Нафтопровiд Одеса — Броди
може залишитися без виходу до моряУ Вашингтоні (США) завершуються україно-американські консультації з питань енергетичної галузі. Серед пріоритетних тем — реалізація проекту транспортування каспійської нафти нафтопроводом Одеса — Броди, повідомив учора Інтерфакс-Україна. Український віце-прем’єр з питань паливно-енергетичного комплексу Андрій Клюєв, який, як повідомлялося раніше, мав очолити делегацію України, залишається в Києві. Як повідомили «Дню» джерела, близькі до урядових кіл, його візит перенесено на кінець січня.
Тим часом епіцентр процесу прийняття рішень, пов’язаних із нафтопроводом Одеса — Броди, перемістився до Києва. Напередодні візиту сюди російського президента Володимира Путіна до столиці України прибули керівники російської «Транснафти» — пан Хан і пан Вайншток. За деякими даними (офіційні джерела це поки що не підтверджують), учора вони зустрічалися з Президентом України Леонідом Кучмою. Про тему цього неафішованого візиту, однак, нескладно здогадатися. «Транснафта», як і ТНК-БП, є основним промоутером ідеї реверсу нафтопроводу Одеса— Броди. Її здійснення, на думку експертів «Дня», призведе до провалу підтриманого міжнародною спільнотою і надзвичайно вигідного для України проекту Євроазіатського нафтотранспортного коридору, яким передбачають доставляти до Європи високоякісну каспійську нафту. Переможець тендера на розробку техніко-економічного обгрунтування використання магістрального нафтопроводу Одеса—Броди американська компанія Energy Solution 27 січня оприлюднить звіт про виконання проекту на засіданні міжвідомчої робочої групи з питань використання цього нафтопроводу, очолюваної міністром палива й енергетики Сергієм Єрміловим. 15 січня джерело в Мінпаливенерго повідомило, що передача рекомендацій Energy Solutions нібито вже відбулася. За його даними, американська компанія, зокрема, пропонує Україні прийняти пропозицію компанії ТНК-ВР про тимчасовий реверс трубопроводу на період не більше трьох років. (Цього, як відзначають експерти достатньо, щоб російський кігтик зав’яз у цьому проекті, блокуючи його назавжди). Які нові аргументи на користь реверсу виклали цього разу пан Хан і пан Вайншток?
Можна припустити, що один із цих аргументів, а точніше — бізнес-пропозиція російських нафтотранспортників, повинен викликати неприйняття в Києві. Йдеться про те, щоб перепідпорядкувати нафтоперевантажувальний морський термінал у порту «Південний» (Президент, до речі, особисто приймав його від будівельників), Придніпровським нафтопроводам. Проте термінал, як відомо, проектували і будували як складову та невід’ємну частину комплексу Одеса—Броди. Що буде з «Південним», якщо передати його іншому нафтопроводу, де, можна сміливо сказати, давно й упевнено господарюють російські структури? Чи не повторить він у цьому разi долю старого одеського нафтотерміналу, що належав раніше Одеському «нафтопродукту» та навіки канув із власності України в офшорні хащі? І головне, керуючи цим портом, можна, у разі необхідності, в будь-який момент заблокувати, не вдаючись навіть і до реверсу, нафтопровід Одеса—Броди, а з ним і нещодавно схвалене урядами України та Польщі будівництво ділянки ЄАНТК від Бродів до Плоцька та Гданська.