Перейти до основного вмісту

Хранитель честі

Помер Акіра Куросава
08 вересня, 00:00
У фіналі куросавівського «Охоронця» є чудова сцена дуелі головного героя — самурая — з «воїном нового типу», котрий, зневаживши споконвічний етикет шляхетного бою, замість того, щоб чесно змагатись у мистецтві меча, доблесті й силі, просто стріляє у свого супротивника. Куросава, що помер позавчора у віці 88 років, був свідком жахливого століття, коли нормою стало нехтування всіма звичними гуманістичними нормами, а цинізм набрав справді планетарних масштабів. Проте, випробування ницістю віку не народило ненависть у серці Куросави, а, навпаки, наповнило його просто неймовірною любов’ю і співчуттям.

Смерть Куросави — це загибель одного зі справжніх титанів світового мистецтва ХХ століття. Можливо, також тому, що він зі спокійною гідністю протягом усієї своєї кінокар’єри обстоював право людини жити за законами не абсурду, а честі й любові. Співчуттям до людини пронизано всі його фільми — від геніального «Расьомона» й «Семи самураїв» до акварельного «Під стукіт трамвайних коліс» і останнього «Мададайо».

Справжня велич Куросави в тому, що він довів: голлівудська формула «крові й тупої дії» — далеко не єдиний спосіб об’єднання глядачів різних національностей.

І хоч у фільмах Куросави також багато страждання, болю та крові, але стократно більше в них любові й віри в людину. Того, що колись називали словом гуманізм, яке ще за життя Куросави ввійшло в розряд архаїзмів, але не померло остаточно значною мірою завдяки і йому.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати