Перейти до основного вмісту

Газові гроші

Боротьба за контроль триває
04 березня, 00:00

Учорашній брифінг в Адміністрації Президента, офіційно присвячений реформуванню вугільної галузі, підняв завісу над деякими енергетичними питаннями та водночас пролив додаткове світло на проблеми перерозподілу власності. Але супутній висновок, який можна було зробити з усьо го, про що там ішлося, це — майбутні і майже невідворотні зміни у керівництві паливно-енергетичним комплексом. Заступник глави адміністрації та начальник головного управління з питань економічної політики Павло Гайдуцький розпочав свій виступ перед журналістами з жорсткої критики Мінпаливенерго, зазначивши, що видобуток вугілля в країні скоротився минулого року на 1,5 мільйона тонн. З його слів, завдання з цього показника не виконало більше половини вугільних об’єднань і окремих шахт. У галузі триває зростання боргів з заробітної плати (на 130 млн. грн.). Зменшилася кількість лав, підготовлених до видобутку вугілля.

За словами Гайдуцького, галузь не має більше права покладатися лише на допомогу бюджету, в якому нині бракує для дотацій шахтарям (до обсягу, обчисленого Мінфіном) 2,5 мільярда гривень. Отож держава бере курс на пошук інвестора, про що йшлося іще у програмі «Вугілля» та в указі Президента про реформування вугільної галузі від 1996 року. Однак з’ясувалося, Мінпаливенерго, місцева влада, керівники підприємств по-різному розуміють підходи до реформування. Президент, після вивчення стану справ і двох нарад, проведених з керівниками вугільної промисловості у Дніпропетровській області, став на бік місцевої влади, поклавши відповідальність за гальмування реформ на Мінпаливенерго та відкинувши його пропозиції щодо реформування холдингової компанії «Павлоградвугілля». Президентом поставлено завдання: завершити роздержавлення цього холдингу, залучивши, таким чином, інвесторів до нарощування його потужностей. Відповідний указ було підписано 27 лютого. Щоправда, як роз’яснив Гайдуцький, у інших шахтарських регіонах, виходячи з конкретного аналізу ситуації, можливо, будуть застосовуватися й інші моделі акціонування, приватизації та поліпшення інвестиційної привабливості вугільних підприємств, включно і з тією, що пропонується Мінпаливенерго.

Толерантність цього пояснення навряд чи здатна підсолодити пігулку, отриману Міністерством. Адже наступного дня, 28 лютого, Президент підписав ще один указ. У ньому йдеться про скасування січневої урядової постанови «Питання Національної акціонерної компанії «Нафтогаз України», якою управління НАКом передавалося Мінпаливенерго. «Це нормальна конституційна практика... Це не часто буває — дуже рідко, — зазначив Гацдуцький, — але тоді, коли вони (такі документи. — Авт. ) суперечать загальній логіці економічної політики, визначеної Президентом». Указ ми змогли прочитати на веб-сайті Президента. У ньому йдеться про те, що результати господарської діяльності відкритих акціонерних товариств, переданих в управління Мінпаливенерго, свідчать про погіршення в 2001—2002 роках їхнього фінансово-економічного становища. Зокрема, сума загального збитку від результатів діяльності обласних енергопостачальних компаній, контрольні пакети акцій яких передано йому в управління, сягнула майже 217 млн. гривень. Співвідношення суми виплачених дивідендів до вартості переданих в управління Міністерству державних корпоративних прав є одним із найнижчих серед органів виконавчої влади, яким це довірено.

В указі, зокрема, йдеться й про те, що Міністерством не вжито належних заходів до запобігання банкрутству відкритого акціонерного товариства «Донбасенерго», наслідком якого стало відчуження трьох теплових електростанцій. Автори указу відзначають, що активи інших енергогенеруючих компаній, державні корпоративні права яких передано в управління Міністерству, перебувають в заставі (на суму майже 840 млн. грн.), що створює загрозу втрати цього майна.

Втім, відповідаючи на запитання «Дня» про можливі наслідки політики неплатежів за газ, що провадиться енергопостачаючими компаніями, інший учасник брифінгу — радник Президента Олег Дубина — відкинув можливість «тіньової» приватизації цих об’єктів. У той же час екс-перший віце- прем’єр впевнений, що віддавати «Нафтогаз України» Міністерству, яке створює систему розподілу коштів і «затикання дірок» — неможливо. Зосередження «всіх фінансових потоків» енергетики в одному Міністерстві, вважає О.Дубина, може призвести до спокуси... І дійсно, за деякими даними, відмінена нині постанова уряду мала призвести до змін у керівництві НАКом. До влади в ньому мав прийти один з керівників Індустріального союзу Донбасу — підприємства, якому «Нафтогаз» у березні паливо постачати не планує.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати