Випробування Парижем
у столиці Франції завершуються Дні українського кіноЗ огляду на все ще скромні успіхи українського кіно важко вдаватися до пафосних фраз на кшталт «вітчизняний кінематограф здійснив прорив до європейського глядача». Скоріше, можна говорити про Дні українського кіно в паризькому кінотеатрі «Фільмотека» як один із перших, дуже важливих і достатньо успішних кроків у цілковито неосвоєному напрямі.
Представляти себе на батьківщині кінематографу як такого, у країні, чия кіношкола є найбагатшою на імена, таланти і напрями, саме по собі є викликом і складним завданням. Цілком логічно, що взятися за таку роботу мав саме Андрій Халпахчі — багаторічний очільник фестивалю «Молодість», а нині директор Української кінофундації, створеної спеціально для промоції вітчизняного кіно за кордоном; відповідні зв’язки та досвід пана Андрія давно вже дозволяють говорити про нього як про головного уповноваженого нашого екранного мистецтва в світі. Також слід зазначити, що і Дні, і їхнє висвітлення у нашій газеті стали можливими завдяки сприянню торговельної марки «Nemiroff».
Треба віддати належне Фундації: підібрана дуже гідна програма. Найбільш відома картина — звісно, «Тіні забутих предків» Сергія Параджанова; нашого класика у Франції пам’ятають і люблять. Але, зважаючи на те, що кіно все ж є актуальним, а не тільки архівним процесом, центральна подія Днів — показ першого й останнього фільмів Кіри Муратової — «Коротких зустрічей» (1967) та «Двох в одному» (2007) та безпосередня присутність режисерки. Також привіз свої фільми «Бірюк» (1977) та «Ніч світла» (2004) наш інший видатний кінематографіст — Роман Балаян. Традиційне кіно було представлено «Криницею для спраглих» (1965) та «Молитвою за гетьмана Мазепу» (2002) Юрія Іллєнка, а сучасна продукція — «orANGELove» Алана Бадоєва (2006), «Біля річки» Єви Нейман (2006) і першим кінохітом в історії незалежної України — «Сафо» Роберта Кромбі (2008).
Не поступилася повним метрам і короткометражна програма. Половина фільмів у ній — лауреати надпрестижних світових кінофорумів. «Подорожні» Ігоря Стрембицького отримали Золоту пальмову гілку в Каннах у 2005, пластилінова анімація Степана Коваля «Трамвай №9»— «Срібляного ведмедя» на Берлінале-2003, а «Проти сонця» Валентина Васяновича у 2005 відзначений спецпризом журі на авторитетному фестивалі коротких метрів у Клермон-Феррані; однак нічим не гіршими є трагікомедія «Таксист» Романа Бондарчука (2007), мультфільм «На межі» Микити Ратникова та Артема Сухарева (2007) та півгодинна чорна комедія Муратової «Лялька» (2007).
Власне показам передувала прес-конференція та презентація Днів в українському культурному центрі. Героями прес-конференції були Кіра Муратова, її чоловік та художник її фільмів Євген Голубенко, Роман Балаян та Андрій Халпахчі. Говорив здебільшого останній, даючи докладні відповіді на запитання про мету і змістовний бік Днів, про стан і перспективи українського кіно та про його місце в європейському контексті. А втім, коли слово перейшло до Муратової, вона показала себе блискучим і дотепним співрозмовником, час від часу легко, без зайвих зусиль переходячи на французьку, через що прес-конференція перетворилася на невимушене демократичне спілкування. А на неформальну частину презентації завітали відомі французькі актори — зірка ранніх фільмів Ларса фон Трієра Жан-Марк Барр, незмінний виконавець ролі комісара Жубера у всіх фільмах «Таксі» Бернар Фарсі та мрія усіх радянських жінок — Робер Оссейн, що свого часу вдало перевтілився у суворого красеня Жофрея — чоловіка Анжеліки з кіносеріалу про пригоди сексапільної маркізи.
«Фільмотека» знаходиться в інтелектуальному осерді Парижу — в Латинському кварталі, в кількох кроках від знаменитої Сорбонни, і має славу справжнього кіноманського центру. Це помітно вже по афішах: репертуар складають розлогі ретроспективи Вуді Аллена та Мартіна Скорсезе, покази класичних стрічок Сема Пекінпа, щойно завершилася програма фільмів, присвячених подіям травня 1968-го... У «Фільмотеці» два зали — червоний та синій, на сотню чоловік кожний. Синій зал — у підвалі, над входом — чорно- біла світлина Одрі Хепберн; а червоний зал, де, власне, і тривали покази наших картин, прикрашений портретом Мерелін Монро а-ля Енді Уорхол. Загалом атмосфера тут надзвичайно затишна і вільна водночас — це не просто розважальний заклад, а й клуб, в якому перегляди завжди доповнюються дискусіями та обговореннями, котрі в свою чергу так чи інакше сприяють розвиткові мистецтва. Звичайно, організатори могли б задіяти і більш місткий, розкручений зал — але місце було вибрано дуже точно, бо саме сюди заходять паризькі інтелектуали, критики, студенти, богема — одним словом, представники саме того прошарку, вплив якого на суспільну думку Франції важко переоцінити.
Уже на показі фільму відкриття Днів, «Двох в одному», зал був переповнений; причому французів було не менше, ніж російсько- та україномовної публіки. Як це часто буває, картина Кіри Георгієвни викликала вельми жваву дискусію, з інколи відверто провокаційними закидами авторові; та Муратова у дискусії показала себе не менш блискучим і гострим майстром, аніж на екрані. Не меншу зацікавленість викликала і решта програми.
Підсумовуючи, можна сказати, що українське кіно, а надто ж українська кінопромоція випробування Парижем пройшли. Механізм представлення за кордоном за умов безперебійного фінансування буде налагоджений — і вже налагоджується — доволі швидко. Справа тепер лише за новими фільмами та новими талановитими іменами — адже самих лише Муратової та Балаяна, при всій їх обдарованості, вочевидь, надто мало, щоб можна було говорити про цілу національну школу. Та то вже інша і довга розмова.