Лінія захисту
Американські і британські експерти не встановили жодного факту, що свідчив би про продаж або передачу Україною «Кольчуг» до Іраку, абсолютно виключається і можливість продажу «Кольчуг» Іраку через треті країни. Україна продемонструвала безпрецедентну відкритість в наданні експертам інформації, навіть тієї її частини, яка може завдати шкоди економічним інтересам та національній безпеці держави. Україна не зобов’язана доводити свою непричетність до продажу зброї Іраку. Наша держава готова до співпраці зі Сполученими Штатами Америки і країнами НАТО, але за умови спростування безпідставних звинувачень на її адресу і поваги до її національних інтересів. Таку офіційну думку української сторони щодо висновків зарубіжних експертів, які з 14 по 20 жовтня шукали в Україні докази її причетності до продажу Іраку станцій «Кольчуга», оприлюднив учора на брифінгу в Адміністрації Президента її глава, голова комісії по створенню експертам належних умов для роботи Віктор Медведчук. Глава АП нагадав, що Президент України дав усім органам центральної виконавчої влади, правоохоронним органам, регіональній владі доручення створити експертам належні умови для роботи і надати їм всю інформацію, яка їх цікавитиме, — зрозуміло, в межах чинного законодавства. Американські та британські експерти двічі, за словами В.Медведчука, відвідали виробниче об’єднання «Топаз» (м.Донецьк), де виробляються «Кольчуги», і отримали фактично всю технічну інформацію щодо їх виробництва, експлуатації та використання. З 1987 року по сьогоднішній день було виготовлено, повідомив глава АП, 76 зразків системи «Кольчуга» і «Кольчуга-М» (модифікований варіант), 46 з них — ще на замовлення Міністерства оборони колишнього СРСР. Із 30 систем, вироблених, починаючи з 1992 року, 18 виготовлені на замовлення Міністерства оборони РФ, 8 — Міністерства оборони України, 4 — Китайської народної республіки. Три станції виробництва 1991 року після відповідної модернізації у 2000 році було експортовано до Єфіопії. Віктор Медведчук закцентував увагу журналістів на тому, що у розпорядження експертів були надані номери всіх 76 «Кольчуг» — за винятком першого комплекту, де номер не проставлявся. Експертній комісії також було надано можливість ознайомитися із усіма 19 станціями, які нині знаходяться на теренах України. За твердженням Віктора Медведчука, експерти отримали відповіді практично на всі запитання, пов’язані з можливістю поставок «Кольчуг» до Іраку. Водно час вони порушили низку питань, які жодним чином не пов’язані з Іраком, зате стосуються законного експорту «Кольчуг» до інших держав, зокрема Китаю. Дотримуючись зобов’язань перед партнерами з третіх країн та враховуючи специфіку такої інформації, українська сторона, зауважив В.Медведчук, не надала її експертам, що викликало невдоволення з їхнього боку.
Глава АП продемонстрував представникам мас-медіа екземпляр висновків американських та британських експертів, 18 сторінок яких містять, за його підрахунками, 17 тверджень, з якими українська сторона не може погодитися. Йдеться, зокрема, про визнання ФБР автентичними записів розмови Президента України Л.Кучми з колишнім керівником «Укрспецекспорту» В.Малєвим, у якій Президент нібито схвалив пропозицію Малєва щодо продажу «Кольчуг» Іраку через треті країни, про «нерівномірний» ступінь співробітництва, непрямі відповіді на прямі запитання, «конфлікт інтересів» СБУ та «Укрспецекспорту» тощо. На думку Віктора Медведчука, подібні формулювання некоректні і безпідставні, оскільки рівень відкритості, що його продемонструвала Україна, можна назвати «безпрецедентним»: експертам надавалися навіть транспортні документи, сертифікати кінцевого споживача тощо, причому інформація, на розсекречення якої потрібен місяць- два, розсекречувалася впродовж тижня. До речі, Президент справді 10 липня 2000 року зустрічався з В.Малєвим, — про це свідчать, сказав, відповідаючи на запитання журналістів, Віктор Медведчук, неофіційні (офіційний облік відвідувачів глави держави, за словами глави АП, не ведеться) записи в журналах охорони, які також було знайдено і передано зарубіжним експертам. «Якби у нас були щодо цієї зустрічі хоча б якісь сумніви, то чи ми б це зробили?» — апелював глава АП до присутніх. Що ж стосується контракту щодо продажу чотирьох «Кольчуг» Китаю, то його зміст, за загально встановленими нормами, є, підкреслив В.Медведчук, комерційною таємницею, що належить не лише Україні. «Ми стверджуємо, що жодної міжнародної норми в результаті підписання цього контракту не було порушено», — заявив він також.
З приводу наполягань експертів на зустрічах з панами Оршанським та Деркачем Віктор Медведчук зауважив, що Оршанський, як стало відомо, через Москву відбув до Іраку, а народний депутат України Леонід Деркач під час роботи в Україні експертів перебував за кордоном, після чого, за його поясненнями, погано почувався. «Але, якщо така співпраця з експертами в майбутньому матиме місце — а Україна відкрита для співпраці — то ми, безумовно, зробимо все необхідне, щоб ця зустріч відбулася», — сказав В.Медведчук.
За словами глави президентської адміністрації, Україна не оприлюднювала б усе вищевикладене, вважаючи висновки експертів лише попередніми, якби не почала надавати інформації розголосу американська сторона. Потрібно зауважити, що до цього ходу українська сторона непогано підготувалася. Це підтверджують навіть такі деталі, як виведена на табло прес-центру «Схема розгляду та прийняття рішень щодо надання дозволів на експорт озброєнь», за допомогою якої присутній на брифінгу голова Держслужби експертного контролю України Олександр Легейда пояснював журналістам складність цієї процедури, яка, на його думку, унеможливлює незаконний продаж «Кольчуг».
За кілька годин до оприлюднення української офіційної реакції на звіт групи американських експертів, вчора вночі за київським часом «українське питання» розглядалося в комітеті 661 Ради безпеки ООН, який опікується дотриманням санкцій ООН проти Іраку. Точніше, розглядалося звернення українського міністра закордонних справ Анатолія Зленка до Ради Безпеки ООН з проханням вивчити ситуацію, що склалася навколо звинувачень України у можливому продажу систем «Кольчуга» до Іраку, було розглянуто. Члени комітету 661 вирішили детально й предметно обговорити цю проблему на наступних засіданнях. Причому, як стало відомо, таке рішення було ухвалено також і на прохання делегації США, яка повідомила комітет 661 про те, які додаткові питання були поставлені Україні наприкінці роботи групи американських і британських експертів. Сам розгляд, як уже повідомлялося, може тривати від трьох до шести місяців, причому сама ситуація є безпрецедентною.
Постійний представник України при ООН, Посол Валерій КУЧИНСЬКИЙ прокоментував для «Дня» цю ситуацію таким чином:
— В суботу, 9 листопада, у Раді Безпеки ООН було розповсюджено лист Міністра закордонних справ України Анатолія Зленка, зокрема щодо підсумків роботи групи експертів США і Великої Британії. У ньому глава зовнішньополітичного відомства звернувся до Ради Безпеки з проханням остаточно поставити крапку над «і» у справі звинувачень проти України у нібито порушеннях нею санкцій проти Іраку.
У понеділок, 11 листопада. це послання Міністра закордонних справ України було офіційно передане Головою Ради Безпеки ООН на розгляд Комітету Ради Безпеки 661 щодо санкцій проти Іраку.
На засіданні, що відбулося того ж дня, у зв’язку з необхідністю детального розгляду листа глави зовнішньополітичного відомства України, який містить значний обсяг інформації, члени Комітету 661 схвалили рішення предметно обговорити порушене питання на його наступних засіданнях. Це було зроблено також на прохання делегації Сполучених Штатів, яка повідомила про очікувані від української сторони відповіді на запитання, поставлені за підсумками нещодавнього візиту групи американських і британських експертів.
Я хотів би підкреслити принциповий момент. Комітет 661 не розглядає і ніколи не розглядав звинувачень проти нашої держави. Йдеться, виключно про розгляд нашого звернення: вивчити суть, розслідувати справу і закрити тему безпідставних закидів на адресу України.
Україна не порушувала санкцій проти Іраку. Зброя до цієї країни не продавалася.
Говорячи про висновки американських і британських експертів, хотілося б наголосити на такому моменті. Не Україна не змогла довести свою непричетність до порушення іракських санкцій. Скоріш, група експертів виявилася не в змозі підтвердити безпідставних звинувачень. Саме через їх безпідставність. Не лише юристам, але й пересічним громадянам очевидним і зрозумілим є принцип презумпції невинності.
Наша держава вжила по суті безпрецедентні кроки, щоб зняти щонайменші сумніви у дотриманні санкцій проти Іраку. Групі експертів було надано доступ до необхідної інформації.
Саме тому результати їхньої роботи викликають розчарування. І, можливо, тому ми спостерігаємо небажання американської сторони оперативно і відкрито розглядати це питання в ООН. Але де, як не в Раді Безпеки ООН, має розглядатися питання стосовно звинувачень у порушенні її санкцій? Саме тому ми звертаємось до Ради Безпеки як авторитетної міжнародної структури, яка здатна розставити все на свої місця і покласти край ситуації, що склалася.