РЕЙТИНГ
![](/sites/default/files/main/openpublish_article/19981029/4sociolu.jpg)
Нижче наведено результати першого експертного опитування, проведеного з 19 по 22 жовтня в рамках спільного проекту газети «День», центру «Соціальний моніторинг» й Українського інституту соціальних досліджень. Проект спрямовано на щомісячне (безпосередньо перед виборами — щотижневе) визначення рейтингових позицій політиків, котрі є як реальними, так і, на даному етапі, ймовірними кандидатами у президенти. Опитано дві групи експертів — журналісти-політоглядачі центральних і провідних регіональних газет (40 осіб) і вчені-соціологи й політологи (50 респондентів). Запитання було таким: «Кого, на вашу думку, буде обрано президентом України під час президентських виборів восени 1999 року?». Якщо експерт вагався назвати переможця, то його запитували про те, хто, на його думку, вийде у другий тур (якщо він вважає, що вибори пройдуть у два тури) або просили назвати не більше двох (журналістів — трьох) найвірогідніших переможців. Ранги політика за групами визначено відповідно до кількості експертів, котрі назвали його. Підсумковий рейтинг — за сумою рангів (чим вона нижче, тим вищий рейтинг).
КОМЕНТАР
Немає нічого несподіваного в тому, що сьогодні більшості експертів було важко назвати одного переможця і вони вказували або тих, хто вийде в другий тур, або кількох ймовірних переможців. Причому експерти-вчені назвали лише п’ятьох наведених у таблиці політиків. Журналісти згадали ще В.Ющенка, П.Лазаренка, В.Пустовойтенка, Ю.Тимошенко, В.Медведчука, В.Костенка.
Слід зазначити, що столичні журналісти частіше називали Л.Кучму. А рейтинги О.Мороза та Є.Марчука багато в чому «складаються» з думок експертів-журналістів із регіонів. Можливо, це пояснюється тим, що, з одного боку, столичні експерти розуміють організаційні можливості виконавчої влади на виборах, а з іншого — в регіонах, порівняно з відносно благополучною столицею, соціально-економічна ситуація є більш напруженою.
Зрозуміло, що наведений сьогодні рейтинг — це дуже попередні дані. Найближчим часом на кандидатів або проти них почне працювати низка чинників. Основні полягають у наступному. Передусім, економічна ситуація — те, як вона розвиватиметься та наскільки переконливі й зрозумілі для виборців шляхи виходу з кризи буде запропоновано кандидатами. Крім того, безсумнівно, склад претендентів на вищий пост у державі змінюватиметься. Певний вплив можуть мати норми закону, за яким пройдуть вибори. Далі, багато що залежатиме від розстановки сил і «правил гри» в медіа-просторі. І нарешті, істотні коригування ходу і результатів передвиборної кампанії можуть внести політичні партії. Передусім ті, які подолали чотирьохвідсотковий бар’єр на парламентських виборах. Позиція більшості партій поки не ясна, оскільки в їхній реальній політичній, організаційній та фінансово-економічній поведінці «можливі варіанти».
Наступного тижня в «Дні» буде опубліковано аналогічні дані центру «Соціальний моніторинг» й Українського інституту соціальних досліджень, але вже на основі всеукраїнського представницького опитування дорослого населення.
Соціологічна служба «Дня», центр «Соціальний моніторинг», Український інститут соціальних досліджень
№207 29.10.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»
Нижче наведено результати першого експертного опитування, проведеного з 19 по 22 жовтня в рамках спільного проекту газети «День», центру «Соціальний моніторинг» й Українського інституту соціальних досліджень. Проект спрямовано на щомісячне (безпосередньо перед виборами — щотижневе) визначення рейтингових позицій політиків, котрі є як реальними, так і, на даному етапі, ймовірними кандидатами у президенти. Опитано дві групи експертів — журналісти-політоглядачі центральних і провідних регіональних газет (40 осіб) і вчені-соціологи й політологи (50 респондентів). Запитання було таким: «Кого, на вашу думку, буде обрано президентом України під час президентських виборів восени 1999 року?». Якщо експерт вагався назвати переможця, то його запитували про те, хто, на його думку, вийде у другий тур (якщо він вважає, що вибори пройдуть у два тури) або просили назвати не більше двох (журналістів — трьох) найвірогідніших переможців. Ранги політика за групами визначено відповідно до кількості експертів, котрі назвали його. Підсумковий рейтинг — за сумою рангів (чим вона нижче, тим вищий рейтинг).
КОМЕНТАР
Немає нічого несподіваного в тому, що сьогодні більшості експертів було важко назвати одного переможця і вони вказували або тих, хто вийде в другий тур, або кількох ймовірних переможців. Причому експерти-вчені назвали лише п’ятьох наведених у таблиці політиків. Журналісти згадали ще В.Ющенка, П.Лазаренка, В.Пустовойтенка, Ю.Тимошенко, В.Медведчука, В.Костенка.
Слід зазначити, що столичні журналісти частіше називали Л.Кучму. А рейтинги О.Мороза та Є.Марчука багато в чому «складаються» з думок експертів-журналістів із регіонів. Можливо, це пояснюється тим, що, з одного боку, столичні експерти розуміють організаційні можливості виконавчої влади на виборах, а з іншого — в регіонах, порівняно з відносно благополучною столицею, соціально-економічна ситуація є більш напруженою.
Зрозуміло, що наведений сьогодні рейтинг — це дуже попередні дані. Найближчим часом на кандидатів або проти них почне працювати низка чинників. Основні полягають у наступному. Передусім, економічна ситуація — те, як вона розвиватиметься та наскільки переконливі й зрозумілі для виборців шляхи виходу з кризи буде запропоновано кандидатами. Крім того, безсумнівно, склад претендентів на вищий пост у державі змінюватиметься. Певний вплив можуть мати норми закону, за яким пройдуть вибори. Далі, багато що залежатиме від розстановки сил і «правил гри» в медіа-просторі. І нарешті, істотні коригування ходу і результатів передвиборної кампанії можуть внести політичні партії. Передусім ті, які подолали чотирьохвідсотковий бар’єр на парламентських виборах. Позиція більшості партій поки не ясна, оскільки в їхній реальній політичній, організаційній та фінансово-економічній поведінці «можливі варіанти».
Наступного тижня в «Дні» буде опубліковано аналогічні дані центру «Соціальний моніторинг» й Українського інституту соціальних досліджень, але вже на основі всеукраїнського представницького опитування дорослого населення.
Соціологічна служба «Дня», центр «Соціальний моніторинг», Український інститут соціальних досліджень
№207 29.10.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету
обов'язкове. © «День»
Випуск газети №:
№207, (1998)Рубрика
Панорама «Дня»