«Локомотив економіки»: три мільярди — до бюджету
Сьогодні залізничники України відзначають своє професійне свято. На відміну від багаторічної традиції, це відбувається не в серпні, а в листопаді, і має історичне обгрунтування: цього дня в 1861 році з Відня до Львова прийшов перший пасажирський поїзд. Із цієї дати і почалася історія розвитку залізничного транспорту України.
Міністр транспорту України, генеральний директор «Укрзалізниці» Георгій Кiрпа вважає, що сьогодні залізниця стала «локомотивом економіки України». За підсумками дев’яти місяців роботи в 2003 році обсяг вантажообігу на залізниці збільшився порівняно з аналогічним торішнім періодом на 17%, а пасажирообігу — на 2,9% (перевезено понад 407 млн. пасажирів). Чистий прибуток зріс на 153 млн. грн. Збільшуючи обсяги перевезень і підвищуючи якість обслуговування, залізнична галузь стала одним із найбільших платників податків. Якщо порівнювати з 2000 роком, то за січень — вересень 2003 року сплата податків і зборів до бюджетів усіх рівнів збільшилася майже вдвічі і становить суму у розмірі 3 млрд. грн.
Залізничники не тільки заробляють гроші для себе, а й показують приклади того, як можна розумно й ефективно вкладати їх в інші сфери діяльності. Один із «секретів», зі слів Г. Кiрпи, полягає в тому, що «ми все робимо швидко та якісно», прагнучи отримати віддачу від вкладених коштів за найкоротший термін. Тільки цього року на створення і серійне виробництво вітчизняних зразків нової техніки перераховано 400 млн. грн., а частка залізниці в замовленнях важкого машинобудування сягає 30%. За «залізничні» гроші будують українські літаки, 500 млн. кредитних коштів, виділених на будівництво першого українського автобану Київ — Одеса, — також внесок залізничників. Як повідомив учора Г. Кiрпа, «Укрзалізниця», скоординувавши свою роботу з морськими портами, зробила «крізні» тарифи на транспортування вантажів, що дозволило збільшити транзитні перевезення залізницею майже на 20%.
Серед технічних проблем, які стоять перед залізничною галуззю, основною, на думку Г. Кiрпи, є зношеність колісних пар, у зв’язку з чим розроблено окрему програму. Сьогодні в галузі триває робота з приватизації вагонного парку: 17% (34 тисячі) вантажних вагонів уже перейшли до приватних господарів. Укрзалізниці це вигідно тим, що зменшуються витрати залізниць на технічне обслуговування вагонів. Нарівні з цим залізничники відремонтували 65% пасажирських вагонів і понад 350 залізничних вокзалів (із 1,5 тисячі).
Зачіпаючи конфліктну ситуацію навколо будівництва залізничного моста у Києві через Дніпро, Г. Кiрпа висловив упевненість, що такий міст обов’язково збудують. До того ж, відзначив він, Київська міськадміністрація, яка чинила опір цьому будівництву, вже «змінила свою думку». Г. Кiрпа наголосив, що будівництво суміщеного моста, як це пропонує Мінтранс, обійдеться в 1,5 разу дешевше, ніж будівництво двох мостів — залізничного й автомобільного.