити, що мобільне телебачення в Італії далеко не дешеве: передплатник повинен викладати за нього близько 30 євро щомісяця. А от французький телеканал TF1 і зовсім відмовився від мобільного телемовлення, тому що кількість глядачів ледь досягла 60 тис. із 300 тис. прогнозованих.

Світовий, у тому числі і український, розвиток мобільного телебачення гальмує серія проблем, які стільниковим операторам і виробникам мобільних пристроїв доведеться розв’язати. Серед них — вибір стандартів зв’язку, збільшення пропускної здатності мереж, зниження енергоспоживання мобільних пристроїв і здешевлення мобільних сервісів. Як показала практика, повноцінна реалізація відеопослуг можлива винятково в мережах третього покоління (3G), які дозволяють передавати й приймати дані на високій швидкості. Зараз бум 3G переживають США, деякі країни Європи і Південна Корея. Сила прив’язаності населення до телебачення така, що навіть незручний формат перегляду їм не завада. Світовий досвід надання послуг мобільного ТВ виявив цікавий феномен: справа в тому, що 50% мобільного телеперегляду відбувається не в автомобілі або в дорозі, а вдома при ввімкненому основному телеприймачі. Люди готові миритися з невеликим розміром екрана, аби тільки не відриватися від улюбленої передачі. Тепер телезомбі — всюди.

В Україні серед GSM-операторів поки що ніхто не може дозволити собі високої швидкості передачі даних, а відповідно, і якісного мобільного ТБ. Але є всі підстави вважати, що мобільне телебачення стане доступним в Україні вже в найближчому майбутньому. Зокрема, компанія Vіmіo, один з найбільших сервіс- провайдерів Європи, нещодавно заявила про плани виходу на вітчизняний ринок.

Окремим цікавим боком розвитку мобільного телебачення є реклама. За даними Vіsіongaіn, в 2005—2009 роках обсяг ринку мобільної реклами в США і Європі виросте з $225 млн. до 1 млрд. Найімовірніше, що мобільна реклама стане окремою галуззю в декількох розуміннях. По-перше, рекламодавці купуватимуть мобільний рекламний час окремо — на кшталт регіонального варіанту. А по-друге, зазнає змін сам формат реклами — з’являться нові креативні рішення і підходи в зв’язку з нестандартним носієм. Окрім того, здійснюватиметься вплив на рейтинги самих телеканалів, що може призвести до подорожчання рекламного часу в цілому. Це стане ще одним фактором, що призведе до зростання цін і без того недешевої телереклами, яка з кожним днем дорожчає.

Прогнозувати розвиток мобільного телебачення в Україні складно. З одного боку, з огляду на любов нашого населення до «ящика», цей сервіс має шанси стати успішним. Із іншого боку, більшість нашої багатомільйонної телеаудиторії швидше ретрогради, ніж прихильники прогресу. Хай-тек технології і досі викликають побоювання. Принаймні зараз. Але динаміка світового розвитку диктує своє. І, аби бути «на коні», інноваційної фобії треба позбуватися.

КОМЕНТАРІ

Хабіб АБДУЛЛАЄВ, PR-директор компанії «Система Мас-медіа», Росія, Москва:

— Із урахуванням практичної відсутності пропозиції на ринку РФ послуг цифрового ефірного телебачення в стандарті DVB-T узагалі (за винятком компанії ЦТВ — дочірньої компанії СММ), і послуг цифрового мобільного телебачення зокрема (за тим же винятком), а також проблем багатоканального телемовлення мережами стільникового зв’язку третього покоління, ми оцінюємо перспективи розвитку мобільного телебачення в умовах нашого ринку як хороші. Це явище має шанси стати так само поширеним і «природним», як, наприклад, сервіс відправлення SMS-повідомлень. Надалі передбачається паралельний розвиток надання послуг мобільного телебачення в трьох стандартах — DVB-T/Н/SH, UMTS/HSPA, і Mobile WiMax. Швидше за все, в осяжній перспективі це призведе до співіснування цих технологій, що спеціалізуються на наданні різних видів сервісу, — мовних, інтерактивних, або змішаних.

Дмитро АДРІАНОВ, Директор OgilvyOne в Україні:

— Незважаючи на те, що послуга в Україні була анонсована досить давно, термін «мобільне ТБ» поки залишається великою амбіцією операторів. На цей час це, швидше, маркетинговий хід — спроба вийти за коло дрібних тактичних кампаній, бажання застовбити територію інновацій і технічної переваги.

Насправді до реального мобільного ТБ ще досить далеко. Більшість продуктів — це потокові відеофайли: музичні кліпи, ролики, WAP- камери, а не трансляція ТБ-програм. Так, це крок уперед — не потрібно завантажувати файли в телефон, комунікатор, економлячи тим самим пам’ять телефону, так — це нові можливості отримання інформації, новин, розваг. Так, це — потенційно цікавий канал комунікації. І, можливо, новий інструмент у боротьбі за частку ринку й збільшення ARPU. Увесь цей потенціал поки впирається в кілька проблем. Проблема №1 — технічна. Більшість операторів, що пропонують цю послугу, функціонують на технічній базі GSM (GPRS, WAP), що відноситься до другого покоління, з обмеженою швидкістю передачі даних. Це викликає затримки потоку, паузи й зриви зв’язку, а значить — і претензії з боку вимогливих користувачів. Друге — «парк» мобільних телефонів ще далекий від ідеалу. Термінали з можливістю прийому й обробки потокового відео й досить великим екраном для комфортного його перегляду становлять дуже невеликий відсоток, до того ж недешеві. Проблема №2 — рівень взаємодії постачальників і виробників контенту. Перші мають технічну базу, другі — мають досвід розробки й впровадження мобільного контенту, розуміння цільової аудиторії, можуть правильніше сформувати й ефективно позиціонувати сервіси й продукти. Знаходження спільної мови, технічної реалізації задуманого може зайняти багато часу. А з урахуванням швидкості появи нових технологій і рішень, не факт, що все піде за планом, дуже багато неврахованих чинників впливу. Проте зростання добробуту споживачів, високий рівень конкуренції, поява нових операторів і стандартів явно підштовхнуть розвиток напряму в потрібний бік. Не варто скидати з рахунків і маркетингову цінність нового каналу комунікації — зростання впливу цифрових медіа, потенційні інвестиції в розробку контенту й роботу зі споживачами так само можуть підстьобнути зацікавлені сторони до найшвидшого діалогу.

Сергій ЛЕЩЕНКО, начальник відділу розвитку й управління продуктами PEOPLEnet:

— На сьогодні 85% населення у світі використовують телебачення й понад 45% — послуги стільникового зв’язку. Виходячи з того, що мобільний зв’язок — це друга послуга в рейтингу поширеності й популярності серед населення, то рано чи пізно телебачення й мобільний зв’язок повинні були об’єднатися. Тенденція приходу мобільного телебачення неминуча для всього світу, і Україна не виключення. Доставка ТБ додому досягла свого технологічного апогею, тепер прийшла черга нової послуги — доставки послуг ТБ у будь-яке зручне для користувача місце в будь-який час. Оптимальне рішення — доставка ТБ на мобільний телефон. Основоположний чинник розвитку мобільного ТБ — це розвинений ринок (пропозиція) пристроїв, які дозволяють дивитися ТБ, і мереж зв’язку, здатних забезпечити гідну якість послуги. На сьогодні тільки 3G оператори можуть забезпечити прийнятну якість ТБ. До речі, PEOPLEnet планує запустити послуги мобільного телебачення в Україні влітку. (технологія 3G 1x EV-DO, яку використовує PEOPLEnet). На нашу думку, мережа цифрового ТБ розвиватиметься паралельно з мобільною, базуючись на двох існуючих стандартах: DVBH (Європа) і Media FLO by QUALCOMM (США). Про перспективи розвитку цих двох видів ТБ активно ведуться суперечки, і на сьогодні експерти не можуть однозначно відповісти на запитання про те, яке ТБ буде визнане світовим стандартом. Поки загального стандарту у світі не буде, темпи розвитку залишатимуть бажати кращого.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати