Перейти до основного вмісту

Порятунок «світової перлини» призупинено?

26 грудня, 00:00

Реставраційні роботи в Одеському оперному театрі призупинено через нестачу фінансування. Вже кілька місяців підрядні організації працюють у борг, який сьогодні складає понад 5 мільйонів гривень. «Якщо справи й далі будуть іти таким чином, ми не зможемо завершити реставрацію театру до кінця наступного року, як було заплановано», — говорить начальник обласного управління охорони пам’яток та історичної спадщини Наталя Штербуль. Декларації урядових чиновників про «порятунок світової перлини» так і залишилися нереалізованими. З обіцяних 40 мільйонів гривень реально надійшло тільки 11,8 мільйона. Витрати, затверджені Кабінетом Міністрів в розмірі 79,9 мільйона, за сім років ремонтних робіт було профінансовано тільки на 60 відсотків. Хоч за цей час сума витрат встигла вирости майже вдвічі. Що в нашій країні звично для будь-якого будівництва.

Незважаючи на всі проблеми, роботи з реконструкції театру було завершено навесні цього року. Будівлю, що понад сто років сповзає в море, було поставлено на фундамент. Її стіни, що загрожували розкритися подібно квітці, вже майже зібрані воєдино й укріплені. Відбулася заміна всіх комунікацій та інженерних мереж, побудовано новий енергоблок і котельну.

Однак усі ці будівельні подвиги залишаються прихованими для очей невтаємниченої публіки. Глядача більше хвилює зовнішній вигляд будівлі, неповторне оздоблення її залу та фойє. Заради них з’їжджаються ось уже багато років до Одеси сотні туристів з усіх країн світу. А вони продовжують нести на собі сліди багаторічної розрухи та запустіння.

«Щоб перейти до завершального й найважливішого етапу робіт з порятунку одеського оперного — реставрації внутрішніх приміщень, — говорить Наталя Штербуль, — ми планували наприкінці листопада театр закрити, а трупу перевести на майданчики інших одеських театрів. Частину крісел уже було знято з ярусів. Почалися роботи з їхнього відновлення в Київських реставраційних майстернях. Фахівці розповідали мені, що старий бук, із якого було 130 років тому зроблено ці крісла, за всі ці роки набрав такої міцності, що з ним не можна порівняти жоден сучасний матеріал. До того ж кожне крісло виконувалося індивідуально, не на потоці, тому жодна планочка не повинна бути переплутана. Сьогодні в майстернях шукають секрет спеціального лаку, який допоможе зберегти первинний колір і малюнок дерева.

У грудні в залі вже збиралася встановлювати будівельні риштування бригада майстрів, зайнятих відновленням позолоти. Цікаво, що 36 років тому, коли востаннє проводилася реставрація театру та його закривали на три роки, позолотою займалися ці ж майстри. Ми планували найближчим часом закінчити й усю закулісну частину… У результаті всі наші плани пішли прахом через відсутність фінансування».

За новозатвердженим кошторисом, тільки на позолоту одеського оперного необхідно витратити близько 5 кілограмів золота та 12 мільйонів гривень. Це майже половина від 30 мільйонів, закладених у державному бюджеті на 2004 рік для завершення реставрації театру. Коли буде відновлено фінансування і в яких обсягах — поки невідомо. У підвішеному стані опинилися сьогодні не тільки реставратори, але й усі співробітники театру.

Місяць тому частина трупи одеського оперного повернулася з гастролей в Англії. За словами директора театру Василя Навроцького, за два місяці гастролей опери «Ріголетто» і «Мадам Батерфляй» у виконанні одеських і чотирьох запрошених із Кишинева солістів побачили понад 100 тисяч глядачів. «Ми виступали на найпрестижніших сценах Англії, — розповідає Навроцький. — Притому, що англійські глядачі досить вимогливі, нас приймали прекрасно. Сьогодні ми — єдина українська трупа, яка гастролює в Англії. Нас запрошують уже другий рік. Міжнародна компанія «Елен Кент опера енд балет», наш імпресаріо, веде переговори про наступний сезон. Планується показати європейським глядачам наші «Аїду» та «Сільську честь». Частина наших артистів цього року три місяці працювала в Швейцарії та Греції. Туди возили балети «Спляча красуня» й «Лускунчик». Планувалося, що після закінчення наших зарубіжних гастролей театр закривається на рік на реставрацію, а трупа репетирує та ставить нові вистави на сцені Українського театру й Одеського театру оперети. У зв’язку з такою військово-польовою обстановкою з багатьма співробітниками театру не були продовжені контракти. Але таких небагато. До того ж театру селекція творчого колективу тільки на користь. Сьогодні ситуація, як ви знаєте, змінилася. До кінця січня трупа працюватиме на своїй сцені. Ми вже дали дві вистави, готуємося до новорічних канікул. Як розвиватимуться події далі, на жаль, уже залежить не від нас».

Кадрова «селекція» в Оперному театрі породила в Одесі багато чуток і розмов. Творчий колектив лихоманить. Ситуацію підігріває часта зміна керівництва театру в супроводі судових розглядів. А також численні перевірки КРУ, надто стурбованого цільовим використанням коштів, виділених на реконструкцію театру.

Delimiter 468x90 ad place

Підписуйтесь на свіжі новини:

Газета "День"
читати