Замість бюджету поки що сурогат
Однак він позбавить уряд можливостей «ручного управління»Голова ВР Олександр Ткаченко заявив учора на нараді з керівниками депутатських груп і фракцій: «Треба все зробити, щоб прийняти бюджет до Нового року — хоч 30, хоч 31». Постатейне обговорення проекту бюджету заплановано на середу та четвер. Щоб остаточно узгодити позиції сторін, сьогодні відбудеться зустріч голови ВР, прем’єр-міністра, його заступників, міністра фінансів, голів фракцій та голови бюджетного комітету.
Поки що цей комітет наполягає на бездефіцитності бюджету, а уряд протестує проти його нереальності. Незалежно від того, чи буде знайдено компроміс до кінця року (а сумнівів щодо цього більш ніж досить), ВР зобов’язана прийняти тимчасовий сурогат бюджету — закон «Про порядок фінансування видатків з державного бюджету у 1999 році» до набрання чинності закону «Про державний бюджет на 1999 рік» — оскільки бюджет не прийнято до 2 грудня. Проект «сурогату» вже розроблено бюджетним комітетом.
Раніше в таких випадках парламент приймав рішення про здійснення видатків у новому році за принципами попереднього. Цього разу комітет вирішив, що не можна нехтувати концепцією, закладеною в Бюджетній резолюції та проекті бюджету, прийнятого в першому читанні — залишати місцеві бюджети дефіцитними. Не можна сказати, що цей документ забезпечить уряду веселе життя. В деяких статтях він навіть жорсткіший, ніж «бюджет Тимошенко».
Передбачається заборонити до прийняття державного бюджету випуск облігацій на внутрішньому ринку, здійснення видатків на капіталовкладення. Кабмін зможе надавати гарантії від залучення іноземних кредитів виключно під зустрічні гарантії уповноважених урядом комерційних банків-агентів. КМ повинен буде провести в першому кварталі цільове кредитування постачальників енергоресурсів для комунальних потреб. Захищеними (такими, що не підлягають скороченню) оголошуються видатки на оплату праці та погашення заборгованості щодо неї, придбання медикаментів, забезпечення продуктами, трансферти місцевим бюджетам, компенсації та соціальні витрати громадянам. Бюджети всіх рівнів зобов’язані спрямовувати 75% надходжень на погашення заборгованості щодо зарплат, пенсій, стипендій тощо. Якщо хтось спробує профінансувати з місцевих бюджетів органи державної влади чи правоохоронну діяльність — навіть за рішенням ради — керівник відповідного фінансового органу нестиме фінансову відповідальність за нецільове використання бюджетних коштів.
А що найсумніше для виконавчої влади — цей закон є підставою для складання та затвердження місцевих бюджетів. Тобто, якщо навіть КМ вперто відстоюватиме в парламенті свої позиції щодо бюджету, весь бюджетний маховик розкрутиться в державі абсолютно паралельно — і не в кращий для уряду спосіб. А бюджетний комітет зможе також невизначений час наполягати на своєму і не боятися, що економіка в цей час перебуватиме в ручному керуванні. Розроблений комітетом проект має незрівнянно більші шанси на швидке затвердження, ніж сам бюджет. По-перше, процедура його прийняття звичайна, Кабінет Міністрів не братиме участі в його підготовці до другого читання та прийнятті. По-друге, навіть його противники можуть піти на компроміс, адже закон тимчасовий, а час не чекає.
№245 21.12.98 «День»
При використанні наших публікацій посилання на газету обов'язкове. © «День»